Miljöbilar i all ära, men vad har de emot cyklar?

Bilåkandet är så ingrott i medvetandet så det är nog svårt att få bort men stora framsteg måste helt klart göras inom framdrivning och kommunikationer(i nuläget går det snabbare att cykla än åka bil i sthlm vid rusningstrafik, ändå sitter folk i varsin plåtlåda och puttrar fram i 30-50 i bästra fall)
Det borde vara spöstraff på de som åker max 3mil/dag om andra färdmedel finns som alternativ;)
Tyvärr måste jag ha bil i tjänsten och kör 15-25mil/dag men undviker för allt vad det går trafikstockningarna morgon/em
:/
Att cykelpendla i sthlm blir nog +-0 i hälsoeffekter btw, en cyklist drar ju i sig en stor del av skiten som bilarna spyr ut(partiklar och avgaser) det går visserligen att minska om man hojjar längs vägar där biltrafiken är liten

Duscha behövs ej om man bara cyklar max 20km/h;)

Alla dårar som kör med dubbdäck fastän sommarväglagh råder borde ha nån typ av straff btw;) Helt sanslöst att köra med dubbade vinterdäck typ 7månader/år i sydsverige fastän det bara är vinterväglag typ 2veckor

Senast redigerad av en moderator:
staine. skrev:
-------------------------------------------------------
>Bilister är så jävla svettiga.

Håller med om att svettiga bilister på arbetsplatser är asjobbigt. Ibland hittar de ingen parkering mindre än 100 meter bort och andelen svordomar och svett som hinner produceras på sträckan mellan p-plats och kontor räcker hela dagen. Och då är dagens samtalsämne spikat också. "I dag kackel kackel fick jag parkera ända dääär borta kackelkackel" och samtidigt klagas det på bilköerna också, för det är ju köernas fel att de kom lite försent för att få en bra p-plats.

smurfrox skrev:
> "Arbetstid inklusive resor"? Sedan när räknas
> restiden in i arbetstiden?

Har du aldrig fått en räkning från en hantverkare??.

SuperApe skrev:
> staine. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >Bilister är så jävla svettiga.
>
Det har jag aldrig skrivit. (svär oftast inte.)

falciterade lite bara.

staine. skrev:
> SuperApe skrev:
> -----
> > staine. skrev:
> >
>
> > -----
> > >Bilister är så jävla svettiga.
> >
> Det har jag aldrig skrivit. (svär oftast inte.)

SuperApe skrev:
>Och då är dagens samtalsämne spikat
> också. "I dag kackel kackel fick jag parkera
> ända dääär borta kackelkackel" och samtidigt
> klagas det på bilköerna också, för det är ju
> köernas fel att de kom lite försent för att få
> en bra p-plats.

Undersökningar har visat att det går åt mycket, för att inte säga betydligt mindre tid (faktiskt uppemot 50%) att prata parkeringsproblem på jobbet jämfört med den orimligt långa tid det oftast tar för genomsnittscyklisten att lägga ut texten om sina bravader på cykelbanan!

På mitt jobb, som är ett genomsnittligt jobb på en massa sätt enligt en massa undersökningar som bekräftas hela tiden överallt, är vi 1,5 som cyklar, 2,5 som åker kommunalt och 10 som bilar. Så kacklarna vinner ändå. Cyklarnas och kommunalarnas kackel drunkar i bilarnas kackel. Detta faktum bekräftas hela tiden av oräkneliga undersökningar överallt.

Ahh..! Det där var ironi! Det är jag SÄKER på!

Hördu, Staine, det verkar var svårt att övertala dig att ta cykeln till jobbet istället för bilen (trots att vi nu debatterar på ett cykelforum...) men vad sägs om att vi andra gör vad vi kan för att förmå så många som möjligt att lämna bilen hemma till förmån för cykeln? På det viset blir det ju mindre trafik och sålunda tar det dig kortare tid att köra din bil till och från jobbet och då släpper ju inte din bil ut lika mycket skit i luften. Då blir det mindre skit i luften som vi cyklister (och andra) skall andas och alla blir gladare! Vi andra blir mer vältränade och friksare och du... inte. DET är ju synd, förstås, men när du ser hur friska och käcka vi andra är så kanske du också vill bli det och då kanske, KANSKE, du känner att du också vill prova att cykla till jobbet. Skulle allt det här ske så tror i alla fall jag att vi alla har vunnit på det. Jag tror att vi tar och gör så. Vi cyklar och du kör bil, så länge det är tillåtet.

