Mekhjälp: Vilket vevlager till gammal crescent

Junis

Ny medlem
Tjena!

Skall göra om min gamla Crescent till en singlespeed och har tänkt byta ut vevlagret. Eftersom jag har noll koll på det här med vevlager tänkte jag fråga er:

DSC_0173.jpg

1. Finns det ens något lager som passar i denna ramen att köpa nuförtiden, finns det i så fall något ni rekommenderar?

2. Vilket verktyg behöver jag för att få loss det gamla / i med det nya?

Tack på förhand!

Mvh Junis

Senast ändrad:
Du behöver en haknyckel för att få av den yttre ringen på vänster sida; den är ett mothåll. Höger sida kan möjligen ( den sitter HÅRT!) dras av med ett gammalt Campagnolo-verktyg
Det är i princip dessa tre verktygen som behövs, nyckel i mitten är för höger :

3536965659_2dfba93ae6.jpg

Sedan är det frågan hur vänster lagerskål ser ut, antagligen kan en (justerbar) stiftnyckel få grepp.
Eftersom det är en Crecent är lagergängningen sannolikt av engelsk typ, och nya lager passar direkt.

Senast ändrad:
Jag skulle sätta en offermejsel i urtagen o knacka loss vevlagret. Dels för att jag sannolikt inte skulle ha rätt haknyckel till hands, dels för att jag inte skulle vara stark nog. Sånt där får man fråga Hulken om, det sitter hårt. Värme kan behövas.

Sen gäller det att knacka åt rätt håll, jag är hungrig o ska inte uttala mig om sånt just nu.

skier skrev:
-------------------------------------------------------
> nja, crescent använde fransk gänga fram till
> slutet på 80-talet ngn gång, de är rätt svåra
> att hitta ersättare till.
> Här finns lite mer info om du vet vilken modell
> av Crescent du har
> http://cykelhobby.com/vevparti.htm

Är den fransk är högerskålen högergängad. Om engelsk, vänstergängad...
Lycka till :)

Edit; Jag har de flesta verktygen till gamla cyklar, dock inte gängverktyg.... De lånes gärna ut mot att låntagaren själv betalar frakten. Bägge vägar ;) PMa.

Senast ändrad:
Tackar för svaren!

Pfaff skrev:
> skier skrev:
> --------------------------------------------------
> Är den fransk är högerskålen högergängad. Om
> engelsk, vänstergängad...

OK, har jag fattat det rätt nu? Ringen åker av genom att skruva moturs, medans det är högersidan som antingen skall skruvas av med- eller moturs beroende på typ av gänga?

Skall hem o tidsbestämma hojjen till att börja med.

Mvh Junis

Hej! Jag har ett nytt franskt vevlager som jag köpt från Velo Orange till ett motsvarande projekt. Min Peugeot visade sig ha ett Schweiziskt vevlager så det franska passade ej.... Fick köpa ett annat. Jag kan sälja det franska som ligger oanvänt i garaget sedan ett par månader. Kostade mig drygt 500 kr. spindellängden är 103 mm och passar perfekt till ett track vevparti så att du får rätt kedjelinje. Hör av dig om det är intressant. finns i Stockholm.

Kvutza skrev:
> Biltema har en sån däringa haknyckel:
> http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Hakn
> yckel-54013/

Köp inte den. För att den ska fungera måste lagret sitta väldigt löst, jag har aldrig träffat ett lager som sitter löst efter 20 år. Den är ett ganska bra exempel på ska funka till allt-funkar inte bra till något. Flärpen som är lös släpper när man tar i.

Ja, de kan sitta riktigt hårt - har roat (?) mig med att försöka ta bort ett vevlager från en Peugeot från 1984. Det slutade med att vi fick svetsa fast en stor mutter på lagret och sedan förlänga hävstången på en stor skiftnyckel med ett järnrör à la SD för att få bort det.

Tillbaka
Topp