Min, mindre bra, upplevelse av cykelköp från Canyon.

Nu har jag tittat på Radon, Rose och ett gäng andra alernativ via Bunnuhop.. Vet inte varför men just nu lutar det åt en Grand Canyon. Dyraste i alu eller 6.9:an i carbon..

nyrakad skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag tittat på Radon, Rose och ett gäng
> andra alernativ via Bunnuhop.. Vet inte varför
> men just nu lutar det åt en Grand Canyon. Dyraste
> i alu eller 6.9:an i carbon..

Trevligt, håller tummarna för ett smidigt och problemfritt köp hos Canyon! Vill dock upplysa dig om att det förmodligen kommer att ta minst 3 veckor innan dom ens behandlar din order eftersom de enligt egen utsago byter system och bygger om fabriken för tillfället.

/Andreas

nyrakad skrev:
> Nu har jag tittat på Radon, Rose och ett gäng
> andra alernativ via Bunnuhop.. Vet inte varför
> men just nu lutar det åt en Grand Canyon. Dyraste
> i alu eller 6.9:an i carbon..

Kör på din egen känsla , det är du som ska bli nöjd .
Jag hade lite strul med min leverans men Canyon skötte det smidigt och jag är helt nöjd .
Det är ett fåtal som skriker men den absoluta majoriteten är nöjda .....

M

Jag beställde en den 24/9. Fick orderbekräftelse med PDF och leveransvecka som vanligt.

Hr beställt två Canyon tidigare utan några problem. Jag är därmed försiktigt optimistisk :)

Jag har bara beställt en cykel från Canyon. Den kom helt enligt den leveranstid som jag upplystes om innan jag klickade hem den.

Beställde först en Canyon Spectral 8.9 -2015, som jag ej fick bekräftelse-epost på. Hörde av mig till Canyon 24 timmar senare och undrade varför jag ej fått bekräftelse, och mina misstankar besannades, min storlek var slut (trots detta kunde jag beställa storleken från deras hemsida). Fick då erbjudande att köpa en Spectral 9.9 -2015 med 15% rabatt (något över min budget, men för bra erbjudande för att passa).

Gjorde beställningen den 24/9, den 25/9 var cykeln påväg. Nu är den någonstans i Danmark enligt UPS.

Är det inte lite Elgiganten det här med "den modellen är slut, men du kan få bra pris på den här"? Känns som ett genomgående mönster med lockvaror.

De senaste 5-6 åren har de bytt datorsystem.
Jag undrar när de blir klara med det så det är säkrare att beställa.

Senast ändrad:
mmmrrrr skrev:
> Är det inte lite Elgiganten det här med "den
> modellen är slut, men du kan få bra pris på den
> här"? Känns som ett genomgående mönster med lockvaror.

Säga vad man vill om Canyon men de är duktiga på att visa tillgänglighet till storlekar.

Gå in på Bunnyhop och kolla får du se. De använder genomgående taktiken med lockvaror. Varenda gång jag har mailat om en viss modell och storlek har jag fått till svar att den är slut men att de kan erbjuda bra pris på någon annan tillverkares modell. Inte en enda gång har de kunnat leverera rätt modell.

deras nya hemsida hjälper inte direkt till

Bilagor

• Untitled.png
    Untitled.png
    105.5 KB · Besök: 48
Upplever Canyon som seriösa, har köpt 2 cyklar via dom. Svarar alltid på mail och tele, cyklarna kommit enligt utlovade datum. Varit nöjda med deras produkter. Haft problem med ett baknav DT Swiss som tog 6v att få det reparerat.

Men mer för pengarna kanske man får räkna med lite sånt.

Med en så stor marknadsandel som Canyon kommer det givetvis finnas massor med msk som har en bra upplevelse samt ett helt gäng som har en dålig. Båda lika anekdotiskt framförda här.
Frågan är om det finns någon vettigt sätt att försstå om det faktiskt finns någon generell substans i problemen som framförs eller om de endast skall ses som enskilda? Jag ställer mig tveksam till om sådan förståelse kan nås.

Endast ett ftg som verkligen lever devisen "kunden har alltid rätt" kan helt ungå dylik kritik (därmed inte sagt att Canyon gör rätt eller fel) men ärligt talat vet jag inte om jag skulle vilja handla från ett sånt företag. Lika lite som jag vill ha ett försäkringsbolag som säger ja till alla försäkringsärenden helt utan utredning.

NickPick skrev:
> Vore lite kul med kommentarer från Canyon. Dom
> hänger ju här...

Om ts hade bemödat sig om att lägga inlägget i officiella Canyon-tråden hade han nog fått feedback från dem. Just nu bygger de om sidan och flyttar varför det inte går att lägga ordrar förrän tidigast 5/10.

https://www.canyon.com/sv/experience/news/article.html?id=1006

Supersonic skrev:
> mmmrrrr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det inte lite Elgiganten det här med "den
> > modellen är slut, men du kan få bra pris på
> den
> > här"? Känns som ett genomgående mönster med
> lockvaror.
>
> Säga vad man vill om Canyon men de är duktiga
> på att visa tillgänglighet till storlekar.

Bra på att visa tillgänglighet, dåliga på att visa otillgänglighet?

Aliide skrev:
> NickPick skrev:
> -----
> > Vore lite kul med kommentarer från Canyon. Dom
> > hänger ju här...
>
>
> Om ts hade bemödat sig om att lägga inlägget i
> officiella Canyon-tråden hade han nog fått
> feedback från dem. Just nu bygger de om sidan och
> flyttar varför det inte går att lägga ordrar
> förrän tidigast 5/10.
>
> https://www.canyon.com/sv/experience/news/article.
> html?id=1006

Instämmer .

Hoppas att Canyon inte yttrar sig i denna tråden , då ändrar jag uppfattning och uppfattar dom fortsättningsvis som oseriösa .

M

Har själv köpt 5st cyklar av Canyon utan några som helst problem! Alla har lev. inom utlovad tid (nån tom tidigare) När jag tidigare köpt cyklar i butik har jag alltid behövt finjustera både bromsar/växlar på direkten! Men icke så med Canyon allt har varit perfekt injusterat! Har oxå alltid kunnat nå dom både på mobil å mejl!
Mitt enda problem var med några Magura bromsar som Canyon löste smidigt(fick där även extra bromspads på köpet) Så jag känner mig trygg med Canyon å kommer å fortsatta handla där...så länge dom sköter sig :)

Stuvarn skrev:
> Har själv köpt 5st cyklar av Canyon utan några
> som helst problem! Alla har lev. inom utlovad tid
> (nån tom tidigare) När jag tidigare köpt cyklar
> i butik har jag alltid behövt finjustera både
> bromsar/växlar på direkten! Men icke så med
> Canyon allt har varit perfekt injusterat! Har oxå
> alltid kunnat nå dom både på mobil å mejl!
> Mitt enda problem var med några Magura bromsar
> som Canyon löste smidigt(fick där även extra
> bromspads på köpet) Så jag känner mig trygg
> med Canyon å kommer å fortsatta handla
> där...så länge dom sköter sig :)

+1

Det första som hände när jag hämtade en ny pendlare för den som blev stulen från Sportson var att jag två dagar efter behövde justera växlarna. Betedde sig totalt märkligt, växlade upp i uppförsbackar utan att man rört växlarna på 5 minuter osv.

gott skrev:
> Mycket gnäll har man läst om, men det här tar
> nog priset!
> Patetiskt!

Kritik är inte patetiskt. Rubriken TS valt är däremot orättvis, man kan inte kalla hela företaget struligt.

edit stav

Senast ändrad:
juliregn skrev:
> gott skrev:
> -----
> > Mycket gnäll har man läst om, men det här
> tar
> > nog priset!
> > Patetiskt!
>
>
> Kritik är inte patetiskt. Rubriken TS valt är
> däremot orättvis, man kan inte kalla hela
> företaget struligt.
>
> edit stav

Patetisk var nog fel ord, enfaldig är bättre.

Tja, lägg till det två garantiärenden som sabbat hela säsongen för ett par pers nyligen på forumet.
Sen kanske TS här tar i lite hårt, men nog finns det ett och annat att fundera på. Det verkar Hit and Miss.

1. När kund lägger beställning på en vara som uppges finnas för leverans men som visar sig inte gör det och företaget inte bemödar sig att kontakta kunden på två veckor för att meddela detta.

2. När samma företag efter påtryckning från kund i stället erbjuder en annan "dyrare" vara och utlovar leverans inom en viss tid, men inte håller sitt löften eller ens kontaktar kunden för att meddela detta.

Det största problemet är inte varan i sig utan det handlar om en oseriös kundhantering. Jag kan ha "viss" förståelse för att inte ett ordersystem fungerar till 100% alla gånger, även om det kanske borde fungera ganska så klanderfritt hos ett så pass stort företag. Det jag inte kan ha förståelse för är att man inte har koll eller bemödar sig att kontakta kunden för att informera om situationen, utan att jag som kund ska behöva tjata för att hålla mig informerad. Canyon bygger säkert jättefina cyklar och har bra goodwill etc men det har ju inte med saken att göra! Om sen någon vill sitta och vänta på "skärmar" till sin cykel över att halvår i stället för att köpa dom i en fysisk butik för någon extra hundring är ju upp till var och en. Jag personligen tycker inte att en bra pris väger upp för tex allt för långa leveranstider eller framförallt bristande kundservice!
Om sedan någon tycker att denna tråden löjlig eller patetisk, ja kanske? Men i så fall så är det väl ganska många trådar som är detsamma, eller är en tråd med tex trasig ram mindre patetisk? Förklara gärna!
Syftet med tråden är att belysa den problematik som jag upplevt med detta köp och kanske kunna vägleda andra till reflektion inför sitt cykelköp.

Jag kommer även att ändra tråden rubrik och hoppas att den uppfattas som mer rättvisande för trådens innehåll.

Allt gott!
Andreas

Jag tillhör skaran som haft det lite struligt. Men visst gnäller jag lite till mina gråterskor men inte blir jag direkt arg. Ska jag vara helt ärlig så är jag så sjukt glad att jag har handlat på postorder och inte i butik. Fy fan för i allt i världen att behöva stå och dividera med en säljare utan att ha något dokumenterat när man går därifrån. Här kan man hålla sig saklig, dokumentera, sakargumentera, inte bli personlig etc. Tänk er själva att som konsument inte ha tillräckligt på benen kunskapsmässigt och möta en person som är van att hantera reklamationer?

Hellre lite strul då och då än att behöva reklamera face-to-face där säljaren kanske också lider personlig ekonomisk förlust mot vad ett storföretag gör.

Jag kommer nog handla hos Canyon igen.

Jag beställde min Canyon på söndag eftermiddag. Fick den på torsdagen så jag har verkligen ingenting att gnälla på. Hur nöjd som helst med både servicen och cykeln.

MrJazze skrev:
> 1. När kund lägger beställning på en vara som
> uppges finnas för leverans men som visar sig inte
> gör det och företaget inte bemödar sig att
> kontakta kunden på två veckor för att meddela
> detta.
>
> 2. När samma företag efter påtryckning från
> kund i stället erbjuder en annan "dyrare" vara
> och utlovar leverans inom en viss tid, men inte
> håller sitt löften eller ens kontaktar kunden
> för att meddela detta.
>
> Det största problemet är inte varan i sig utan
> det handlar om en oseriös kundhantering. Jag kan
> ha "viss" förståelse för att inte ett
> ordersystem fungerar till 100% alla gånger, även
> om det kanske borde fungera ganska så
> klanderfritt hos ett så pass stort företag. Det
> jag inte kan ha förståelse för är att man inte
> har koll eller bemödar sig att kontakta kunden
> för att informera om situationen, utan att jag
> som kund ska behöva tjata för att hålla mig
> informerad. Canyon bygger säkert jättefina
> cyklar och har bra goodwill etc men det har ju
> inte med saken att göra! Om sen någon vill sitta
> och vänta på "skärmar" till sin cykel över att
> halvår i stället för att köpa dom i en fysisk
> butik för någon extra hundring är ju upp till
> var och en. Jag personligen tycker inte att en bra
> pris väger upp för tex allt för långa
> leveranstider eller framförallt bristande
> kundservice!
> Om sedan någon tycker att denna tråden löjlig
> eller patetisk, ja kanske? Men i så fall så är
> det väl ganska många trådar som är detsamma,
> eller är en tråd med tex trasig ram mindre
> patetisk? Förklara gärna!
> Syftet med tråden är att belysa den problematik
> som jag upplevt med detta köp och kanske kunna
> vägleda andra till reflektion inför sitt
> cykelköp.
>
> Jag kommer även att ändra tråden rubrik och
> hoppas att den uppfattas som mer rättvisande för
> trådens innehåll.
>
> Allt gott!
> Andreas

