Min kedja är rostig, vad göra?

lleberg

Aktiv medlem
Hej!

Kedjan på min fixie har nu efter 1.5 år börjat se tråkig ut.. och det har börjat bli mer drastiskt nu sen jag tvättade kedjan senast för ca 2 veckor

lÃnk.jpg ht=527

Tvättade med fotogen (det blev inte rent med diskmedel), lät det torka (men kanske något dåligt) och sen satte jag den på cykeln och smrode med en teflonsmörja från min lbs..

Vad säger haverikomissionen? Smörjs den för sällan (uhm, månaders mellanrum lätt, men den cyklas inet så överdrivet mycket på heller), dåligt tvättat? dålig kedja?

Och framför allt, vad ska jag göra åt det?

Mvh / Tomas

Så här ser mina kedjor ut:

Kedja.jpg ht=725

Då funkar allt som har med drivlinan att göra perfekt. Du kan nog behöva en ny ! ;p

//Skogling

teflonspray gör att kedjan löper lätt, men skyddar inte mot fukt. Om du nu ska göra rent kedjan med diskmedel (AJ!) eller fotogen (VARFÖR?), så måste kedjan *dränkas* i olja för att den ska komma in överallt och göra det den ska, dvs smörja och skydda. Därefter kan du varva olja med teflonspray.

Jag tvättar mina kedjor i sysmaskinsolja, och sen torkar rent. Sen underhållssmörjer jag med bättre oljor.

Men som s sa. Skäms.

DrSbaitso skrev:
-------------------------------------------------------
> teflonspray gör att kedjan löper lätt, men
> skyddar inte mot fukt. Om du nu ska göra rent
> kedjan med diskmedel (AJ!) eller fotogen
> (VARFÖR?), så måste kedjan *dränkas* i olja
> för att den ska komma in överallt och göra det
> den ska, dvs smörja och skydda. Därefter kan du
> varva olja med teflonspray.
>
> Jag tvättar mina kedjor i sysmaskinsolja, och sen
> torkar rent. Sen underhållssmörjer jag med
> bättre oljor.
>
> Men som s sa. Skäms.

Jag tvättade på ett sätt som är rekommenderat av rätt många.. bla gurun, vad heter han nu igen?
att sätta kedjan i en liten petflaska, fylla på med varmt vatten halvvägs och i med diskmedel.. skaka skaka nu och då, fiska upp med en eker när det är färdig, skölj bort allt ordentligt (för det ska ju inte alls smörja, det ska lösa smuts) och skölj och torka och smörj.
Jag gjorde så med diskmedel, det blev inte helt bra, så jag tog fotogen som sista åtgärd (och nej, jag hällde inte ut det i ett fågelbo, det är i en spilloljedunk)

Sen känns det som ett väldigt hånfyllt bemötande öht..

Det var inte min mening att låta hånfull. Jag ber om ursäkt.
Problemet med diskmedel och liknande produkter är just att de löser oljan på ett onödigt aggresivt sätt, och då är det svårt (och väldigt viktigt) att få in olja överallt *i* länkarna igen.
Teflonsprayen ("torr" olja), är väldigt tunn och ligger varken kvar eller skyddar kedjan. Det funkar säkert bra på galvade kedjor, men funkar bara som komplement till tjockare olja på vanliga kedjor, och bara vid torrt väderlag.

Som har nämnts kostar inte en kedja mycket pengar, så jag skulle valt den lösningen och ta lärdomen med mig.

Lycka till!

Byt kedjan.

Och tvättar du den nya kedjan i minsta lilla oljelösare så se till att dränka kedjan efter det. Rost förstör något grymt!

DrSbaitso skrev:
> Problemet med diskmedel och liknande produkter är
> just att de löser oljan på ett onödigt
> aggresivt sätt, och då är det svårt (och
> väldigt viktigt) att få in olja överallt *i*
> länkarna igen.

För att få in en lite kraftigare olja i en alldeles för väl rengjord kedja, måste du göra oljan mer lättflytande. Alternativ ett är värme, och då är förmodligen det enklaste sättet att koka kedjan i olja, och sedan torka bort den överflödiga oljan.
Alternativ två är att blanda oljan med bensin för att göra den mer lättflytande. Med lite tur kommer blandningen att tränga in dit där den ska, och sedan dunstar bensinen och lämnar kvar en vettig oljefilm även på de mer svåråtkomliga ställena.

/s-o -- nej, det är förmodligen inte en bra idé att koka kedjan i bensinblandad olja :-)

Nu känner jag mig nästan lite dum. Men jag tvättar alltid kedjan i biologiskt avfettningsmedel eller diskmedelsvatten. Därefter sköljer jag den i rent vatten. Efter torkning så sprejas den med vanlig kedjesprej för det mesta weldite (och torkas av). Jag har alldrig fått några rostproblem med den behandlingen. Är det kedjesprejen som skiljer?

lleberg skrev:
> Hej!
>
> Kedjan på min fixie har nu efter 1.5 år börjat
> se tråkig ut.. och det har börjat bli mer
> drastiskt nu sen jag tvättade kedjan senast för
> ca 2 veckor
>
> Och framför allt, vad ska jag göra åt det?
>
> Mvh / Tomas

Koep en ny kedja aer mitt tips. Kan man verkligen anvaenda en kedja i 1.5 aar? Mina brukar vara slut efter naagra maanader max ett halvt aar.

Tvaettar oxaa mina kedjor i bensin eller vatten med diskmedel i en PET-flaska. Ska sluta med det saa jag inte blir utfryst paa Happy.

/Stellan

Stellan skrev:
> Tvaettar oxaa mina kedjor i bensin eller vatten
> med diskmedel i en PET-flaska. Ska sluta med det
> saa jag inte blir utfryst paa Happy.

Nej, ganska många av oss med ett ångestfritt förhållande till våra fekalier gör på ungefär samma sätt.

Graj.. skrev:
> Jag har alldrig fått
> några rostproblem med den behandlingen. Är det
> kedjesprejen som skiljer?

Förmodligen. Säga vad man vill om traditionell bonn-olja, men den är rätt bra på att bilda den där ytterst tunna filmen som hindrar syret från att angripa metallen.
Hur man rengör tycker jag egentligen inte är så förtvivlat viktigt -- i alla fall så länge kedjan blir ren, och så länge man undviker extremer som att till exempel doppa kedjan i kungsvatten :-) -- men att man ersätter det smörjmedel man tvättat bort är däremot synnerligen viktigt.

/s-o -- http://www.sheldonbrown.com/chainclean.html har som vanligt den slutgiltiga lösningen :-)

olaf skrev:
> Kör tills den går av.

Det bästa tipset jag hört, särskilt som det handlar om en fixie. Brakeless nån?

orkade inte läsa alla inlägg så någon kanske redan sagt det här, avfettningsmedel. biologiskt nedbrytbart med en lätt smörjande effekt.
snabb tvätten. spraya på kedja och drev. veva 20-30 varv, torka av. lägg på ny olja. jag använder crossolja för torrt väder på min fixed, den är lättflytande och om man lägger en droppe på var länk sugs den in och allt blir finfint. snurra typ 40 varv torka av.
stora tvätten. typ samma men jag tar av kedjan och badar den. i smörjande avfettning. biltema har en bra sort för typ en 20lapp som räcker länge...

Tillbaka
Topp