Mest prisvärda instegs-MTB 2014?

michaelk

Aktiv medlem
Hej Cykelvänner!

Ännu en "Jag behöver hjälp men att köpa hoj tråd"... :)

Efter att ha cyklat LVG nu i c.a 3-4 år så tänkte jag ge mig ut i naturen och testa på MTB.

Mitt mål är mest motionscykla med lokala cykelklubben plus ev. kanske cykelvasan längre fram....

Så jag är ute efter en prisvärd instegs-MTB (hardtail). Jag känner mig dock helt "lost" när det gäller MTB-prylar och vill helst köpa en cykel som jag kan ha ett tag och inte behöver uppgradera direkt.

Har läst diverse trådar här på forumet och "Radon" verkar vara det som rekommenderas (typ ZR Team 29 7.0). Tyvärr så verkar de vara slut på lager (i min storlek) hos bikediscount.de.

Har även kollat in denna "Specialized Crave 29":

http://cykelhuset.com/product_info.php?products_id=1508&osCsid=a2889132d31eb71ffdb0879584791f93

Nåt att ha? Några fler tips?

Min budget ligger nog på max 10000 kr...Är det lagom? Man vill inte vara dumsnål men samtidigt inte betala för mycket ;)

Tack på förhand!

Michael

White 27,5 Lite för 5999 på XXL är i mina ögon bland det mest prisvärda som går att få. Gratis service livet ut är inte heller dumt :)

bluetail skrev:
-------------------------------------------------------
> White 27,5 Lite för 5999 på XXL är i mina ögon
> bland det mest prisvärda som går att få. Gratis
> service livet ut är inte heller dumt :)

Var ser du den? Jag hittar ingen 27,5 Lite för de pengarna på xxl.se.

Om White 275 inte finns kvar så tror jag det är så att deras säsongsrensning bara gällde till igår söndag, men jag kan ha fel.
Normalpris på den hojen är no ca 8000:-

dungen skrev:
-------------------------------------------------------
> Grand Canyon AL är nog svårslagen för
> pengarna:
>
> http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/series/gra
> nd-canyon-al-29.html

Om du tycker det är kul att meka själv o vill köpa på postorder är AL 6.9 grymt mkt för pengarna.
Med den dämparen o växlar så är det säkert 5000 till hos din lbs.

Jag gjorde comeback i höstas med en nishiki ht. Den kostade 11500 o hade enklare billigare gaffel o växlar än AL 7.9 för 7700:-

Men gillar du inte att skruva själv, köp inte på postorder.
En enklare hoj som funkar är roligare än en finare som inte funkar.

Det är inte olagligt att lämna in sin postordercykel hos sin lbs. Det kan till och med vara så att de tjänar en slant på den service du får där.

Tack för alla svar !

Blir nog en postorderhoj... Hur mäter sig Canyon AL vs Radon? Hur pass tillförligtligt är canyons PPS system för att bestämma storlek?

Jag har beställt 2ggr via Canyon. Använt mig av PPS systemet båda gånger o ja e nöjd. Under hösten brukar dom dessutom dumpa priserna med ca 20%.

Tillbaka
Topp