Luktapåblommorna sa:
Skral sa:
eketjall sa:
fredrikforsberg sa:
Mr Handley sa:
Är inte det lite väl mycket detaljfokusering? Mängden olja du förbrukar på ett år är ju minimal. Kör du bil?
Tänk om alla tänker så, "jag åker ju bil så jag behöver inte välja andra miljövänliga alternativ"
;)
Är det bättre att fokuserar på dom små sakerna så man slipper ha dåligt samvete för dom stora?
För det är väl vad det handlar om? Man drar en gräns för vad man själv är villig att offra och så håller man sig under den. Alltså handlar det inte så mycket om miljön; Egentligen!
Det känns ju som en bra grundregel att förbättra de saker som är plättlätta att ändra på. Jag tror att få människor känner att de "offrar" något om det bara handlar om att klicka hem en annan olja till sin kedja.
Just med cykeloljan tycker jag handlar om att det ser så jävla illa ut med oljefärger i vatten i skogen. Det ger liksom inte en snygg image åt oss cyklister :)
Helt rätt. Alltid kul med de som ska peka finger åt en för att en vill väl och börja skrika om att det finns så mycket värre saker. Fixa du kraftverken i Kina Mr Orange om det är din hjärtefråga så kan Skral bry sig om vilken miljövänlig kedjeolja han vill ha. Sen är det ju inte så att bara för att en bryr sig om att ha en miljövänlig kedjeolja att det utesluter andra miljövänliga val. Det finns ingen kvot på hur mycket miljövänligt en kan välja, det är obegränsat. :)
Jag tycker hyckleriet är värre åt andra hållet.
Vi kan ta kedjeolja som ett hypotetiskt exempel. Jag har inte undersökt saken men vi säger att jag inte väljer en miljövänlig olja för att den kostar 30kr mer och smörjer lite sämre.
Någon pekar finger åt mig och tycker jag är ett miljösvin och att en sån enkel sak kan man väl ändå göra.
Sen att jag inte flyger utomlands på semester 2ggr/år eller kör bil till jobbet har tydligen inget med saken att göra bara för att jag inte valt det av miljöskäl.