Miljövänlig cykelolja?

Skral

Ny medlem
Miljövänlig cykelolja?
Nån som har koll på miljövänliga cykeloljor? Är de som marknadsförs som miljövänliga oljor verkligen ofarliga i naturen? Vad ska man titta efter?

Jag tvättar cykeln och smörjer in kedjan efter varje tur så vilken jäkla olja som helst borde ju göra jobbet så länge den inte släpper vid första vattenpölen.

Miljövänlig cykelolja?
Jag har en Weldtite Pure WEt Lub som jag använt lite, men tyvärr tycker jag inte att den är så bra. Den är väldigt seg och kladdig. De har även en torr variant som jag inte testat. Deras cykeltvättmedel och avfettning kan jag dock rekommendera.

Miljövänlig cykelolja?
Meanwhile in China...

CINA_-_0611_-_Tasse_inquinamento.jpg

Miljövänlig cykelolja?
fredrikforsberg sa:
Mr Handley sa:
Är inte det lite väl mycket detaljfokusering? Mängden olja du förbrukar på ett år är ju minimal. Kör du bil?

Tänk om alla tänker så, "jag åker ju bil så jag behöver inte välja andra miljövänliga alternativ"
;)

Är det bättre att fokuserar på dom små sakerna så man slipper ha dåligt samvete för dom stora?
För det är väl vad det handlar om? Man drar en gräns för vad man själv är villig att offra och så håller man sig under den. Alltså handlar det inte så mycket om miljön; Egentligen!

Miljövänlig cykelolja?
Mr Handley sa:
Är inte det lite väl mycket detaljfokusering? Mängden olja du förbrukar på ett år är ju minimal. Kör du bil?

haha nä lägg av. olja som innehåller cancerframkallande och hormonstörande medel i våta miljöer i naturreservat känns rätt 60-tal

Jag ser ingen anledning att använda såna kemikalier om det finns bra alternativ. Frågan var bara vad man ska välja.

Miljövänlig cykelolja?
eketjall sa:
fredrikforsberg sa:
Mr Handley sa:

Tänk om alla tänker så, "jag åker ju bil så jag behöver inte välja andra miljövänliga alternativ"
;)

Är det bättre att fokuserar på dom små sakerna så man slipper ha dåligt samvete för dom stora?
För det är väl vad det handlar om? Man drar en gräns för vad man själv är villig att offra och så håller man sig under den. Alltså handlar det inte så mycket om miljön; Egentligen!

Eller så kanske man gör så gott man kan?
Byter ut dom sakerna man har råd med?
Ganska dyrt att byta till miljöbil innan man får byta till miljövänlig olja till cykeln :)

Miljövänlig cykelolja?
eketjall sa:
fredrikforsberg sa:
Mr Handley sa:

;)

Det känns ju som en bra grundregel att förbättra de saker som är plättlätta att ändra på. Jag tror att få människor känner att de "offrar" något om det bara handlar om att klicka hem en annan olja till sin kedja.

Just med cykeloljan tycker jag handlar om att det ser så jävla illa ut med oljefärger i vatten i skogen. Det ger liksom inte en snygg image åt oss cyklister :)

Miljövänlig cykelolja?
fredrikforsberg sa:
eketjall sa:
fredrikforsberg sa:
Mr Handley sa:

;)

Eller så kanske man gör så gott man kan?
Byter ut dom sakerna man har råd med?
Ganska dyrt att byta till miljöbil innan man får byta till miljövänlig olja till cykeln :)

Jag påstår att INGEN gör så gått hen kan, utan snarare så gott hen vill.
Kostnaden är en mycket bra poäng, men då kan man väl säga det istället för att det handlar om miljön?
Att överhuvudtaget ha en bil kan väl aldrig anses vara bra för miljön?