Tycker det är bra det du gör, Canyon ändrar hela sitt logistikflöde. Uppenbarligen är det fler som varit kritiska. Att bara vara tyst och acceptera fel utvecklar ingen. Att det börjas snackas om på socialia medier ger säkerligen prioritet.

MrJazze skrev:
> Hej på er cyklister!
> Måste få skriva av mig lite och hoppas att alla
> cykelspekulanter där ute kanske överväger de
> lokala handlarna ytterligare en gång innan de
> gör affär..
> Jag beställde en Nerve AL 6.0 på rean för snart
> två veckor sedan och hade till helgen fortfarande
> inte fått något mail angående
> förskottsbetalning och blev därför lite
> fundersam och kontaktade i dag Canyon.
> Jag fick veta att cykeln var slutsåld (fel i
> lagersaldot på hemsidan) och att jag blev
> erbjuden 5% på en 2016 och leverans nästa
> år!!??
> Det kunde jag ju såklart inte acceptera eftersom
> det skulle innebära samma cykel till ett högre
> pris och betydande leveranstid. Blev då erbjuden
> en något dyrare cykel men skulle bli tvungen att
> skjuta till ett par tusen, vilket jag också anser
> märkligt!
> Här står man ju då alltså utan cykel helt
> plötsligt och reorna här hemma är ju i princip
> också över! Synd bara att jag missade ett
> väldigt bra erbjudande på en Scott Genius
> eftersom jag beställt en canyon, (som de inte kan
> leverera).
> I princip samma sak hände när jag köpte min
> hybrid av den lokala cykelhandlaren för ett par
> år sedan. Cykeln dom skulle göra i ordning åt
> mig visade sig vara såld till någon annan när
> jag skulle hämta den, ist så fick jag en bättre
> modell till samma pris!
> Jag kommer då iaf aldrig att fundera över en
> postordercykel från Canyon igen!
>
> /Andreas

Trist att det blev fel med ordern men tyvärr så händer ju sådant ibland och vi har alla gjort något misstag ibland. Släpp det och gå vidare.

Mycken anekdotisk bevisföring i den här tråden, så jag fortsätter väl. Jag har handlat flera cyklar från Töskland (bland annat canyon) och det är alltid samma sak. Man får direkt ett email vid beställning att deras system tagit emot beställningen. Får man ingen ORDERBEKRÄFTELSE inom någon dag blir man sur och mailar. När de behandlat orden får man bekräftelse eller ett mail som beskriver att varan är slut.

Jag har både bra och mindre bra minnen från beställning av prylar på nätet men ärligt talat har jag alltid blivit mer besviken i närbutikerna. Arroganta och okunniga säljare, saker som finns i butiken men aldrig på lager (för att det inte finns något lager) osv.

Om jag ska beställa en hoj från Tyskland och ser leveranstid på ett halvår så räknar iallafall inte jag med att cykeln kommer levereras på dagen. Det är liksom tydligt för en tänkande hjärna att företaget har extremt högt tryck på sina produkter och då kommer det strula i både leverans och kundkontakt. Men det är ju bara jag de....

Enda gången som jag tycker att det är OK med någon längre leveranstid är om det är en customram som byggs till mig. Definitivt inte för en katalogram oavsett klistermärken.

Miss Lycka skrev:
> Enda gången som jag tycker att det är OK med
> någon längre leveranstid är om det är en
> customram som byggs till mig. Definitivt inte för
> en katalogram oavsett klistermärken.

