Min cykeldator är mörkrädd

Glannman

Ny medlem
Hejsan..

Nej, det är inget skämt..

Jag jobbar tvåskift och på morgonskiftet när jag cyklar till jobbet och det är mörkt fungerar inte cykeldatorn. På hemvägen fungerar den fint för då är det ljust.

När jag jobbar eftermiddag/kväll så fungerar den fint på ditvägen då det är ljust och inte alls på vägen hem under natten när det är mörkt..

Det är en Sigma BC 1009 STS - i alla fall står det så på bruksanvisningen som inte informerar något om detta problem som jag knappt vågar skriva om. Det kan ju inte vara så att datorn är mörkrädd men vad kan det vara ?

Mvh // Johannes

Verkar som den inte gillar cykellysen?
I take back my good review. This thing doesn't work if you have your bike lights switched on. My Cateye works fine with my lights despite being inferior in almost every way. Other people have had the same problem with this computer - I've seen a few forum posts complaining of the same problem. Must be some sort of electromagnetic interference caused by the lights, disrupting the wireless signal. Don't buy!
http://www.bikeradar.com/gear/categ...ters/product/review-sigma-bc1009-sts-11-44477

Men va fan är det för skit :D Inte fungera med cykellyse.. Måste bli någon störning då eller som stör ut signalen som är mellan sändaren och givaren ?

Stort tack för svaren i alla fall. Den var alltså inte mörkrädd utan lamprädd :)

Mvh // Johannes

Strömregleringen och ljusnivåstyrningen av lysdioderna innebär att man har kretslösningar som orsakar elektriskt "oljud". Dessutom lär nog inte alla kineslampor varit i närheten av något EMC-lab heller, och det är inte säkert de skulle klara ens testerna motsvarande nivån för CE-märkning.

Mina Polar- och Garminprylar verkar helt immuna dock, även om man fyller styret med lampor köpta från Magicshine.

Mina Cateye-mätare fungerar bra oavsett vad jag har i närheten av dom,
mätarna fungerar utan problem med:

- Cateye-lampor
- Magicshine-lampor
- Sigma-lampor
- MILA-lampor
- Apple-fånar
- Sony Ericsson-fånar
- Ericsson-fånar
- Nokia-fånar
- Polar-mätare

Alltså, byt från din Sigma-mätare till ex Cateye!

/Fedde

Hejsan..

Ja det får nog bli ett byte till slut, det är ju snart jul :) Att reklamera är väl inte att tänka på säkert den är ju inte direkt ny men otroligt dåligt att man inte kan ha den bredvid en lampa..

Mvh // Johannes

Tillbaka
Topp