/J

PS. Staine, vad GÖR du egentligen här på happymtb? Jag menar inte att alla skall tycka likadant men du verkar rätt negativt inställd till cyklar, cyklister och cykling för att spendera din tid på cykelforum. DS.

Bara jag som tror att Staine trollar.

Förövrigt behöver vi dyrare bensin. Då löser sig cyklingsproblematiken av sig själv. Iallafall på sikt.

joergen skrev:

>
du verkar rätt negativt inställd
> till cyklar, cyklister och cykling för att
> spendera din tid på cykelforum. DS.

Ahh..! Det där var ironi! Det är jag SÄKER
på!

SuperApe skrev:
----------------------------------------------------------------------------------------------
>På mitt jobb, som är ett genomsnittligt jobb på en massa sätt enligt en massa undersökningar som bekräftas >hela tiden överallt, är vi 1,5 som cyklar, 2,5 som åker kommunalt och 10 som bilar. Så kacklarna vinner ändå. >Cyklarnas och kommunalarnas kackel drunkar i bilarnas kackel. Detta faktum bekräftas hela tiden av oräkneliga >undersökningar överallt.

Källa?

Medhåll! Bensinen är åt helvete för billig! Det hade ju varit käckt om den bensin- och dieseldrivna trafiken faktiskt täckte sina miljökostnader (Om man nu kan sätta ett pris på möjligheten för liv att existera... Konstigt, det verkar som om man har kommit fram till att existensen av liv är för dyr och att man, för ekonomins skull, väljer det billigare alternativet...) istället för att bara vara en kassako åt stat och företag.

/J

plumse skrev:
> Jätteenkelt svar (om än en smula fördomsfullt
> och kanske lite generaliserande men det bjuder jag
> på):
> Socialdemokrat blir man för man saknar förmåga att
> tänka klart och dra korrekta slutsatser ur ett
> resonemang. De saknar alltså förmåga att bl.a
> se skillnaden mellan det logiska i att satsa
> pengar på operationsköer jämfört med det
> miondre kloka i att satsa samma summa pengar på
> sjukskrivningar. Socialdemokrater saknar också
> förmågan att se nyttan i att förflytta på sig
> på annat vis än att dra en golfvagn efter sig.
> (OBS! Därmed INTE sagt att alla golfare har
> socialdemokrat-egenskaper)

Rättade det åt dig. ;)

OK
Alla tycks inte känna till att jag varit cyklist de senaste 42 åren. Därav besöken på happy. Men en del inlägg och åsikter på den här hemsidan, särskilt samhällsrelaterade inlägg, som jag själv faktiskt är mer intresserad av än inlägg som handlar om vad delarna på era cyklar heter (har f.ö. 7 cyklar själv, en av varje sort, men är värdelös på att meka med dom) är så erbarmligt tunnelseendeaktigt och intolerant skrivna så man undrar om inte fler än jag blir provocerade. "Bilismen är död, länge leve cyklismen". "Alla som inte är lika coolt klädda som vi, och dessutom fläskiga, brinn i helvetet" (se den ökända "lyckra"-tråden men bumpa den för guds skull inte!). till slut kan inte ens toleranta jag hålla käft för det är ju faktiskt så, och det vet alla innerst inne, att i dagsläget så skulle samhället totalhaverera om alla bilar försvann över en natt. Men det är ju alltid lika kul att se, om inte annat, så åtminstone det stora engagemanget för trafik- och miljöfrågorna som frodas här på Happy. Så jag tänker fortsätta läsa och skriva det jag känner för. Här. På Happy.
Med hopp om en riktigt trevlig lördagkväll
eder/ dr. staine.

Bäste doktor Staine.

Nej, jag visste inte att du har varit cyklist i 42 år. Vet du hur länge jag har varit cyklist?

Jag tänker inte svara för någon annan men själv har jag inte sagt att "alla bilar" skall "försvinna över en natt". Därmed inte sagt att "toleranta" du har alldeles rätt när du säger att "det är ju faktiskt så, och det vet alla innerst inne, att i dagsläget så skulle samhället totalhaverera om alla bilar försvann över en natt". Jag "vet" t.ex. inte att samhället skulle "totalhaverera" och faktum är ju att inte heller du "vet" att det skulle bli så. TRO, däremot, det kan du göra men tro och vetskap bör icke förväxlas. Jag tror exempelvis inte det. Att samhället däremot skulle se radikalt annorlunda ut, det är jag övertygad om.

Jag har som sagt inte påstått att alla bilar skall eller bör försvinna över natt. Jag föreslog istället att vi borde göra "vad vi kan för att förmå så många som möjligt att lämna bilen hemma till förmån för cykeln" och att "det finns enorma samhälls- och folkhälsovinster att göra". Är ditt samhälle hotat av det med? Vidare uttryckte jag åsikten att det hade "varit käckt om den bensin- och dieseldrivna trafiken faktiskt täckte sina miljökostnader". Skall jag tolka din indignation som att du inte heller håller med om detta?

Du har alltså sju cyklar? Själv har jag bara en men det räcker åt mig, för jag är också bara en. Det blir liksom lagom då: en cykel - en Jörgen. Perfekt!

På återhörande, hoppas jag!

/J

Dragonfly: som tur är har inte borgarna suttit så länge vid maken, men eftersom dom inte har någon miljöpolitik (utom att ”miljöbilar” skall gynnas…) så tycker jag du skall vara tyst, i alla fall i denna tråd.

Stain: Ja, samhället havererar utan bilar och bl.a. jag själv skulle bli arbetslös. Problemet är att samhället havererar också med bilar och t.o.m. p.g.a. dem! Det som måste se är helt klart höjda skatter på fossila bränslen, inte gratis parkering för vissa lite bättre bilar.
Om *alla* cyklade till jobbet skulle vi missa tid som annars kunde användas till konsumtion, är det vad du menar? I så fall har du rätt på kortsikt, men eftersom folk får bättre kondis orkar dem handla längre på helgen på lång sikt ;)
Alvarligt; visst skulle BNP sjunka, men vad gör väll det?

Det enklaste och bästa är att höja skatten på fossila bränslen lite lagom långsamt, så att samhället kan ställa om. Jag tror inte vi skall vara så rädda för att samhälles hjulen snurrar långsammare för det. På långsikt så kommer ekonomin alltig öka och penning ekonomin bli starkare. Dessutom har vi inget val.
Skall man höja BNP så skall man starta krig, men det är få som tycker det är en bra anledning till krig, hoppas jag…

joergen: för att svara på din fråga tror jag vi skall lyssna på folk som Dragonfly och Stain. Eftersom vi har demokrati och många vill ha kvar bilism så får vi exakt dom politiker vi (eller medelsvensson) förtjänar: folk som vill ha bilar och billig bensin och inte orkar tänka på framtiden.
Enkelt och deprimerande...

Lite (o)intelligent inpass: Jag tillhör de fläskiga som idagsläget nog skulle få en infarkt om jag försökte klara den 40km jag har till jobbet enkelresa. Jag har inte mognat tillräckligt för att köpa en cykel-klädes garderob, men gisses vad jag mår bra när jag cyklar jämfört med att åka bil. Jag är lycklig som ett barn när jag ges tid och möjlighet att cykla istället för att ta bilen och jag tror nog att hela samhället skulle tjäna utan tvekan på om de som kan tog en cykeltur till jobbet eller vad man nu kan ersätta en bilresa på, oavsett vilka siffror man vill och kan referera till med eller utan källor.

/putte

Detta är mitt första inlägg på happy och jag vet inte var jag skall lägga ribban. Hej alla trevliga cyklister! Det var ribban det. Nåja. Till mitt inlägg:

Om man ponerar att bilismen skulle försvinna över natt skulle naturligtvis konsekvenserna vara svåra att förutse. Att det blir rent kaos är det ingen tvekan om. Detta ÄR ett odiskutabelt faktum på grund av den enkla anledningen att bilism är ungefär lika viktigt för svenska samhällen som elektricitet.

Om man däremot anser att onödigt bilåkande skall försvinna över natt (tex, som genom ett trollslag att folk kom på att det gick att FYLLA bilarna, att bussen inte var så dum trots allt, att det ju faktiskt går att cykla tre-fyra km till jobbet, att man struntar i att åka till kiosken och köpa expressen för att man glömde det) då skulle effekterna nog kunna liknas vid en människa som fimpar efter lång tids rökning.

Graj skrev:
> Bara jag som tror att Staine trollar.

Nej. Men dumma påståenden måste alltid bemötas, även om de kommer från misstänkta troll. Det är först när det handlar om så uppenbart orimliga saker som man kan ta det lugnt och lita på att trollet trollar bort sig självt.

Staine -> Vad hantverkare sätter upp på sina räkningar skiter jag fullständigt i. Om du har ett normalt kontorsarbete (eller liknande) så räknas restiden till och från jobbet inte in i arbetstiden. Punkt slut.

Fokusera inte utan se brett istället. Vissa av oss bor tre pers på 75 fjärrvärmeuppvärmda kvadrat, har ingen sommarstuga eller båt, flyger inte till semestern, har en liten snål ny bil och använder ofta till vardags andra färdmedel än den där bilen. Vi har även valt att bo nära skola och jobb för att slippa onödiga transporter, mycket för att det tar mindre tid. Om man medvetet sorterar sin miljöbelastning kan man som vi "unna" sig att ta bilen mer på fritiden och ändå ligga långt under den nu acceptabla miljöpåverkansnivån.

Cyklar gör jag dock mest för att det är kul. I ärlighetens namn gör nog de allra flesta här också det, och jag blir bara sååå trött av att höra boende i större städer tvärsäkert utse cykeln till den allsmäktiga lösningen ihop med kollektivtrafik. För de flesta utanför de större tätorterna kan man glömma cykeln som vardagsfordon så länge kollektivtrafiken knappt existerar utanför de stora vägarna och så länge samhället byggs av lönnfeta bilburna gubbar som tycker det är helt naturligt att ta bilen 200 meter till brevlådan. Man måste i princip bo så nära centrum (1,5 km) som vi gör för att cykla eller gå ska vara ett verkligt alternativ i vardagen, och inte bara ett skojigt/hurtigt sätt att vingla till jobbet med minimal packning.

Inte tillför de som jobbar cykelpolitiskt något att tala om heller. Orealistiskt, splittrat, ogenomtänkt och med ett upplägg som gör det hela extremt lätt att helt enkelt ignorera för gubbarna i bilarna. Det behövs helt klart analytiska och kreativa problemlösare för att skapa ett behov att cykeltransporter. Miljömupparna, svettona, pryltokarna, kvinnor och de fattiga som väl idag utgör de som cyklar i någon utsträckning är antingen navelskådande nog att helt enkelt ignoreras, eller så har dom så låg status att ingen bryr sig om dom som grupp. Vem skapar ett fungerande och attraktivt koncept för cykeltransporter och säljer in det hos makthavarna?

:)

Jag håller med CalleF, men det går ju inte att stirra sig blind på transportsektorn som den ONDA miljöboven. Då transportsektorn visserligen står för stora utsläpp kan man inte ignorera livsmedelsindustrins och i synnerhet köttindustrin.
Dock kan man kanske bortse från denna på ett cykelforum som ju ändå är hyfsat transportelaterat. Men man vinner ingenting på att stirra sig blind på detaljer.
Fram för ett holistiskt miljötänkande!

Fram för djupare och mer sakliga debatter underbyggda med "säkra" faktakällor.

Löst tyckande är världen full av. Fram med öskaret!

Mårten skrev:
> Fram för djupare och mer sakliga debatter
> underbyggda med "säkra" faktakällor.

Det är ju det där med "säker" fakta. Vi som nu råkar gilla cyklar är ju knappast en "säker" källa, relativt sett. Man har inte mycket att vinna på att använda specialintresserade för att skapa bredd oavsett vilket ämne man nu diskuterar. Cykelfolket är åt helvete för nischade i de flesta fall och vilken diskussion som helst verkar kunna resultera i om cykel står på eller hänger i ekrarna...

> Löst tyckande är världen full av. Fram med
> öskaret!

Innan man kommer till något begripligt så måste man brainstorma vilt imnsho. Ur löst tyckande kommer oftast de idéer som verkligen har substans och inte är färgade av t ex en intresseorganisation. Annars blir det bara som en statlig enmansutredning. Visst kan man redan från början bestämma hur vägen till det uppsatta målet ska gå, men det där arbetssättet blir oftast bara skit när man jobba med något som inte går att definiera från början. Fast om nån nu har ett vettigt svar på hur man ska få flera att välja bort bilen så får dom gärna meddela hur. Än har jag inte hört någon ha idéer som håller på bredden, och inte bara lockar enskilda redan frälsta.

Jag skrev en uppsats om hur man skulle minska bilkörandet i gymnasiet, att likna vid projektarbete... Jag kom fram till att det var väldigt svårt. :P

Statistiken jag grävde fram gav vid handen att höjda skatter har en alldeles för liten effekt i förhållande till nackdelarna ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Mårten skrev:
> Statistiken jag grävde fram gav vid handen att
> höjda skatter har en alldeles för liten effekt i
> förhållande till nackdelarna ur ett
> samhällsekonomiskt perspektiv.

Eftersom vår nationalekonomi är helt beroende av kapitalistiskt motiverad produktion så blir det väl så. Jag tror inte cykeltransporter är en lösning i någon större mån just p g a det du skriver. Idag går det trots allt inte att motivera de flesta att ta sig tid att ta cykeln.

Folk här tycker jag är totalt galen när jag ibland tar moppen lite längre sträckor, och dom brukar oftast då påpeka att mopeden är miljöbelastande p g a tvåtakts-tekniken. Det dom glömmer är att mopeden rullar ca 200 mil per år och inte heller inbjuder till extra nöjeskörning på samma vis som en bil. De flesta människor vill eller kan inte ta in mer än delar av helheten

Organisationer med intresse för t ex handel har nog inte intresse av att uppmuntra långsamma transporter nu när shopping har tagit över som hobby för så enormt många människor. I en liten stad som Lysekil är shopping det de flesta roar sig med. På fredag-eftermidddagar rullar riktigt många bilar de där tre milen till köpcentrumet Torp vid Uddevalla. Om folk skulle ta cykeln så hinner dom inte handla lika mycket. Vem stödjer då cykling?

Exakt, så fram till någon kan presentera ett alternativ med samma fördelar som bilen men utan nackdelarna eller iaf med mindre/färre nackdelar är vi nog fast med dom.

Att premiera relativt miljövänliga bilar förstår jag inte hur folk kan se som något negativt? Om vi kan minska de farliga utsläppen genom att folk istället för att köpa en riktigt miljövidrig bil köper en relativt snäll bil, nb att personen hade köpt en bil i vilket fall men att valet föll på den "snälla" bilen pga. subventionerna, måste väl det vara positivt?

Att sedan försöka argumentera för att cyklister borde få samma subventioner är ganska naivt. Väldigt få ser cykeln som ett realistiskt alternativ så att subventionera cykling skulle nog få enormt mycket mindre resultat än att subventionera sk. miljöbilar.

Kollektivtraffiken är för dyr i förhållande till nackdelarna. Sänk priset på bussresor och tågresor, då först kan det på allvar konkurrera med bilismen. I Uppsala kostar det/komer det snart kosta 30kr att åka buss i stan om man inte har busskort. Att köra bil samma sträcka är kostnadsmässigt försvarbart, speciellt när man väger in fördelarna.

De realistiska alternativen till biltraffik måste premieras istället för att man straffar ut biltraffiken. Det är min slutsats efter att ha granskat mer än hälsosamma mängder statistik i ämnet.

Kostnaderna för att äga och köra bil har ökat de senaste 20 åren, antalet bilar på vägarna har ökat. Antalet nyregistrerade bilar varje år likaså.

"Tja, i ett land med en regering vars medlemmar bl a har finansiella intressen i petroleumindustrin är det väl inte så rysligt konstigt. Här i Stockholm ska de ju även börja avveckla cykelfälten på vissa större gator, eftersom de "stör" biltrafiken."

undrar om det minskar olyckor med cyklister inblandade. som det är nu är ju dessa fält rena råttfällorna. de skulle funka om de respekterades. använder dem sällan sedan jag kommit fram till att de känns ganska osäkra att hålla sig inom, bildörrar nån som svänger in i fältet med sin bil. längs skeppsbron har de sopat ut allt grus från vintern i cykelfälten oxå och det känns ju kul :. jag använder bilfältet sen kan de som vill tuta bäst de vill. det är bara de själva som blir irriterade i sina kupeer.

Rippa skrev:
> Är det OK att ta bilen till Hellas?

Jo men dom kommer att pulvrisera den med sina motorsågar, sanna mina ord!
Eldrivna då förstås.
Nej för fan det går ju inte heller då slösar vi kärnkraft och den är ju enormt miljöbelastande.
Eller hur var det nu?
Blev alldeles förvirrad där!
Då går det nog bra med bilen i alla fall.
Tror jag.

Mårten skrev:

> antalet bilar på vägarna
> har ökat. Antalet nyregistrerade bilar varje år
> likaså.

Peking: 50000 nya bilar rullar ut på gatorna. I månaden.

Men här hemma blir det ju bra med biltullarna. Då kommer jordens nästa miljökatastrof iaf inte att drabba innerstadsborna i Stockholm. Och det är ju skönt för rikemansreservatet att känna till.

Bra då vet jag. Det blir bilen till Hellas i fortsättningen med. Dessutom finns det risk för div okynnesgasningar efter som nyinstallerade race-katten ger sånt skönt drag. Synd att strypa fina turbo motorer med diverse miljöteknik ;)

Jag tycker inte man kan rakt av säga att om man tar bort bilen så slutar saker fungera. (Om det inte händer över natt, men det kommer det förmodligen inte att göra)
Det är ju på grund av att bilen finns som till exempel Torp ligger avlägset från både Lysekil och Uddevalla. Hade inte bilen funnits hade köpsituationen sett annorlunda ut.

Infrastrukturer kommer att ändras när bilkörning (med eller utan avgaser) försvinner.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp