Mellan storlekar Laufey H30

Aloof0568

Medlem
Hej alla kloka! Har lurkat på ert fina forum ett tag, och skulle nu vilja ställa en fråga.

Jag är väldigt nära att klicka hem en Laufey H30 på rean. Det ser dock lite olika ut med rek. storlek. Är 176 cm och om man ska tro Orbeas hemsida passar L (170–185) något bättre än M (160–175) men har samtidigt förstått att man vid tvekan hellre ska välja smått. Grenmåttet är 82 cm.

Finns det något i geometrin som talar för att man borde välja det ena eller andra? Hur hade ni gjort?

Tack på förhand!

Svårt. M kan vara lite kort och L lite hög. Jag har lite dålig koll på grenmått men troligen har du längre ben än jag så kanske båda kan funka.

Jag hade jämfört seat tube med befintlig cykel eller nån du kan testa och kan du leva med höjden på large tagit den

På stigcyklar så brukar man generellt gå upp i storlek om man är på gränsen till skillnad från landsväg, iaf vad jag ser mest. Du borde nog kunna ha båda så det är väl bara att bestämma om du vill ha en mer lekfull eller stabil cykel och sedan välja storlek där efter.

Orbea är väl också ganska vanliga i butik så du kanske kan leta upp en butik där du kan prova

Jag gjorde som jonte föreslog och testade lite andra cyklar i grannskapet. De som hade samma höjd på sätesröret kändes inte alls stora, så gick på en L. Också med tanke på att jag är lite fegis fortfarande ;) Tack för bra och snabba svar

min fru är 177 och har en L.
Hon har ganska lång rygg, så M blev väldigt kort. Dock klarade hon inte standard 150mm dropper, men Älvängen bytte snabbt och lätt till en 125 som blev perfekt.

Reach av L är lite på längre sidan till 176 med 475 mm vid sag. Men stammen är kort med 45 mm, så l skulle passa bra till stökigare stigcykling. Stack är inte hög och med din grenmått passar 150 mm drop med sadelröret.

Om du kör mer åt XC hållet skulle M också passa bra, med då trologtvis med en lite längre stam.

Tillbaka
Topp