[Mektips] Service av BOS Deville

xyz-saft

Aktiv medlem
I dagarna hade jag isär min BOS Deville för byte av olja och packboxar. Jag passade på att ta lite bilder och tänkte skriva ihop en guide. Kanske har någon nytta av den trots att det är en näst intill antik gaffel för 26". Om inte annat kanske jag hittar den här tråden nästa gång det är dags.

Jag valde att plocka loss gaffeln från cykeln eftersom jag ändå skulle fetta in styrlagret, men det är absolut inte nödvändigt. Men plocka åtminstone bort bromsbeläggen för att undvika att få olja på dem. Sedan gjorde jag rent gaffeln ordentligt på utsidan för att undvika att få in lera och annat bös i den.

Nåja. Börja med att plocka fram saker som är bra att ha. Förutom lite standardverktyg så är det värt att notera att det krävs en 26mm hylsa och insex i någon udda och väldigt liten storlek. Oljan är RockShox 5wt gaffelolja, och någon 20wt (det är inte så noga så länge den är trögflytande och för gafflar).
IMG_6223.JPG

Notera lufttrycket och töm gaffeln på luft. Det kan vara bra att ha en trasa redo för att undvika eventuellt oljekladd.
IMG_6195.JPG

Har man varianten med TRC så vrider man reglaget till "off" och monterar sedan bort det genom att dra det rakt upp. Är man svag får man ta till polygrip och trasa.
IMG_6194.JPG

Nästa steg är att montera bort kompressionsvreden. Börja med lågfartsvredet. Det sitter med en 2,5mm insexsnyckel. Man kan behöva använda en 14mm blocknyckel som mothåll när man skruvar.
IMG_6196.JPG

Montera därefter bort högfartsvredet. Det sitter med en stoppskruv som nog är insex i någon storlek mellan 1,5-2,0mm. Jag lossade den med en torxmejsel (T6).

IMG_6197.JPG

Vänd gaffeln uppochned eller placera en behållare under som oljan kan rinna ut i. Lossa muttern på dämparbenet (17mm), och skruven i luftbenet (5mm insex) några varv, men inte hela vägen. Använd hylsa som mellanlägg och knacka på för att få loss innanmätet från ytterbenen.

Dämparbenet:
IMG_6198.JPG

Luftbenet:
IMG_6199.JPG

Hylsa som mellanlägg för att inte skada skruven:
IMG_6200.JPG

Dra ner underbenen en bit och låt oljan rinna ut. Om man inte har en bra behållare kan man tejpa fast plastpåsar på underbenen för att samla oljan.
IMG_6202.JPG

Ta av underbenen helt.
IMG_6203.JPG

Ställ rebound på långsammaste (mer dämpning, inskruvad) för att göra det lättare att få ut all olja. Dra rebound-enheten fram och tillbaka tills den har spottat ur sig all gammal olja.
IMG_6205.JPG

Gör rent allt ordentligt. Jag har kört med gaffelfett nedanför packboxarna och det samlar en del skit helt klart. Se även till att få bort gammalt gaffelfett och annat bös från insidan av innerbenen. Var försiktig med bussningarna så att de ej repas.
IMG_6208.JPG

Jag skulle byta packboxar och monterade därför bort dem. Ska man köra vidare på de som sitter så gör man rent och låter dem sitta, men följer övriga instruktioner för infettning etc. Att få loss packboxarna utan en urdragare kan vara riktigt klurigt. En metod som fungerade för mig var att sakta jobba mig runt kanten med en skruvmejsel och lyfta den lite i taget från utsidan med stöd från gaffelbenet. Att försöka bända från insidan fungerar dåligt.

Förbered de nya packboxarna genom att lägga ett tunt lager gaffelfett på ytan som ska vara mot ytterbenet, och plocka bort metallfjädern som sitter runt skrapringen för att undvika att skada den när packboxarna ska pressas i.
IMG_6210.JPG

Pressa i packboxarna bestämt men försiktigt. Vänta en stund. Packboxarna har nämligen en tendens att poppa upp en bit. Gör de det så är det bara att pressa dem på plats igen.

Under tiden man väntar kan man marinera skumringarna i gaffelolja (5wt). De ska vara helt indränkta.
IMG_6211.JPG

När du har koll på att packboxarna inte är rymningsbenägna längre är det bara att peta i skumringarna. Se till att de inte är vridna utan ligger fint i spåret. Jag har tidigare bara fyllt utrymmet under packboxarna med gaffelfett så det ska bli intressant att se om det märks någon skillnad vid nästa service. Lägg också ett ordentligt lager gaffelfett på ytan som ska vara mot innerbenen och montera tillbaka metallfjädrarna om du haft av dem.
IMG_6212.JPG

Montera tillbaka ytterbenen, men inte hela vägen.
IMG_6213.JPG

Fyll på med någonstans mellan 5-17ml 20wt olja i fjäderbenet. BOS säger 5ml och internet säger att det går bra med upp till 17ml. Jag valde 13ml eftersom det var jämnt och bra.
IMG_6214.JPG

Montera tillbaks underbenen helt och skruva tillbaks skruvarna och reglagen. Nu ska det se så här fint ut. Har du glömt hur du hade ställt kompressionsvreden så är grundinställningen 15 klick ut från helt inskruvat.
IMG_6215.JPG

Lossa på rebound-reglaget. Det sitter med en 2,5mm insexskruv och man kan behöva använda en 17mm blocknyckel som mothåll.
IMG_6216.JPG

Skruva loss locket på dämparbenet. Här är det dags att använda 26mm-hylsan som är lite udda i storlek. I den bästa av värdar har man en hylsa utan fasning för att få maximal kontaktyta mot locket som har mycket låg profil och är i aluminium. Annars kan man använda en omodifierad hylsa, vara väldigt noggrann med att inte slinta, och skruva ändå. Jag gjorde det senare.
IMG_6217.JPG

Komprimera gaffeln helt och dra upp rebound-enheten så långt det går.
IMG_6219.JPG

Börja fylla på 5wt-olja med en spruta eller något annat lämpligt. Dra samtidigt rebound-enheten upp och ner för att fylla den med olja och få ut all luft. Det ska i nånstans runt 3dl olja, så en större spruta än den 5ml som jag hade är att föredra. För att få rätt oljenivå mäter man från botten av gängorna. Har man som jag 140mm slag ska det vara 60mm ner till oljan. (Enligt internet ska det vara 50mm för 160mm slag, och 58mm för 170mm slag men ta de uppgiterna med en nypa salt).
IMG_6221.JPG

Avslutningsvis är det bara att skruva tillbaka rebound-locket och reglagen. Även här är 15 klick från helt inskruvat grundinställningen. Återstår att pumpa i rätt tryck i gaffeln. När man pumpar ska man med jämna mellanrum cykla gaffeln några gånger genom den första delen av slaget för att jämna ut trycket mellan positiva och negativa luftkammaren.
IMG_6222.JPG

Jag bjuder på en bild på den gamla oljan bredvid den nya också. Den ser inte så illa ut för att inte ha varit bytt på ett år ungefär, men så cyklar jag inte så mycket som jag borde heller.
IMG_6220.JPG

Montera på gaffeln på cykeln igen och undvik att peta fingrarna i bromsskivan när du justerar oket (det var nära!).

Rattnalle

Aktiv medlem
Den där oljan ser ju fabriksny ut. Men du kanske är rastlös? :)

Istället för hylsa som nästan passar hade jag nog kört skiftnyckel eller fast nyckel. Tar visserligen lite längre tid men det är ingen större risk att slinta utan att märka det.

xyz-saft

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Den där oljan ser ju fabriksny ut. Men du kanske är rastlös? :)

Istället för hylsa som nästan passar hade jag nog kört skiftnyckel eller fast nyckel. Tar visserligen lite längre tid men det är ingen större risk att slinta utan att märka det.

Jo den har inte gått så mycket i skitigt väder så den såg fin ut. Anledningen till att jag hade isär den var att luftbenet kändes väldigt torrt, och mycket riktigt rann det inte ut många droppar olja. Men så hade jag bara 5ml olja i senast har jag för mig. Nu är det 13ml i så den borde klara sig lite längre.

Anledningen till att jag inte använde blocknyckel eller skiftnyckel är att jag helt enkelt inte äger någon i rätt storlek. :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Kommentaren om hylsan var nog mest för framtida läsare.

Det är alltså en sån där gaffel som behöver ett par tre servicear i luftbenet för varje service på dämparsidan? ,:-)

xyz-saft

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Kommentaren om hylsan var nog mest för framtida läsare.

Det är alltså en sån där gaffel som behöver ett par tre servicear i luftbenet för varje service på dämparsidan? ,:-)

Det ska finnas någon svindyr hylsa från Fox också som saknar ramper eller vad det heter. Om man gillar att betala för onödiga saker. :)

Förhoppningen är att med nästan tre gånger så mycket olja i luftbenet som innan så borde det jämna ut sig. Inte för att det är så jobbigt att serva 1-2 ggr/år, men ändå...

Robert

Aktiv medlem
Den en trevlig gaffel att serva, om man inte råkar ut det som hände Pontus i en annan Deville-tråd.
http://happyride.se/forum/read.php/1/2371916/page=1

Jag har inte heller sett mycket skräp i oljan från min Deville.

Men jag upptäckte att det inte gick att få i så mycket som 17ml olja i luftunderbenet. När jag komprimerade gaffeln, innan jag drog i skuven, så kom det upp en del olja med 17ml. Man vill ju inte att den oljan skall begränsa slaget.

xyz-saft

Aktiv medlem
Robert sa:
Den en trevlig gaffel att serva, om man inte råkar ut det som hände Pontus i en annan Deville-tråd.
http://happyride.se/forum/read.php/1/2371916/page=1

Jag har inte heller sett mycket skräp i oljan från min Deville.

Men jag upptäckte att det inte gick att få i så mycket som 17ml olja i luftunderbenet. När jag komprimerade gaffeln, innan jag drog i skuven, så kom det upp en del olja med 17ml. Man vill ju inte att den oljan skall begränsa slaget.

Ja den är verkligen lättskruvad. Som tur är har det inte varit några problem för min del med att få isär den. Däremot har den varit en vända i Frankrike för att den byggde upp tryck i negativa kammaren som inte jämnades ut vilket fick packboxarna att poppa till slut.

Den kanske helt enkelt inte drar till sig så mycket skräp då. Eller så är det den relativt stora mängden olja som gör nytta.

Intressant. Jag har aldrig testat att ha i så mycket olja, bara läst att det är max. Med 13ml olja gick det i alla fall att komprimera helt när jag monterade ytterbenen, så man kanske ska hålla sig där.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Lite tips för alla Bos ägare, om ni behöver reservdelar kan ni ta kontakt med Probikeshop. Dom ska kunna ta in även saker som inte finns på deras webbsida.

Topp