(Observera att JAG inte är bättre på något sätt. Jag är helt ärlig med att jag väljer miljövänliga alternativ när dom gynnar mig)

Miljövänlig cykelolja?
Skral sa:
eketjall sa:
fredrikforsberg sa:
Mr Handley sa:

;)

Det känns ju som en bra grundregel att förbättra de saker som är plättlätta att ändra på. Jag tror att få människor känner att de "offrar" något om det bara handlar om att klicka hem en annan olja till sin kedja.

Just med cykeloljan tycker jag handlar om att det ser så jävla illa ut med oljefärger i vatten i skogen. Det ger liksom inte en snygg image åt oss cyklister :)

Det är ju just det jag menar. Känner man inte att man offrar något så går det bra. Men så fort det blir omständligt eller dyrt så är inte miljötänket prio ett längre.

(Observera att JAG inte är bättre på något sätt. Jag är helt ärlig med att jag väljer miljövänliga alternativ när dom gynnar mig)

Miljövänlig cykelolja?
När jag gick Motorsågskurs sa killen från skogsvårdsstyrelsen att en droppe olja kan förgifta 1000 liter vatten. På tal om att man ska undvika att spilla sågolja i skogen. Jag tror inte att det var helt vetenskapligt sagt men poängen är klar, lite olja är också dåligt.

Och som någon sa. Om kostnaden ät 0 finns det ju ingen orsak att inte byta.

Biltema har en biologiskt nedbrytbar olja. Den försvinner ganska fort när man cyklar i ösregn men det verkade ju inte vara ett problem för dig.

Miljövänlig cykelolja?
Skral sa:
eketjall sa:
fredrikforsberg sa:
Mr Handley sa:

;)

Helt rätt. Alltid kul med de som ska peka finger åt en för att en vill väl och börja skrika om att det finns så mycket värre saker. Fixa du kraftverken i Kina Mr Orange om det är din hjärtefråga så kan Skral bry sig om vilken miljövänlig kedjeolja han vill ha. Sen är det ju inte så att bara för att en bryr sig om att ha en miljövänlig kedjeolja att det utesluter andra miljövänliga val. Det finns ingen kvot på hur mycket miljövänligt en kan välja, det är obegränsat. :)

Miljövänlig cykelolja?
Luktapåblommorna sa:
Skral sa:
eketjall sa:
fredrikforsberg sa:
Mr Handley sa:

;)

Helt rätt. Alltid kul med de som ska peka finger åt en för att en vill väl och börja skrika om att det finns så mycket värre saker. Fixa du kraftverken i Kina Mr Orange om det är din hjärtefråga så kan Skral bry sig om vilken miljövänlig kedjeolja han vill ha. Sen är det ju inte så att bara för att en bryr sig om att ha en miljövänlig kedjeolja att det utesluter andra miljövänliga val. Det finns ingen kvot på hur mycket miljövänligt en kan välja, det är obegränsat. :)
Jag tycker hyckleriet är värre åt andra hållet.
Vi kan ta kedjeolja som ett hypotetiskt exempel. Jag har inte undersökt saken men vi säger att jag inte väljer en miljövänlig olja för att den kostar 30kr mer och smörjer lite sämre.
Någon pekar finger åt mig och tycker jag är ett miljösvin och att en sån enkel sak kan man väl ändå göra.
Sen att jag inte flyger utomlands på semester 2ggr/år eller kör bil till jobbet har tydligen inget med saken att göra bara för att jag inte valt det av miljöskäl.

Miljövänlig cykelolja?
Det spelar väl egentligen ingen roll varför man väljer att inte åka bil till jobbet eller har en miljövänlig motorsågsmassaker/kedjeolja. Huvudsaken är väl att så många som möjligt väljer att fatta så många bra beslut som möjligt. Min sambo slutade just åka bil till jobbet, men inte pga miljöskäl utan på grund av de nya vägtullarna på essingeleden och för att de har fått betydligt försämrade parkeringsmöjligheter vid hennes jobb. Men kontentan är ju att vi sparar både soppapengar och åker mer miljövänligt (tåg/tunnelbana).

