[Mektips] Service av BOS Deville
I dagarna hade jag isär min BOS Deville för byte av olja och packboxar. Jag passade på att ta lite bilder och tänkte skriva ihop en guide. Kanske har någon nytta av den trots att det är en näst intill antik gaffel för 26". Om inte annat kanske jag hittar den här tråden nästa gång det är dags.
Jag valde att plocka loss gaffeln från cykeln eftersom jag ändå skulle fetta in styrlagret, men det är absolut inte nödvändigt. Men plocka åtminstone bort bromsbeläggen för att undvika att få olja på dem. Sedan gjorde jag rent gaffeln ordentligt på utsidan för att undvika att få in lera och annat bös i den.
Nåja. Börja med att plocka fram saker som är bra att ha. Förutom lite standardverktyg så är det värt att notera att det krävs en 26mm hylsa och insex i någon udda och väldigt liten storlek. Oljan är RockShox 5wt gaffelolja, och någon 20wt (det är inte så noga så länge den är trögflytande och för gafflar).
Notera lufttrycket och töm gaffeln på luft. Det kan vara bra att ha en trasa redo för att undvika eventuellt oljekladd.
Har man varianten med TRC så vrider man reglaget till "off" och monterar sedan bort det genom att dra det rakt upp. Är man svag får man ta till polygrip och trasa.
Nästa steg är att montera bort kompressionsvreden. Börja med lågfartsvredet. Det sitter med en 2,5mm insexsnyckel. Man kan behöva använda en 14mm blocknyckel som mothåll när man skruvar.
Montera därefter bort högfartsvredet. Det sitter med en stoppskruv som nog är insex i någon storlek mellan 1,5-2,0mm. Jag lossade den med en torxmejsel (T6).
Vänd gaffeln uppochned eller placera en behållare under som oljan kan rinna ut i. Lossa muttern på dämparbenet (17mm), och skruven i luftbenet (5mm insex) några varv, men inte hela vägen. Använd hylsa som mellanlägg och knacka på för att få loss innanmätet från ytterbenen.
Dämparbenet:
Luftbenet:
Hylsa som mellanlägg för att inte skada skruven:
Dra ner underbenen en bit och låt oljan rinna ut. Om man inte har en bra behållare kan man tejpa fast plastpåsar på underbenen för att samla oljan.
Ta av underbenen helt.
Ställ rebound på långsammaste (mer dämpning, inskruvad) för att göra det lättare att få ut all olja. Dra rebound-enheten fram och tillbaka tills den har spottat ur sig all gammal olja.
Gör rent allt ordentligt. Jag har kört med gaffelfett nedanför packboxarna och det samlar en del skit helt klart. Se även till att få bort gammalt gaffelfett och annat bös från insidan av innerbenen. Var försiktig med bussningarna så att de ej repas.
Jag skulle byta packboxar och monterade därför bort dem. Ska man köra vidare på de som sitter så gör man rent och låter dem sitta, men följer övriga instruktioner för infettning etc. Att få loss packboxarna utan en urdragare kan vara riktigt klurigt. En metod som fungerade för mig var att sakta jobba mig runt kanten med en skruvmejsel och lyfta den lite i taget från utsidan med stöd från gaffelbenet. Att försöka bända från insidan fungerar dåligt.
Förbered de nya packboxarna genom att lägga ett tunt lager gaffelfett på ytan som ska vara mot ytterbenet, och plocka bort metallfjädern som sitter runt skrapringen för att undvika att skada den när packboxarna ska pressas i.
Pressa i packboxarna bestämt men försiktigt. Vänta en stund. Packboxarna har nämligen en tendens att poppa upp en bit. Gör de det så är det bara att pressa dem på plats igen.
Under tiden man väntar kan man marinera skumringarna i gaffelolja (5wt). De ska vara helt indränkta.
När du har koll på att packboxarna inte är rymningsbenägna längre är det bara att peta i skumringarna. Se till att de inte är vridna utan ligger fint i spåret. Jag har tidigare bara fyllt utrymmet under packboxarna med gaffelfett så det ska bli intressant att se om det märks någon skillnad vid nästa service. Lägg också ett ordentligt lager gaffelfett på ytan som ska vara mot innerbenen och montera tillbaka metallfjädrarna om du haft av dem.
Montera tillbaka ytterbenen, men inte hela vägen.
Fyll på med någonstans mellan 5-17ml 20wt olja i fjäderbenet. BOS säger 5ml och internet säger att det går bra med upp till 17ml. Jag valde 13ml eftersom det var jämnt och bra.
Montera tillbaks underbenen helt och skruva tillbaks skruvarna och reglagen. Nu ska det se så här fint ut. Har du glömt hur du hade ställt kompressionsvreden så är grundinställningen 15 klick ut från helt inskruvat.
Lossa på rebound-reglaget. Det sitter med en 2,5mm insexskruv och man kan behöva använda en 17mm blocknyckel som mothåll.
Skruva loss locket på dämparbenet. Här är det dags att använda 26mm-hylsan som är lite udda i storlek. I den bästa av värdar har man en hylsa utan fasning för att få maximal kontaktyta mot locket som har mycket låg profil och är i aluminium. Annars kan man använda en omodifierad hylsa, vara väldigt noggrann med att inte slinta, och skruva ändå. Jag gjorde det senare.
Komprimera gaffeln helt och dra upp rebound-enheten så långt det går.
Börja fylla på 5wt-olja med en spruta eller något annat lämpligt. Dra samtidigt rebound-enheten upp och ner för att fylla den med olja och få ut all luft. Det ska i nånstans runt 3dl olja, så en större spruta än den 5ml som jag hade är att föredra. För att få rätt oljenivå mäter man från botten av gängorna. Har man som jag 140mm slag ska det vara 60mm ner till oljan. (Enligt internet ska det vara 50mm för 160mm slag, och 58mm för 170mm slag men ta de uppgiterna med en nypa salt).
Avslutningsvis är det bara att skruva tillbaka rebound-locket och reglagen. Även här är 15 klick från helt inskruvat grundinställningen. Återstår att pumpa i rätt tryck i gaffeln. När man pumpar ska man med jämna mellanrum cykla gaffeln några gånger genom den första delen av slaget för att jämna ut trycket mellan positiva och negativa luftkammaren.
Jag bjuder på en bild på den gamla oljan bredvid den nya också. Den ser inte så illa ut för att inte ha varit bytt på ett år ungefär, men så cyklar jag inte så mycket som jag borde heller.
Montera på gaffeln på cykeln igen och undvik att peta fingrarna i bromsskivan när du justerar oket (det var nära!).
Jag valde att plocka loss gaffeln från cykeln eftersom jag ändå skulle fetta in styrlagret, men det är absolut inte nödvändigt. Men plocka åtminstone bort bromsbeläggen för att undvika att få olja på dem. Sedan gjorde jag rent gaffeln ordentligt på utsidan för att undvika att få in lera och annat bös i den.
Nåja. Börja med att plocka fram saker som är bra att ha. Förutom lite standardverktyg så är det värt att notera att det krävs en 26mm hylsa och insex i någon udda och väldigt liten storlek. Oljan är RockShox 5wt gaffelolja, och någon 20wt (det är inte så noga så länge den är trögflytande och för gafflar).
Notera lufttrycket och töm gaffeln på luft. Det kan vara bra att ha en trasa redo för att undvika eventuellt oljekladd.
Har man varianten med TRC så vrider man reglaget till "off" och monterar sedan bort det genom att dra det rakt upp. Är man svag får man ta till polygrip och trasa.
Nästa steg är att montera bort kompressionsvreden. Börja med lågfartsvredet. Det sitter med en 2,5mm insexsnyckel. Man kan behöva använda en 14mm blocknyckel som mothåll när man skruvar.
Montera därefter bort högfartsvredet. Det sitter med en stoppskruv som nog är insex i någon storlek mellan 1,5-2,0mm. Jag lossade den med en torxmejsel (T6).
Vänd gaffeln uppochned eller placera en behållare under som oljan kan rinna ut i. Lossa muttern på dämparbenet (17mm), och skruven i luftbenet (5mm insex) några varv, men inte hela vägen. Använd hylsa som mellanlägg och knacka på för att få loss innanmätet från ytterbenen.
Dämparbenet:
Luftbenet:
Hylsa som mellanlägg för att inte skada skruven:
Dra ner underbenen en bit och låt oljan rinna ut. Om man inte har en bra behållare kan man tejpa fast plastpåsar på underbenen för att samla oljan.
Ta av underbenen helt.
Ställ rebound på långsammaste (mer dämpning, inskruvad) för att göra det lättare att få ut all olja. Dra rebound-enheten fram och tillbaka tills den har spottat ur sig all gammal olja.
Gör rent allt ordentligt. Jag har kört med gaffelfett nedanför packboxarna och det samlar en del skit helt klart. Se även till att få bort gammalt gaffelfett och annat bös från insidan av innerbenen. Var försiktig med bussningarna så att de ej repas.
Jag skulle byta packboxar och monterade därför bort dem. Ska man köra vidare på de som sitter så gör man rent och låter dem sitta, men följer övriga instruktioner för infettning etc. Att få loss packboxarna utan en urdragare kan vara riktigt klurigt. En metod som fungerade för mig var att sakta jobba mig runt kanten med en skruvmejsel och lyfta den lite i taget från utsidan med stöd från gaffelbenet. Att försöka bända från insidan fungerar dåligt.
Förbered de nya packboxarna genom att lägga ett tunt lager gaffelfett på ytan som ska vara mot ytterbenet, och plocka bort metallfjädern som sitter runt skrapringen för att undvika att skada den när packboxarna ska pressas i.
Pressa i packboxarna bestämt men försiktigt. Vänta en stund. Packboxarna har nämligen en tendens att poppa upp en bit. Gör de det så är det bara att pressa dem på plats igen.
Under tiden man väntar kan man marinera skumringarna i gaffelolja (5wt). De ska vara helt indränkta.
När du har koll på att packboxarna inte är rymningsbenägna längre är det bara att peta i skumringarna. Se till att de inte är vridna utan ligger fint i spåret. Jag har tidigare bara fyllt utrymmet under packboxarna med gaffelfett så det ska bli intressant att se om det märks någon skillnad vid nästa service. Lägg också ett ordentligt lager gaffelfett på ytan som ska vara mot innerbenen och montera tillbaka metallfjädrarna om du haft av dem.
Montera tillbaka ytterbenen, men inte hela vägen.
Fyll på med någonstans mellan 5-17ml 20wt olja i fjäderbenet. BOS säger 5ml och internet säger att det går bra med upp till 17ml. Jag valde 13ml eftersom det var jämnt och bra.
Montera tillbaks underbenen helt och skruva tillbaks skruvarna och reglagen. Nu ska det se så här fint ut. Har du glömt hur du hade ställt kompressionsvreden så är grundinställningen 15 klick ut från helt inskruvat.
Lossa på rebound-reglaget. Det sitter med en 2,5mm insexskruv och man kan behöva använda en 17mm blocknyckel som mothåll.
Skruva loss locket på dämparbenet. Här är det dags att använda 26mm-hylsan som är lite udda i storlek. I den bästa av värdar har man en hylsa utan fasning för att få maximal kontaktyta mot locket som har mycket låg profil och är i aluminium. Annars kan man använda en omodifierad hylsa, vara väldigt noggrann med att inte slinta, och skruva ändå. Jag gjorde det senare.
Komprimera gaffeln helt och dra upp rebound-enheten så långt det går.
Börja fylla på 5wt-olja med en spruta eller något annat lämpligt. Dra samtidigt rebound-enheten upp och ner för att fylla den med olja och få ut all luft. Det ska i nånstans runt 3dl olja, så en större spruta än den 5ml som jag hade är att föredra. För att få rätt oljenivå mäter man från botten av gängorna. Har man som jag 140mm slag ska det vara 60mm ner till oljan. (Enligt internet ska det vara 50mm för 160mm slag, och 58mm för 170mm slag men ta de uppgiterna med en nypa salt).
Avslutningsvis är det bara att skruva tillbaka rebound-locket och reglagen. Även här är 15 klick från helt inskruvat grundinställningen. Återstår att pumpa i rätt tryck i gaffeln. När man pumpar ska man med jämna mellanrum cykla gaffeln några gånger genom den första delen av slaget för att jämna ut trycket mellan positiva och negativa luftkammaren.
Jag bjuder på en bild på den gamla oljan bredvid den nya också. Den ser inte så illa ut för att inte ha varit bytt på ett år ungefär, men så cyklar jag inte så mycket som jag borde heller.
Montera på gaffeln på cykeln igen och undvik att peta fingrarna i bromsskivan när du justerar oket (det var nära!).