Min Obree cykel

chrobin

Ny medlem
Hej hej.

Här har ni lite bilder på mitt Obree bygge. Stommen byggs i balsa trä och ska sedan draperas med kolfiber. Lite andra features blir supersmalt 40mm vevlager. Glidlager som styrlager, monogaffel.
Supersmalt fram ocg baknav, (96mm mellan bakgafflarna). Planen är även att göra ett försök att köra 42km på timmen i Falun nån gång nästa vår.

26509306.jpg ht=567

Först skiss ritningen

41702732.jpg ht=567

Balsaplankor

42123349.jpg ht=567

32265521.jpg ht=567

Inspirationen till styret tagit från barnvagnen

35534552.jpg ht=567

67891919.jpg ht=425

Styret limmat

23619116.jpg ht=567

cockpit

36806854.jpg ht=567

Mera ritningar

40484643.jpg ht=567

95791098.jpg ht=567

Smala vevlagret

78160317.jpg ht=567

Sadeln gjord efter en Rolls

12592133.jpg ht=567

Super smala framnavet

19762498.jpg ht=425

74963722.jpg ht=425

Första torrmonteringen

60249686.jpg ht=567

bakstagen

55328938.jpg ht=425

64324718.jpg ht=425

37606477.jpg ht=425

Och så här ser den ut idag

hela byggtråden finns på http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=6007

/chr

Selast

Ny medlem
Hur har du tänkt dig med styrlager? Ska den över huvud taget gå att styra? Coolt bygge för övrigt!

Red: Läste om texten i början och ser att du ska ha glidlager, fattar ändå inte riktigt... Men du återkommer kanske till det.

Senast redigerad av en moderator:

Wst

Ny medlem
Jösses, vilket arbete. Jag gillar det på flera olika plan.

Lämnar du plats för jätteklinga som på hans senaste cykel?

obree.jpg ht=375

Peadalisten

Ny medlem
OMFG!

Supertyket bygge.

Önskar all lycka o framgång, denna tråd ska följas!

Får jag rekommendera Igus - Iglidur sortiment av glidlager?
Köps av Colly Components www.collycomponents.se
Dom är riktigt bra, har iofs aldrig placerat dessa i cykel eller ens konstruerat en cykel men kan rekommenderas..

Hittar du något som passar kan kanske en sponsring fixas :)

Jonas D

Ny medlem
Har följt detta bygge sedan en tid tillbaka på FG och har följt dina tidigare byggen också. Är sjukt imponerad av dina färdigheter och inställning.

gabbeon

Ny medlem
Grym projekt, lycka till!

En liten sidonot som kommer antagligen för sent:
En sån här
framgaffel skulle kanske kunna spara några cm^2 frontyta och därmed ge några m/h? Såg konstruktionen i ett reportage om nån hembyggd TT-hoj från nån mässa. Lyckas inte hitta den nu, därav paint-cad-skissen. Nån som minns bättre?

Rippa

Ny medlem
Smart att använda balsaträ som distansmaterial. Dels får man raka stycken att jobba med i någorlunda rätt dimension. Sedan är det så mkt trevligare att tälja i trä än att förpesta omgivningen, och sig själv, med slipdamm från skumblock.

Ser ut som du använd trälim till sammanfogningen. Tur det, för med epoxy hade det varit jäkligt mkt mer jobbigt att slipa till fogarna.

Nu vet jag inte om du tänker använde prepeg eller inte, men jag misstänker dock att balsaträ suger en del lim. Kan vara ide att mätta konstruktionen med en strykning epoxy innan laminering.

Vill du vara riktigt seriös när du laminerar så googla lite på "Vacuum bagging".

Rudan

Ny medlem
Hatten av för forumets egen Obree. Detta ÄR Obree att gå utanför ramarna... och tänka själva. Jag föreslår att du skickar över bilder på ditt projekt till Graeme samt eventuellt har en liten bild av honom någonstans på toppröret, ev. med en notis om hans timrekord.

Jag älskar din uppfinningsrikedom och om du dessutom ror ditt tidsmål i hamn är du värd lilla bragdmedaljen i multitalang!!

hammarn

Ny medlem
Gränsen mellan genalitet och dårskap är hårfin:) Där ligger man verkligen i lä i cykelbyggandet!
Ser verkligen fram emot att se hur det fortskrider. Lycka till i skapandet.

chrobin

Ny medlem
Nu har plastningen börjat.

Lite spackling innan det är dags
36074635.jpg ht=567

Förberdelser
19154981.jpg ht=567

69212750.jpg ht=567

80290862.jpg ht=567

Drapering
58399277.jpg ht=567

Lindar in allt i perforerad eltejp med klistret utåt. Överflödig epoxi tränger ut genom hålen.
38097997.jpg ht=567

In i vakuum säcken
10530995.jpg ht=567

Börjar likna en ram nu. Dock mycket jobb kvar.
19363812.jpg ht=567

71536278.jpg ht=567

89554357.jpg ht=567

chrobin

Ny medlem
MoeJoe skrev:
-------------------------------------------------------
> oj. vad gör man med en sån cykel när den är
> klar?

Man försöker slå Edgrens tim rekord

Senast redigerad av en moderator:

Supertramp

Aktiv medlem
Oj vilken tur att man råkade öppna den här tråden!
(borde heta något i stil med "übercoolt hemmabygge i kolfiber och balsamträ" eller nåt för att locka lite mer)

schture

Ny medlem
chrobin: har du koll på hur/var man lägger fiber för att få ramen styvare på ställen det behövs/du vill eller kör du ungefär lika över hela? Jävligt coolt bygge ;-)

ujja

Medlem
Ett tips på bra vacumbaggingpåsar är påsar som används för barnvagnar på flyget.
Genomskinliga och starka, dom har iallfall varit gratis hur det är nu vet jag inte.
Skulle tro att det är lättare att få bra yta om du kör med släppfilm istället för tejp och ovanpå det absorptionsmattan, släppfilmen har små hål som släpper ut epoxyn.

Ett tips på att stärka upp konstruktionen är också att innan du formar balsan så klyver du den till en eller flera skivor och laminerar in ett eller två varv kolfiber genom att presslimma med epoxy.
Det blir något svårare att forma sedan men mycket starkare.

Freddie L

Aktiv medlem
Wow! Jag är grymt imponerad! Tänk när du susar runt med denna i YH-arena... Coolt!

Men den sista bilden är lite störande... Ser ut som du utvecklat den ställningen med KBCK/tysk gayklubb? Men den råkar väl förstås vara aero OCKSÅ? ;-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer