Mekhjälp sökes

Arvidamb

Medlem
Mekhjälp sökes
Hej, jag fick ärva min morfars gamla Skandia cykel och nu tänkte jag att det var dags att fixa iordning den inför säsongen. Jag är en riktig nybörjare så bara att byta däck + slang tog en hel eftermiddag. Sedan skulle jag även byta kedja, och då stötte jag verkligen på problem.

Så här gick det till: Tog av bakhjulet - bytte kedjan - satte på bakhjulet igen- testade att trampa - insåg att jag behöver spänna ytterligare- försöker ta av bakhjulet, märker då att vingmuttern på ena sidan slår i en mutter och går därför inte att ta loss (se bild). Hur löser jag detta?

Edit: jag försökte skruva loss mutter men den är igenrostad
Det gick finfint att skruva på vingmuttern innan.

Tack på förhand!
IMG_5628.webp

Bilagor

• IMG_5629.webp
    IMG_5629.webp
    335 KB · Besök: 83
Senast ändrad:
Mekhjälp sökes
Jag tror att brickan med tänderna som sitter innanför staget borde sitta utanför med tänderna mot staget (så att den har mer grepp på staget och hjulet inte dras framåt). Det löser också problemet med muttern.

EDIT: samma gäller på drivsidan av axeln.

Mekhjälp sökes
Spreja på något rostlösande (såsom 5 56) vänta en dag lossa. Brukar funka.

Det är dock inte orsaken av problemet. Kanske borde jag inte har tillagt ordet "tror" i mitt inlägg.

Brickan med tänderna, som här sitter innanför staget, sitter alltid utanför staget/dropout för att hålla axeln på plats och för att inte skruva muttern direkt på dropout. Med brickan under muttern borde muttern har frigång från skruven.

Mekhjälp sökes
Eftersom, som Berk märkt, den tandade brickan sitter innanför örat, så är inte friktionen i systemet så högt som det borde, så det kanske går att knacka på vingmutter nånstans så att axeln kommer utåt, tillräckligt för att kunna vrida vingmuttern. Sedan gör som alla andra skrivit.
Och se till att få loss den fastrostade muttern innan du monterar ihop nåt igen.
Och gå över hela cykeln och se till att inget annat är fastrostat!

Mekhjälp sökes
Det är dock inte orsaken av problemet. Kanske borde jag inte har tillagt ordet "tror" i mitt inlägg.

Brickan med tänderna, som här sitter innanför staget, sitter alltid utanför staget/dropout för att hålla axeln på plats och för att inte skruva muttern direkt på dropout. Med brickan under muttern borde muttern har frigång från skruven.
Tror inte tillägget av ordet "tror" var orsaken till att happys meddelandefunktionen inte nämnde dess existens för mig. Jag svarade enkom på citat av mig som dök in ifrån happy. Tror förövrigt att du har rätt med att friktionsbrickan sitter fel.

Mekhjälp sökes
Tror inte tillägget av ordet "tror" var orsaken till att happys meddelandefunktionen inte nämnde dess existens för mig. Jag svarade enkom på citat av mig som dök in ifrån happy. Tror förövrigt att du har rätt med att friktionsbrickan sitter fel.

Så menade jag inte. Jag har blivit så van att skriva "tror", för att undvika kommentar av andra som jag ofta fick när jag var ny här, att mitt inlägg kanske kunde uppfattas av TS, och andra, som en gissning.

Tillbaka
Topp