Sen är det inte alltid en helt enkel ekvation det där med vad man ska köpa och varför. Ekologiska grönsaker är oftast hälsosammare eftersom de inte är besprutade med lika mkt gifter och dylikt, men däremot går det ofta åt mer energi för att odla en viss mängd ekologiska, säg tomater, jämfört med oekologiska. Men det smartaste är väl att så ofta som möjligt välja ekologiskt och/eller närproducerat.

Miljövänlig cykelolja?
eketjall sa:
Luktapåblommorna sa:
Skral sa:
eketjall sa:
fredrikforsberg sa:
Mr Handley sa:

;)

Vi kan ta kedjeolja som ett hypotetiskt exempel. Jag har inte undersökt saken men vi säger att jag inte väljer en miljövänlig olja för att den kostar 30kr mer och smörjer lite sämre.
Någon pekar finger åt mig och tycker jag är ett miljösvin och att en sån enkel sak kan man väl ändå göra.
Sen att jag inte flyger utomlands på semester 2ggr/år eller kör bil till jobbet har tydligen inget med saken att göra bara för att jag inte valt det av miljöskäl.

Tänk att det blir så känsloladdat när en frågar om en cykelolja! :)

Måste miljödiskussioner alltid styra in på "jag gör ju det här, och du gör ju det där!"? Det vore väl bättre om vi som kollektiv strävar framåt? När bättre alternativ och tekniker finns så kan man välja det som man själv tycker är det bästa alternativet.

Om vi tar cykeloljan som exempel så kan ju en person gilla en olja för att den smörjer bra och håller drivlinan fräsch länge. Sen framkommer att man kan bli steril eller få cancer av just den oljan, då testas oljor som förhoppningsvis smörjer lika bra men innehåller färre giftiga kemikalier. Om ogiftiga oljor bli populära så kommer mer pengar kunna tjänas på att utveckla och sälja sådana oljor att de blir bättre och de giftiga kommer fasas ut. Då har vi kommit framåt, eller hur?

Senast ändrad:
Miljövänlig cykelolja?
eketjall sa:

+1

Ungefär som en som skulle ha en diskussion med mig om vad jag använde för att tvätta cykeln med eftersom det rann rakt ut i naturen, för att sen gå och sätta sig och dra iväg i sin SUV..

Miljövänlig cykelolja?
Luthman Photography sa:
Det spelar väl egentligen ingen roll varför man väljer att inte åka bil till jobbet eller har en miljövänlig motorsågsmassaker/kedjeolja. Huvudsaken är väl att så många som möjligt väljer att fatta så många bra beslut som möjligt. Min sambo slutade just åka bil till jobbet, men inte pga miljöskäl utan på grund av de nya vägtullarna på essingeleden och för att de har fått betydligt försämrade parkeringsmöjligheter vid hennes jobb. Men kontentan är ju att vi sparar både soppapengar och åker mer miljövänligt (tåg/tunnelbana).

Sen är det inte alltid en helt enkel ekvation det där med vad man ska köpa och varför. Ekologiska grönsaker är oftast hälsosammare eftersom de inte är besprutade med lika mkt gifter och dylikt, men däremot går det ofta åt mer energi för att odla en viss mängd ekologiska, säg tomater, jämfört med oekologiska. Men det smartaste är väl att så ofta som möjligt välja ekologiskt och/eller närproducerat.
Håller helt med dig om att det viktiga faktiskt är vad som görs och inte varför. Det jag blir uppriktigt irriterad på är folk som pekar finger men samtidigt hymlar med sin egen agenda inför andra och ofta även inför sig själv.

Miljövänlig cykelolja?
eketjall sa:
Luthman Photography sa:

Håller helt med dig om att det viktiga faktiskt är vad som görs och inte varför. Det jag blir uppriktigt irriterad på är folk som pekar finger men samtidigt hymlar med sin egen agenda inför andra och ofta även inför sig själv.

Jo, så är det ju. Folk har ju gärna ett behov av att vara lite bättre än andra. Antingen skriker man om att man köper ekologiska tomater eller så är man SKICKLIG för att man kan köra 300W i en timme.

