Mindre syre under höst/vinter

Zoulou

Ny medlem
Hej!

Jag ser fram emot hösten och nya rekord på min temposträcka. Går det att cykla snabbt även på höst och vinter? Eller påverkar ett extra lager kläder och mindre syrehalt i luften resultaten?

Har en motorintresserad kompis (som tagit pallplats på nordiska mästerskapen i roadracing) och han sa att när de var yngre och körde mopeder gick de alltid som bäst på sommarkvällarna. Han menade på att syrehalten var som högst då.

Senast ändrad:
Jag har också upplevt att 2-taktare påverkas av vädret, men jag tror att det har mest att göra med kyla och luftfuktighet. Kall luft är mer kompakt, det är därför en del bilar (mest lastbilar och dragsters) har intercooler.

Hur mycket syre du tar in i dina lungor beror både på tryck och temperatur. Titta på allmänna gaslagen http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen p*V=nRT. n är hur mycket du får i dig. Om man antar att V är konstant så får man att syremängden är proportionell mot p/T, där T är trycket i Pascal och T är temperaturen i Kelvin.

Antag nu att du på sommaren har 102000 Pa lufttryck och 25+273=298 Kelvin. På hösten kan man anta 98000Pa och 278 k. En jämförelse ger (102/298)/(98/278)=0.97 alltså får du i dig 3% mindre den varma högtrycksdagen.

OBS att detta svammel bara är högst teoretiskt och att jag inte har nån aning om hur det är i verkligheten.

Det finns en svag säsongsberoende variation i syrehalten, men den är så obetydlig att man helt kan strunta i den.

Här finns lite siffror och grafer om man vill se...
http://132.239.121.69/publications/ralph/3_Seasonal.pdf

Däremot är luftens densitet temperaturberoende, och varierar rätt kraftigt inom det temperaturintervall vi har här. Luftmotståndet står i direkt proportion till luftens densitet, så en ökning med fem procent ger fem procent större motstånd.

Här är en enkel atmosfärskalkylator. Den utgår från 1976-standarden här (http://en.wikipedia.org/wiki/U.S._Standard_Atmosphere), vilket innebär att referenstemperaturen är +15°C, så temperaturen man anger i rutan är avvikelsen från +15°C.
http://www.digitaldutch.com/atmoscalc/

Där kan man se att skillnaden i luftdensitet från +25°C till +15°C är ca 3.5 procent. Och därmed är skillnaden i luftmotstånd ca 3.5 procent. Skillnaden mellan en varm sommardag på +25°C och en vinterdag på -10°C är hela 13 procent. Cyklar man tempo och man har en tröskeleffekt på 300 W, så motsvarar de 13 procenten att man får samma prestandaförsämring som om man sänkt sin tröskeleffekt till 265 W.

Dessutom har däck tydligen högre rullmotstånd i kallt väder och det gör några procent till. Till sist klär man sig ofta varmare och kläderna ger mer luftmotstånd.

Allt sammantaget gör att man kan förvänta sig dramatiskt försämrade farter/tider vintertid jämfört med under sommaren.

... och om man som geologen skriver ökar luftdensiteten med 13% så minskar hastigheten med 7%. Så, syremängden ökar och luftmotståndet ökar. Vad är summan... Hmmm Bättre lårträning, perfekt för alpinskidåknigen!

Skrämmande siffor ju!

Kul svar, bra forum :)

Kanske dags för däcktillverkarna att tjäna ytterliggare kosing genom att erbjuda däck med mjukare gummiblandning för mer följsam gång vintertid.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Dessutom har däck tydligen högre rullmotstånd i
> kallt väder och det gör några procent till.

Borde det inte vara tvärtom, ett hårdare däck ger lägre rullmotstånd?

Förbränningsmotorer kan dra nytta av kall luft som ju som skrivits ovan blir mer kompakt och därav har mer syre per liter (men samma procentuella fördelning). Svala höstmorgnar med hög klar luft går Vespan som ett spjut.

Med cykel tror jag att andra faktorer påverkar slutsumman mer åt det negativa hållet. Själv går jag bäst kring 25 grader med solen i ryggen.

Zoulou skrev:
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Skrämmande siffor ju!

Kul svar, bra forum :)

Kanske dags för däcktillverkarna att tjäna ytterliggare kosing genom att erbjuda däck med mjukare gummiblandning för mer följsam gång vintertid.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Gummiblandningen ÄR mjukare i vinterdäck.

Banan skrev:

> Borde det inte vara tvärtom, ett hårdare däck
> ger lägre rullmotstånd?

Chipsvarning?

Banan skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Dessutom har däck tydligen högre rullmotstånd
> i
> > kallt väder och det gör några procent till.
>
> Borde det inte vara tvärtom, ett hårdare däck
> ger lägre rullmotstånd?

Varför det är så vet jag inte, men de som testat och mätt har fått fram det, väldigt tydligt. De tester jag sett har gjorts av nördiga liggcyklister. Folk jag litar rätt mycket på.

Det är väl rätt naturligt att ett hårdare däck har sämre följsamhet, och som bekant är ju däckets följsamhet typ *90% av rullmotståndet :)

* Edit, måste nog göra ett happyspecifikt förtydligande för alla aspergers-idoter som florerar på happy, siffra gripen helt ur luften och medvetet överdriven för poängdrivande effekt. Slut edit.

Senast ändrad:
Inte finns det väl 23mm vinterdäck för racer med mjukare gummiblandning?

mickescott skrev:
> Zoulou skrev:
> -------------------------------------------------
>
>
> Skrämmande siffor ju!
>
> Kul svar, bra forum :)
>
> Kanske dags för däcktillverkarna att tjäna
> ytterliggare kosing genom att erbjuda däck med
> mjukare gummiblandning för mer följsam gång
> vintertid.
>
> -------------------------------------------------
> Gummiblandningen ÄR mjukare i vinterdäck.

Niko/Frost skrev:
> * Edit, måste nog göra ett happyspecifikt
> förtydligande för alla aspergers-idoter som
> florerar på happy, siffra gripen helt ur luften
> och medvetet överdriven för poängdrivande
> effekt. Slut edit.

Nu känner jag mig kränkt! ;)

Tillbaka
Topp