Ja, det vet ju alla att rose, canyon, radon och yt egentligen inte bedriver någon egen utveckling utan bara köper in katalogcyklar och sätter sina dekaler på dem.

Men visst, så långa leveranstider är kasst, men det är ovanligt att de hymlar med det.

Jag beställde min Canyon i måndags och fick min orderbekräftelse idag.

Fraktdatum vecka 44.

Just nu är det vecka 40. Ouch! Men ändå förväntat, då jag beställde på första dagen av systembytet, och dessutom en 2015 års modell som tydligen tar längre tid att ordna fram. Men den var prisvärd, såå...

Det här händer ju jämt inom internethandeln. Speciellt när det är högt tryck på grejerna. Det räcker att du har den sista cykeln uppe i browsern och så är det någon annan som öppnar samma cykel och beställer den.

Surt visserligen men knappast unikt eller konstigt. Jag ser ofta "order processing". Visst hade det varit listigt av Canyon att meddela dig. Men chansen är ju att den andra kundens order inte går igenom, beroende på betalningsmetod kan det dröja rätt många dagar så då är det ju rätt bra att du stå i "kön" eller hur?

Jag tycker du överdriver rätt rejält, detta fick visserligen konsekvenser för dig men det kan företaget knappast lastas för. De gav dig dessutom rabatt på ett alternativ och du har inte lidit någon egentlig skada.

Vill du uppleva taskigt på riktigt?

Jag köpte en iPad hos en av Sveriges största näthandlare, betalning drogs etc etc. Fanns ingen iPad. OK, då får ni annullera betalningen... Men se det gick inte så lätt. Så utan pengar och utan vara i någon vecka tills jag kunde köpa på ett annat ställe. Hade de sålt slut i de andra affärerna - då hade det varit taskigt.

Har även internet-köpt en cykel som inte fanns. De drog pengarna. De erbjöd en mycket sämre cykel till samma pris. Nej tack. Jag fick jaga deras kundtjänst i nästan två månader innan de betslade tillbaka. Jag förlorade dessutom på växelkursen och kunde inte köpa någon annan cykel under tiden d
de hade mina pengar.

3 veckor (+ 1 dag för att jag inte kunde ta emot den förrän dagen efter) tog det för min. Tycker det är en helt okej leveranstid (jämfört med tex 6 veckors leveranstid för ett par dojjor från wiggle). Endast bra erfarenheter från kundtjänst i Sverige förövrigt. (har dock blivit lite svårare att komma fram, försöka flera ggr innan man får snacka med en tillmötesgående trevlig prick.

Att modeller tar slut får man dock leva med. Bytet av affärssystem skulle också göra att lagersaldo skulle bli säkrare och de få fall som diffat mot sidan försvinna.

För uppdatering.
Enligt Canyon räknar man med att kunna skicka ut alla ordrar på lager under denna vecka.
Hoppas!

Ingen cykel förra veckan inte!
Var i kontakt med Canyon i går och dom trodde att de skulle kunna leverera denna veckan men visste inte till 100%
Haha, ja de lär ju alltså inte bli denna veckan heller då!

Köper man canyon får man vänta! Kan det vara idé att beställa "nästa Canyoncykel" redan nu, så kanske man hinner få den tills man slitit ut den första men beställde!?

Senast ändrad:
Jag kan alltså fetglömma att få min denna vecka enligt bekräftelsen, som jag f.ö. beställde timmar efter att de första hojarna för 2016 släpptes?

Avbeställ om ni är missnöjd. Det finns många andra cyklar att köpa. Finns även fler "bang for the buck"-märken.

Det finns anledningar till att Canyon är billiga. Har man tur fungerar det bra, har man otur fungerar det som i TS fall.

Kundservice, kvalitet och leveranser är inte Canyons starkaste sidor utan det är priset. Uttrycket att man får vad man betalar för är nog applicerbart i Canyons fall.

Jag har inte haft några problem alls med Canyons kundbemötande! Gällande garantier har det inte heller varit problem!
Jag väntar dock på en reservdel som har tagit 2 månader snart att leverara pga fabriken flyttar eller hur det nu va... :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp