Miljöpåverkan cykel?

Miljöpåverkan cykel?
Här har Trek specat sina cyklar hur mycket utsläpp de genererar. Kolfiber verkar ju betydligt sämre enligt den här kalkylen.

Tråkigt att Trek inte har fälgbroms-cyklar i utbudet längre för det skulle vara så underbart att kunna hänvisa till den där sidan som argument till varför man vågar vägra skivbroms för lvg. What would Greta do?

Miljöpåverkan cykel?
Ja, eko-produkterna tar väl ingen som helst hänsyn till klimat, utan där är mer fokus på att undvika bekämpningsmedel, konstgödsel, etc.

Vill bara påpeka att konstgödsel driver en herrans massa energi och växthuselände. (Markarealanvändningens problem däremot kvarstår ju och det får man lösa på annat vis - men tar jag upp sådana lösningar (vegetabilisk kost) blir ju inget kvar av den här tråden ;)

Ang. Aluminium och stål är det väll svårt att återvinna helt? Gammalt legerat stål återvinns som dåligt orent stål? Eller har jag helt fel? Har hört det men vet inte själv?

Miljöpåverkan cykel?
Både
Vill bara påpeka att konstgödsel driver en herrans massa energi och växthuselände. (Markarealanvändningens problem däremot kvarstår ju och det får man lösa på annat vis - men tar jag upp sådana lösningar (vegetabilisk kost) blir ju inget kvar av den här tråden ;)

Ang. Aluminium och stål är det väll svårt att återvinna helt? Gammalt legerat stål återvinns som dåligt orent stål? Eller har jag helt fel? Har hört det men vet inte själv?
Både stål och alu går utmärkt att återvinna.

Miljöpåverkan cykel?
Den såg inte skoj ut... Skall man cykla kan man väl unna sig något lite skojzigare?!
Tempopinnar och lycra. Varje Wh förlorad mot vindmotstånd är ett svek mot framtida generationer.

Visserligen lite skämtsamt sagt men det är väl annars ett område värt att tänka över. Cyklar är inte likvärdiga i hur effektiva de är. Inte heller elcyklar. Hur långt räcker egentligen en kWh och hur många mil innan batteriet är slutkört?

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp