Messengerväska bra? Synpunkter?

Dr. Freak.

Ny medlem
Jag skulle gärna vilja lufta min cyclocross till jobbet då och då, men vill inte "besudla" den med pakethållare etc. Den skall vara ren (förutom att den understundom blir grusig och lerig, förstås, men det är ju en annan sak)! Jag kör nu hybrid utan stänkskärmar (försöker hålla fanan högt så länge det går!), men med pakethållare och sidoväska som fungerar mkt bra till min lilla arbets-laptop och litet annat smått och gott. Om crossen skall ut till jobbet måste jag antingen köra med ryggsäck - eller messenger bag! Det senare har jag inte prövat, men det ser ju ut att fungera bra, när raska cyklister susar förbi på sina racers och crossar i pendlingssammanhang! Jag vill också pröva! Men: Är det inte så att messengerväskan lätt ramlar fram och måste rättas till, det verkar ju i så fall rätt irriterande? Jag har sett en fin Messenger bag på Drop-In-Bikes hos Max och Johan, kanske en lämlig investering, vad tycks? Tacksam för synpunkter för och emot Messenger bags!

De flesta "messenger bags"/budväskor har en rem som förhindrar det du beskriver och väskan sitter stadigt på ryggen även vid lite mer inspirerad cykling. Däremot kan man lätt få problem med snedbelastning av axel/rygg om man inte är van och lastar väskan för tungt i början.

PS <LF><CR> ;-)

För det första: Att vägra skärmar av princip har inget med stolthet att göra, det är bara korkat. Att man tycker att det är snyggt är en annan femma. Många estetiskt tilltalande saker är korkade och irrationella. Vita golv eller att köpa en Alfa Romeo t.ex.

Jag köpte min första messenger bag för ett par månader sen och är inte besviken. Det blev en Timbuk2 Especial på 24l och den sitter som gjuten på ryggen utom när den är helt tom då den rör sig en del. Har till och med kört lite single-track med CXen utan att den störde mer än camelbaken gör. Viktmässigt har jag nog lastat i 10-15kg som mest. Det var visserligen tungt men inte obekvämt eller snett när jag väl satt på cykeln. Avsevärt mindre svettigt än ryggsäck också. Dels på ryggen men den lämnar också ventilationshålen i armhålorna på jackan fria. Bekvämt med napoleonfickor som är lättåtkomliga om jag svänger runt den på magen också.

På det stora hela toknöjd och jag undrar bara varför jag inte köpt en långt tidigare.

Senast ändrad:
Jag gillar Chromes väskor. Det jag ogillar med messenger-väskor är att "remmen" inte går att dela, du måste dra den över huvudet. Chrome har sitt spänne, har väl små nackdelar det med, men klart mycket bättre än hel rem. Sen är kvaliteten på chrome grym, har 3 st, den äldsta runt 20 år gammal tror jag.

Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gillar Chromes väskor. Det jag ogillar med
> messenger-väskor är att "remmen" inte går att
> dela, du måste dra den över huvudet. Chrome har
> sitt spänne, har väl små nackdelar det med, men
> klart mycket bättre än hel rem. Sen är
> kvaliteten på chrome grym, har 3 st, den äldsta
> runt 20 år gammal tror jag.

Att remmen inte går att dela upplever inte jag som något problem. YMMV alltså. Prova själv :)

Körde med en Chrome budväska i flera år. Superfin kvalitet och satt bra. Fick dock riktigt jobbiga ryggsmärtor som kom smygande pga den oundvikliga snedbelastningen. Efter ett halvår med naprapatbesök etc börjar det nu bli bra. Och naturligtvis slutade jag direkt med budväskan och började med en Chromeryggsäck istället. Mycket bättre! Budväska har nog mest ett posörvärde IMO.

1/2-OT: Finns det ngn butik i Sthlm där man kan kolla på och jämföra "Messenger"-väskor?
Ju fler desto bättre.

/Håkan

Tja, för att väskan ska sitta bra ska remmen vara hårt åtdragen, då är det ett helvete att få av sig den med hjälmen på. Stör mig.

Stervelo skrev:
> Tja, för att väskan ska sitta bra ska remmen
> vara hårt åtdragen, då är det ett helvete att
> få av sig den med hjälmen på. Stör mig.

Ah. Min har ett smidigt spänne där jag med en hand enkelt lossar bandet innan jag tar av den. Annan lösning på samma problem bara.

JKolmo skrev:
> Körde med en Chrome budväska i flera år.
> Superfin kvalitet och satt bra. Fick dock riktigt
> jobbiga ryggsmärtor som kom smygande pga den
> oundvikliga snedbelastningen. Efter ett halvår
> med naprapatbesök etc börjar det nu bli bra. Och
> naturligtvis slutade jag direkt med budväskan och
> började med en Chromeryggsäck istället. Mycket
> bättre! Budväska har nog mest ett posörvärde
> IMO.

Exakt vad jag tänkte skriva. Budade med messengerväska i 3-4 år och även efter jag slutade tills jag fick problem med snedfördelningen. Pendlar nu med Chrome ryggsäck och det är den bästa väska jag någonsin haft.

Hade en klassisk Timbuk2 ett antal år, prövade ryggsäck, återgick till Timbuk2, köpte en Chrome som jag hade ett halvår eller ngt, tyckte den var för tung och klumpig, bytte tillbaka till Timbuk2. Ja, tycker det är bra med budväska, man får upp allt snabbt och smidigt, tom när man hojar om det krävs, lätt att packa.

Tycker dock budväska är kass att promenera med om den är lite lastad, får ont i axlar/skuldra/rygg. Upplever aldrig det när jag cyklar, har en ganska framåtlutad sittställning och då hamnar ju vikten på ryggen, inte axeln/skuldran.

bruce skrev:
> Tycker dock budväska är kass att promenera med
> om den är lite lastad, får ont i
> axlar/skuldra/rygg. Upplever aldrig det när jag
> cyklar, har en ganska framåtlutad sittställning
> och då hamnar ju vikten på ryggen, inte
> axeln/skuldran.

Ja, jorå. Jag ligger oftast i bocken med mycket drop vid pendling. Trots detta fick jag rejäla ryggproblem. Väskan ligger snett över ryggen och kroppen kompenserar snedbelastningen med ryggproblem som ett brev på posten. Corestyrka har jag så att det räcker och blir över, så det är inte problemet. I mitt fall var det budväskan!

Rattnalle skrev:
> Många estetiskt tilltalande saker
> är korkade och irrationella. Vita golv eller att
> köpa en Alfa Romeo t.ex.
>

Jag förstår inte vad du menar, jag är jättenöjd med mitt vita golv. Skidmarksen från hunden ger dessutom den där rätta rustika känslan.
Och min Alfa är jättesnygg där den står i garaget!

JKolmo skrev:
> bruce skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tycker dock budväska är kass att promenera
> med
> > om den är lite lastad, får ont i
> > axlar/skuldra/rygg. Upplever aldrig det när
> jag
> > cyklar, har en ganska framåtlutad
> sittställning
> > och då hamnar ju vikten på ryggen, inte
> > axeln/skuldran.
>
> Ja, jorå. Jag ligger oftast i bocken med mycket
> drop vid pendling. Trots detta fick jag rejäla
> ryggproblem. Väskan ligger snett över ryggen och
> kroppen kompenserar snedbelastningen med
> ryggproblem som ett brev på posten. Corestyrka
> har jag så att det räcker och blir över, så
> det är inte problemet. I mitt fall var det
> budväskan!

Nä, nä, du behöver bara göra en bajkfitt sörru, sen behöver du säkert en kolfiberstolpe och en lädersadel också.

Tror helt säkert att ni som cyklar med tung väska inte ska ha budväska, utan ryggsäck. Jag har en stor chrome, den går att göra ryggsäckslik när man har tung last, fungerar hyfsat.

Hur fungerar chromes rygga? Svettigt på ryggen eller är det inte så farligt?

Smyger in en fråga om ryggsäck/ryggsvett, finns det någon slags grunka gjord för att ha mellan rygg och ryggsäck, något slags luftigt material som man kan spänna fast på ryggen. Jag vet att dyrare ryggsäckar har sånt material närmast ryggen för luftningen, men finns det något löst sådant att köpa om man typ har någon ryggsäck utan denna "luftning"?

Jag har aldrig gillat de budväskor jag testat. Har heller aldrig förstått varför budväska. Välj en ryggsäck som sitter lågt (långt ner) och med möjlighet att öppna hela säcken eller vissa fack från sidan så har du en ryggsäck (med alla uppenbara fördelar en ryggsäck har) med alla "fördelar" en budväska sägs ha. Om man dessutom väljer en snygg ryggsäck så faller ju även den budväskefördelen.

Ska du lasta i och ur saker hela dagarna? Välj en budväska. Vill du att den ska sitta så bekvämt som möjligt på ryggen? Välj en ryggsäck med mesch.

Ja, jag älskar min chome messengerbag men jag skulle aldrig pendla med den varje dag (4-8 kg, 34 km). Den blir för varm och sitter inte rakt på ryggen. Min Timbuk duger dock inte till mycket annat än skötväska, IMHO.

Jag kan ju tillägga att ska jag ha något tungt med mig åker det på pakethållaren som regel. Undantaget är om jag får med mig något lite oplanerat.

Jag tänker att det här också är väldigt avhängigt hur mycket man släpar på. Under 10 kg kan jag ha remväska om jag bara ska svänga runt stan. 15-20 kilo blir ryggpajj på en gång om jag inte tar ryggsäcken.

Rätt svar är mao minst en remväska och en ryggsäck...

Ryggsäck är det som gäller, sen hänger allt på vad du har med dig och hur du packar.

Jobbade som bud för 15 år sedan men säcken hänger kvar, då var det 70 liter Seal line boundary bag som gällde har precis beställt en ny, lika dan... Den gamla är helt utsliten efter nästan dagligt användande i 10 år. Här kommer några key features:

- 70 liter, men packar man inget i den så märks den inte
- Som en amöba formar sig helt efter hur du packar
- Kan bära mycket tungt, har kört +35 kilo...
- Som pendlarsäck får man plats med allt, vinterskor och vinterjacka, datorer och annat tjafs
- Helt vattentät, så länge den håller ihop (inte efter 15 år)...

Kort och gott, visst är den stor men det är den ultimata ryggsäcken för pendling

Verkar vara svår att få tag i, men Granitbiten är generalagent för seal line så kolla med affär som beställer från dem. Min nya är beställd genom playground men väntar fortfarande på lev.

http://www.cascadedesigns.com/sealline/packs-and-duffles/boundary-pack/product
http://www.granitbiten.com

Jag har en Chrome Citizen som är jättebra. Jag har använt den varje dag till allt i 2,5 år och den håller ihop utan problem. Det håller för allt, jag har t.ex. kånkat hem 25 öl i den, testa hur många andra väskor som överlever den belastningen. Den är helt vattentät, man kan fylla den med vatten och den håller vätskan kvar. När den blir äcklig är det bara att spola ur den. Remmarna gör att det är enkelt att flytta stora saker med väskan, jag brukar cykla hem enorma paket med den. Jag upplever ingen snedbelastning eller ryggproblem av den, om man bär den rätt så tycker jag den inte drar så snett. Det gäller däremot att man inte bär väskan som någon form av handväska, utan att man verkligen drar åt den så att den sitter på ryggen. Om jag hade köpt väska idag så hade jag valt en ännu större modell. Det väskan däremot inte funkar jättebra till är att cykla med stort dropp. Om jag kör min CX är det inte så skönt med den typen av väska. Om man däremot cyklar på en cykel med mindre dropp tycker jag den är mycket bättre jämfört med en ryggsäck eftersom den här typen av väskan ser till att lasten kommer nära ryggen och det inte blir så mycket vridmoment som drar än bakåt.

Att spännet går att öppna är inte något som jag använder, men däremot är det mycket bra för att justera längden på remmen smidigt och det gör jag i varje gång jag tar på eller av mig väskan.

Aron skrev:
> Ska du lasta i och ur saker hela dagarna? Välj en
> budväska. Vill du att den ska sitta så bekvämt
> som möjligt på ryggen? Välj en ryggsäck med
> mesch.
>

Klokt skrivet.

HåkanC skrev:
> 1/2-OT: Finns det ngn butik i Sthlm där man kan
> kolla på och jämföra "Messenger"-väskor?
> Ju fler desto bättre.
>
>
> /Håkan

UrbanBikeWear.com kommer öppna ett showroom på Vanadisvägen 44 tillsammans med Norvelo i början på December. Där kommer det bland annat finnas väskor från Chrome och Bagaboo. Det vi har inne i lager för närvarande http://www.urbanbikewear.com/sv/vaskor

Stort tack för alla intressanta synpunkter - inkl. att det är fånigt att helst inte vilja ha skärmar ;)! Nej, skämt åsido, det är intressant att höra alla "för" och "emot".
Jag är nog i alla fall rätt inne på att nu låta en Messenger bag komma över tröskeln. Chrome är jättefina, men väldigt dyra, och Bruce tyckte att den var litet klumpig. En tänkvärd åsikt, framförd av en respektingivande cyklist, värd att taga till sig! Jag har nu sett Timbuk2 på AddNature, och blivit litet kär. Den kostar drygt 900 kronor och verkar fin, tycker jag! Skall jag slå till, tro?

freddiesan skrev:
> Exakt vad jag tänkte skriva. Budade med
> messengerväska i 3-4 år och även efter jag
> slutade tills jag fick problem med
> snedfördelningen. Pendlar nu med Chrome ryggsäck
> och det är den bästa väska jag någonsin haft.

Du upplever inget negativt med att det inte finns någon rem vid lilla magen? Eller har Chrome modeller med rem där nere?
Jag tvekar just pga det.

Har en timbuk2 medium. Jag tycker den inte funkar till cykling annat än promenadcykling och packar man den med lite för mycket bös blir den bara hoppig på ryggen. Däremot chrome metropolis den funkar till allt och sväljer det mesta. Provar just nu med rygga för att avlasta vänsteraxeln. Men kommer nog snart tillbaka till metron. Timbuktvåan använder ja som weekenbag i skuffen på bilen.

Jag har en Timbuk2 (Classic?)och en Chrome Metropolis. Den första har jag haft dagligen i 12-13 år och den behöver nog bytas nu. Praktisk väska som jag numer mest har då jag ska handla mat - man får i innehållet i en hel (handburen) shoppingkorg i den. Chrome-väskan rymmer det mesta och jag har som mest lastat den med 35-40kg. Tungt, men väskan håller för typ allt. Den var också praktisk när jag körde mc, då man kunde dela remmen då den skulle av och på. Lite meckigt med mc-hjälm och skinnställ annars.

Vad gäller snedbelastning kände jag av det ett tag då jag brukade ha med min laptop i den. Det blir bättre, som andra skrivit, om man drar åt den mer. Har man inte så mycket/tungt i den när man cyklar kan man ha den rätt långt ner på ryggen och slippa svett.

Återigen, jag har haft både Timbuk2 medium och Chrome Citizen men sålde min Chrome, för stor, för tung i sig själv, passade inte riktigt mitt behov och varm som ett as på sommaren var mina argument. Fast den sitter riktigt gött, bättre än Timbuk.

Timbuk2:
-bra/bäst om du inte släpar med dig halva bohaget utan nöjer dig med ex lite kläder och lunchkäk och ett par äpplen (likt mitt behov)
-eller bara sticker och handlar ett par liter mjölk, en limpa, en falukorv, ett blomkålshuvud, en påse lussekatter och ett pkt Chorizo

Chrome (el motsv):
-bra om du av ngn anledning vill släpa med dig halva bohaget, åker och storhandlar på Coop eller cyklar och hämtar byggvaror för att köra ut till sommarstugan i Norrtälje

Fast i skrivandes stund blev jag lite sugen på att testa Chrome eller en Bagaboo igen (de är väl ganska likvärdiga?).. Chrome satt ju för jäkla skönt när ja tänker efter.. Fast jag har ju precis köpt en ny Timbukt2.. Argh.

HåkanC skrev:
> Sportamore säljer Timbuk2 Classic Messenger
> Medium för 629:-,
> endast i kväll (25/11), om reklamtexten
> stämmer....
>
>
> /Håkan

Utmärkt. Det blev en medium.

Hm. Chrome på gång. Föll för hur skön den var på och alla smarta detaljer och egenskaper. Varför skall man alltid fastna för dyra grejor???

Ni som har problem med snedbelastning av messengerväskor, varför kör Ni inte varannan gång vänster axel och varannan gång höger axel? Då borde det rimligtvis inte bli några skador eller annat på grund av att kroppen försöker kompensera?

För att man är höger/vänsterhänt och finessen med en budväska lite går förlorad om man bär den över "fel" axel. Det är iaf min åsikt.

De bra väskorna är också specifika för en axel, för att dom Inte ska snedbelasta. Dom ska inte användas som stora handväskor, då är dom mycket oergonomiska.

Tillbaka
Topp