Mekhjälp

Marnil

Medlem
Mekhjälp
Ska byta hjullager och hittar ingen information om de nav jag har. Är märkta ghost men vet inte om ghost tillverkar själva eller om de är brandade.
Fått bort caps och axeln men får inte av bodyn, verkar vara nån låsring som håller den. Vad för verktyg behöver jag här? (bild)

Bilagor

• IMG_20220914_172524.jpg
    IMG_20220914_172524.jpg
    438.8 KB · Besök: 155
Mekhjälp
svårt att se längst in i hålet.
Ska det inte vara en stor insex, ev från baksidan?
En del boddys har typ 11, 12,13 eller 14 mm eller nåt sånt som man normalt inte har liggande.

Mekhjälp
Är det något liknande detta kanske?
Svårt att se på din bild om det är sånhär:

Visa bilaga 581327
Visa bilaga 581328
Den där är väl för att ta isär bodyn?
TS verkar vara ute efter att ta loss bodyn från navet

Mekhjälp
Långt där inne går det att skymta tänderna som insexen ska fästa i. Det är 12 mm eller större.

Edit: de brukar sitta hårt, smidigaste är att sätta insexen i skruvstäd och vrida på hjulet

Mekhjälp
Långt där inne går det att skymta tänderna som insexen ska fästa i. Det är 12 mm eller större.

Edit: de brukar sitta hårt, smidigaste är att sätta insexen i skruvstäd och vrida på hjulet
Frågan är om man får låss bodyn med den dock. Det är ju lätt att testa först men jag skulle gissa att det är dem två hålen som man tar av bodyn med.

Mekhjälp
Inte min expertis, men lagret får man väl ut ändå?
Beror kanske på vilka verktyg man har. Kan vara svårt att knacka ur lagret på NDS med en drivdorn från DS utan att ta bort bodyn. Har man en expander att spänna i lagret på NDS behöver man nog inte ta bort bodyn.

En del nav har två lager i navet och två i bodyn. Här RF Vault t ex:
1663248470166.png

Tillbaka
Topp