Merida Scultura 5000 eller 8000

Futump

Medlem
Hej,

Kollar runt på en cykel. har hittat dessa 2 alternativ.
Scultura 5000 flong ny eller en 8000 från 2021.

Har svårt att bestämma mig då färgerna på 5000 är så mycket snyggare än 8000 varianten som är svart.

Någon som har bättre koll än mig på spec som kan komma med input

Den nya kostar ju dubbelt så mycker, och går också att hitta billigare på andra ställen. Men vad är det du värderar högt? Varför kollar du på Merida Scultura alls?

Ja nä det vet jag inte egentligen. Färgerna på den nya gillade jag.

Vill bara ha en lätt cykel, hyffsat bra till långa turer med elektroniska växlar.

Jag hade alla dagar i veckan köp 5000.

Den andra såg ju rätt trist ut allmänt.

Den nya har ju 24-delat vilket framtidssäkrar den ett bra tag. Skillnaden mellan 105 och Ultegra är ju främst något hekto vilket inte är något problem. Funktionen är nog närmst likställt.

Även jag som är lite sugen på en Reakto är lite nyfiken på hur lång du är? Jag är 180cm och trivs bra på sonens Cannondale i storlek 54 och den är väldigt lik Reakton i M/54 men enligt både Cannondale och Merida så ligger jag mitt i spannet för 56/L. Har dock inte tillgång till någon jag kan testa.

Även jag som är lite sugen på en Reakto är lite nyfiken på hur lång du är? Jag är 180cm och trivs bra på sonens Cannondale i storlek 54 och den är väldigt lik Reakton i M/54 men enligt både Cannondale och Merida så ligger jag mitt i spannet för 56/L. Har dock inte tillgång till någon jag kan testa.

Generellt rekommenderar tillverkare för stora lvg-cyklar till mig. Jag är 179 cm och sitter gärna djup. Supersix i 54 har perfekt geometri för mig (har ingen, bara en Supersix Evo SE med liknande geo). Jag vill har styret lågt och 555 mm stack är så max med slammat stam.

Scultura är lågt. Merida rekommenderar M till mig, som faktiskt har tillräckligt låg stack men är lång. Jag tror att jag skulle välja S.

Jag hade alla dagar i veckan köp 5000.

Den andra såg ju rätt trist ut allmänt.

Den nya har ju 24-delat vilket framtidssäkrar den ett bra tag. Skillnaden mellan 105 och Ultegra är ju främst något hekto vilket inte är något problem. Funktionen är nog närmst likställt.

Nytt är ju alltid nytt så att säga.

Jag har heller inte testat, var först inne på L (56) men Merida rekomenderar en M om man kollar på deras hemsida på de olika cyklarna.

Så är det.
Gruppfaktorn är ju viktig också. Tänk om du köper en 5000 och så har en du cyklar med skaffat en 8000!

Tillbaka
Topp