Mektråd S.C.O herrcykel -79

Hutnu

Aktiv medlem
Jaha, nån sålde en gammal skrutthoj jättebilligt och jag kunde inte låta bli. Så nu ska jag försöka styra upp en dansk Släng.Cykeln.Omedelbart till att bli en cykla till affären-hoj.
Styrstång och Sadelstolpe var rostiga men funkar. Vevarmarna är dock av sån kil-typ som jag inte sett förut. Nu undrar jag om det finns nån teknik för att få loss dom eller om det är brute force som gäller. Har tagit loss mutter på ena sidan och bankat med hammare men noll händer.

Veven:
0FD73D5C-40EA-4BBF-A847-2DABBC2DCA90.jpeg

och här är startbild på den danska raketen:
B429D61F-1928-44FD-905D-DC234AEE794E.jpeg

641FC159-F14F-4F21-98AD-EDF33C488286.jpeg

Jag svarar mig själv: japp det var brute force som gällde, som vanligt. Efter ihärdigt bankande och värmepistolande utan något resultat så satte jag veven i ett städ och drog så ini helvete med ett rör som extra hävarm, och efter en stund small det så jag fick lock för öronen och bulten var loss.
Därmed räknar jag med att kunna gå i mål med bygget, så har börjat putsa och beställa delar.
Sadelstolpen går t ex knappast att rädda. :(
A61A0AB4-05C9-4136-B159-8EF410AE9268.jpeg

Men vevpartiet blir fint!
334639D4-9148-4217-A70F-84EDF5E025CD.jpeg

Nästa steg: styrlager, vevlager etc. Och så måste jag lära mig att serva ett sånt treväxlat Sachs-nav.

SCO kan uttydas på ett antal sätt:
O står förstås alltid för omedelbart
C står förstås alltid för cykeln
S kan stå för Sälj eller Skrota eller Spräng eller Såga eller Sänk eller.....
Alltså valfritt ord som inleds med S och är negativt/nedsättande/nedlåtande etc.

/Fedde

SCO kan uttydas på ett antal sätt:
O står förstås alltid för omedelbart
C står förstås alltid för cykeln
S kan stå för Sälj eller Skrota eller Spräng eller Såga eller Sänk eller.....
Alltså valfritt ord som inleds med S och är negativt/nedsättande/nedlåtande etc.

/Fedde

ja, jag velade lite där mellan Släng och Skrota. Men bra ändå att nån lät bli det för fyrtio år sen.

Är du säker på att det är en 1979? Jag kopplar kilbultar/cottered cranks till tidigare cyklar. Jag har det på en Monark som är från 1965. Jag är dock ingen expert, särskilt inte på SCO.

Är du säker på att det är en 1979? Jag kopplar kilbultar/cottered cranks till tidigare cyklar. Jag har det på en Monark som är från 1965. Jag är dock ingen expert, särskilt inte på SCO.
Nja jag försökte tolka rammärkningen och den gav alternativen 1958 eller 1979 tror jag, och då kändes 58 alldeles för tidigt. Jag kanske ska ta och leta lite till på interwebs.

edit: jag hittade en märkning på Torpedo-navet också, och 1979 var rätt.

Senast ändrad:
Visa bilaga 437137
Jag svarar mig själv: japp det var brute force som gällde, som vanligt. Efter ihärdigt bankande och värmepistolande utan något resultat så satte jag veven i ett städ och drog så ini helvete med ett rör som extra hävarm, och efter en stund small det så jag fick lock för öronen och bulten var loss.
Därmed räknar jag med att kunna gå i mål med bygget, så har börjat putsa och beställa delar.
Sadelstolpen går t ex knappast att rädda. :(Visa bilaga 437138

Men vevpartiet blir fint!
Visa bilaga 437139
Nästa steg: styrlager, vevlager etc. Och så måste jag lära mig att serva ett sånt treväxlat Sachs-nav.
Bra gnuggat.

Tittar på datorskärm nu och inte mobil. Du skulle haft muttern på och något mellan när du slog på kilbultarna. Hoppas du kan rädda dem. Tror inte de är så lätta att ersätta.

Dålig på att uppdatera, men har inte varit sysslolös, så här kommer nån slags sammanfattning och bokslut pga halvfärdiga byggtrådar är det jävligaste som finns.

Nya kilbultar till vevarna kom på posten, likaså nya däck, sadelstolpe, styre, styrstam och kedja. Under tiden hann jag plocka isär, smörja och putsa det mesta.

Hade ingen stiftnyckel till vevlagret, men lyckades snickra ihop en.
2A06C36D-D557-4258-BBE6-4809B8B4522A.jpeg

Ringklockan lade jag först i sopen, men provade sen att gnugga upp och det gick faktiskt ganska bra med stålull, dremel och putsmedel.
DC0E2BFE-7A0E-4E99-A195-5C2A60DD414C.jpeg

F95BD502-8D49-4CCB-BFE2-AFA57F75C1EC.jpeg

Sist tog jag Torpedo-navet, vilket var ett riktigt helvete. Helt fyllt med fett eller olja som åldrats till svart klister. Fick rent det till slut men fick montera om några gånger pga ingen aning om vad jag håller på med. Andra gången hoppade en kula ur kulringen och måste ha exploderat när jag provcyklade, pga navet var fullt med metallflisor som jag sen fick i fingrarna när jag gjorde rent. Stack mig rejält. Fick ta bort med pincett och stark magnet. Köpte nya kulringar och fick ihop allt på tredje försöket.

Torpedonavet, fyllt med tjära och fjädrar.
C7195394-0C1B-4322-9978-6DDAFD031A37.jpeg

Och efter, fyllt med fett och fjädrar.
4EA97248-6FAD-4DE2-8C21-7D44CE0E658E.jpeg

Cykeln klar, jättefin, skön att hoja på, glada miner, solsken, medvind. Sen skulle jag spänna kilbultarna lite och lyckades dra av den ena. Då kom en liten tår och eventuellt ett par okristliga ord. Men har beställt nya bultar igen (plus några extra) och räknar cykeln som så gott som klar.

Skitkul projekt ändå, att köpa nåt härke som ingen vill ha och putsa upp till en hygglig jonne. Pallar inte räkna exakta utgifter, men det torde ligga nånstans runt en tusing, varav hundra var cykeln.

Resultatet: en gammal gubbcykel som fått mycket mer kärlek än den kanske egentligen förtjänar. Blommor, motljus, hela konkarongen. Lyckligtvis syns inte kilbulten på bilden.
054DED0F-7658-492B-B76D-565A93F759D3.jpeg

014D7192-D5F9-4E08-A8E3-288A17244AAB.jpeg

Tillbaka
Topp