Miljövänlig cykelolja?
Mr Orange sa:
Jag har tre barn. Var får man tag i den där oljan?

Haha, vi har den säkert på våra cykelkedjor! ;)

Eketjall, vad är det negativa med att vara miljövänlig för att gynna sig själv då? Greed is good! :)

Och sen gillar man väl aldrig folk som pekar finger, oavsett vad det gäller...

Senast ändrad:
Miljövänlig cykelolja?
Bra Skral! Hitta gärna en miljövänlig olja och dela med dig av best practice!

Det är fullständigt omöjligt i dagens samhälle att vara helt miljövänlig. Ska man då skita i att vidta de åtgärder man trots allt kan bara för det? Självklart inte. Det där med "sopa rent framför egen matta" argument är väldigt tröttsamma. Substitution mot miljövänligare alternativ när de finns är väl alldeles utmärkt och önskvärt. Då spelar det fan ingen roll hur något annat land löser det eller inte löser det (lex Kina).

Kan man sedan tänka sig att "offra" sig lite grann och ersätta en vara eller ett levnadsmönster med ett mindre miljöbelastande alternativ är det ju strålande. Själv tänker jag försöka åka kollektivt till många cykeltävlingar i år! Det kommer bli en svår nöt och knäcka och det är inte för att det är smidigare, det tror jag alla håller med om. Men det skulle kännas bättre i själen att ställa bilen.

Jag försöker minska min köttkonsumtion (som är hög), minska bilåkande (som redan är relativt lågt), minska energiförbrukningen, har skaffat en elcykel för att kunna åka och handla med mera. Jag tänker en extra gång innan jag flyger, jag tvättar sällan bilen och aldrig på gatan så att det smutsiga vattnet rinner ner i gatubrunnen och smutsar ner vattendrag. Jag tvättar inte penslar under kranen, och målar med vattenlöslig färg. Jag köper i första hand cykeldelar mm begagnat. Jag försöker göra så många saker jag mäktar med mindre miljöpåverkande. Att jag fortfarande gör en mängd saker som har en miljöpåverkan är ju trist men jag hatar när folk antyder att det "bra" är meningslöst bara för det.

Ja, jag tar det personligt!

Miljövänlig cykelolja?
Skral sa:
Mr Orange sa:
Jag har tre barn. Var får man tag i den där oljan?

Haha, vi har den säkert på våra cykelkedjor! ;)

Eketjall, vad är det negativa med att vara miljövänlig för att gynna sig själv då? Greed is good! :)

Och sen gillar man väl aldrig folk som pekar finger, oavsett vad det gäller...

Att vara miljövänlig för sin egen skull är den bästa sortens miljövänlighet om du frågar mig. Det är liksom win-win.

Som sopsortering tex. Det gör man ju för att slippa påsar som läcker och luktar. Att gå ut med "komposten" en, två gånger i veckan och det andra typ när som helst, en gång om året om man så vill. Sen att man tydligen tänker på miljön när man inte slänger allt i "övrigt" är faktisk bara en bonus.

On Topic: Pedros Chainj kanske?

Miljövänlig cykelolja?
rikard sa:
Det går utmärkt att använda vax för att smörja kedjan. Då drar den inte till sig så mycket skit heller.

Nä tyvärr vax är det sämsta du kan ha på en kedja, hellre WB-40 då....

Bakgrund till min åsikt är att när jag hade motorcykel så var det ett test i någon av de stora mc-tidningarna där vax var det bästa för kedjan så jag och flera vänner bytte till vax det som hände var att flera av oss fick våra kedjor till att skära innan de var märkbart slitna och detta var oring-kedjor av bra kvalitet.

Aldrig vax på kedjor pga att det inte kryper in och smörjer i länkarna där smörjan behövs...

Miljövänlig cykelolja?
Det måste inte vara kallpressat men vill man lyxa till det för ögonstenen får man göra det. Det kanske inte är det bästa i all avseenden men det går bra att rengöra med billigaste fulmajsoljan. En fördel är att man slipper grisiga oljerester som måste tas om hand. Komposten eller brännbart. Mycket mysigare mot huden än tex disel. Har inte testat det som olja på kedjan och tror inte heller att det skulle fungera.

Miljövänlig cykelolja?
Då jag inte kör bil eller flyger brukar jag köpa en kubikmeter bensin och fotogen för att sen hälla ut i avloppet en gång om året. Man vill ju liksom inte komma här och tro att man är något.

Senast ändrad:
Miljövänlig cykelolja?
Läderlappen sa:
eketjall sa:
Läderlappen sa:
Motorex har både dry & wetlube som är miljövänliga.
Vafan, menar du att jag cyklar om kring med miljövänlig smörja på pendlaren utan att veta om det?!
Hur i helsike ska jag ta mig ur det här nu då...
Beklagar detta, du får väl kompensera genom att köpa icke kravmärkta bananer eller nåt...
Visste väl att jag gjorde något rätt iaf...

Miljövänlig cykelolja?
DrFri. sa:
Det måste inte vara kallpressat men vill man lyxa till det för ögonstenen får man göra det. Det kanske inte är det bästa i all avseenden men det går bra att rengöra med billigaste fulmajsoljan. En fördel är att man slipper grisiga oljerester som måste tas om hand. Komposten eller brännbart. Mycket mysigare mot huden än tex disel. Har inte testat det som olja på kedjan och tror inte heller att det skulle fungera.

När jag läste det här kom jag på, apropå grisiga oljerester, kan man inte smörja med nåt miljövänligt och hårt som fastnar ordentligt:

laddaned.jpg

Miljövänlig cykelolja?
staine sa:
DrFri. sa:

När jag läste det här kom jag på, apropå grisiga oljerester, kan man inte smörja med nåt miljövänligt och hårt som fastnar ordentligt:

Fatta den svåra grill&öl-ångesten som skulle utvecklas halvvägs genom rundan en varm sommardag om man låg på rulle bakom den!

Miljövänlig cykelolja?
Jag kör med denna, kostar 90 spänn. Precis som alla andra oljor. Den håller lätt två rundor i lerfesten som pågår just nu. Kan man välja ett miljövänligare alternativ som dessutom är lika bra (eller dålig) som alla andra oljor så varför inte? Sen finns det kanske värre saker saker man kan göra än att cykla med en petroleum baserad kedjeolja!
14549652335851942693835.jpg

Miljövänlig cykelolja?
Jag använde paraffinolja ett år. Hudvänligt IAF.
Men smorde nog inte så bra. Arbetade upp en fantastisk kedjeförlängning.

Miljövänlig cykelolja?
dabac sa:
Jag använde paraffinolja ett år. Hudvänligt IAF.
Men smorde nog inte så bra. Arbetade upp en fantastisk kedjeförlängning.

Det är faktiskt ganska intressant. Hur skötte du kedjan? Jag brukar lite grundligt göra rent min efter varje tur och sen på med ny smörja!

Miljövänlig cykelolja?
Till att börja med är jag också ute efter miljövänlig olja. Anledningen är också att jag precis smörjt min nya cykel, som jag bara gjort drygt 30 mil på, för första gången och jag borde helt klart ha smörjt den tidigare.

Det verkar som att det är en bra idé att lägga så där en tesked olja på kedjan var 15:e mil.

Sedan tror jag ju det finns ganska många här som gör så där 200-300 mil om året eller mer (jag är på väg dit själv). Det blir 20 smörjningar. 5 ml per gång. Det är 1 deciliter olja per år. Jag är rätt säker på att min bil inte läcker så mycket olja. Så ja, jag tycker nog att man ska satsa på miljövänlig olja till cykeln även om man kör bil

(När vi pratar cancerogena gifter förbränner min bil även gifterna som finns från början, så ren är förbränningen, så kom inte med den biten!)

Tillbaka
Topp