Mini(!) mekrapport med småfrågor

Sernevi

Aktiv medlem
Jahopp, eftersom jag inte lärt mig att det är en dum ide att droppa till platt har jag lyckats skeva min bakfälg, den wobblade inte nog för att lämnas in, men ändå så att däcket slog emot kedjestagsskyddet när det var pumpat. Tanken var att denna mekrapport skulle tjäna som prov till min nya kamera, en Canon EOS 400D med lite andra godsaker som jag hämtat ut igår, men batteriet hann inte laddas färdigt så det fick bli mobilkameran igen. Därav de sunkiga bilderna.
Så vad ska man göra? Ska man vara försiktig och lämna in det till någon som verkligen vet vad han sysslar med och betala massa pengar för det i onödan?
NEJ :)
Man tar fram sin Zinn & the art of mountainbike maintenance samt läsvärt här på happy :D Varför ska det vara krångligare än så? Ju mer man fixar själv, desto mer lär man sig om grejerna.

pbpic1314111.jpg

Jag skall nog minsann bygga mig ett mekställ någon dag under sommaren eller till hösten tror jag.. hmm, det börjar verkligen behövas. Notera även gärna den OTROLIGA mängd plats jag har! det går NÄSTAN att stå jämte cykeln med ryggsäck, sålänge man inte går någonstans, för då måste man hoppa på.... pust

Redan nu kan kanske ni som är riktigt uppmärksamma se vad Läsvärt har med saken att göra. Just det, plumses livsräddande tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/224776/ :) Tack så mycket för den!

(för er som inte redan sett det, här kommer närbilden)
pbpic1314112.jpg

Noterade även lite små skrapskador på fälgen, men det verkar inte vara något katastrofalt konstigt.

Nu däremot har jag några frågor!

Jag noterade att det, trots att fälgen nu är helt rak, ser ut som att det wobblar när man snurrar hjulet. Detta verkar bero på att det finns ett spår i fälgen där däckets kant skall krypa ner, men det gör det inte på två ställen. Hur kommer det sig, och hur kommer jag runt det? Provade att pumpa däcket ganska hårt, det hjälpte inte, visste i och för sig inte hur hårt jag pumpade då jag inte har någon tryckmätare där, funderar på att prova i skolan igen där det finns en klocka till pumpen.

Min andra fråga är hur det kommer sig att jag kan kränga på och av mitt däck på ena sidan (när luften är uttömd, såklart) med bara fingrarna, medan det är fastlimmat i fäljgen på andra sidan?! Är det vanligt på något sätt? Köpte ju en komplett cykel, så däck och slangar levererades monterade. Hur gör jag då om jag vill byta däck eller fälg? Krångel! (det är även därför däcket fick sitta kvar medans jag rätade ut fälgen... om någon undrar)

OM fälgen är rak och däcket vobblar så kan det var aett dåligt däck. Det är nog vanligare än att däcket inte sitter som det skall på fälgen.

Och jag tror inte din ena däcksida är limmad i fälgen, det är ju lite tryck där så kanske har det klibbat fast eller något sånt. Det skall ivf inte vara limmat.

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> OM fälgen är rak och däcket vobblar så kan det
> var aett dåligt däck. Det är nog vanligare än
> att däcket inte sitter som det skall på
> fälgen.

Fast, grejen är att man ser att däcket inte riktigt sitter som det skall, under texten på däckssidan finns det en linje med mönster som ligger utanför fälgen hela vägen utom just på de två ställena, där nästan texten är nere vid fälgkanten, vad jag än gör.

> Och jag tror inte din ena däcksida är limmad i
> fälgen, det är ju lite tryck där så kanske har
> det klibbat fast eller något sånt. Det skall ivf
> inte vara limmat.

Jag har flera gånger varit med om fastklibbade däck och vet hur det kan vara men detta måste vara limmat, jag får verkligen inte loss det hur mycket jag än drar, full kraft, eller bänder med däcksverktyg. Och jag skall tillägga att jag inte är klen heller... =P

Säg inte att jag måste ha nya däck, då dör jag fan ;P
de jag kör på är ett par Kenda Kinetics 26”x 2.35” Knobby

Om fälgen är rak skulle jag inte bry mig om lite däckwobbel om det inte är så mycket att det är irriterande när du kör. Låter skumt att däcket sitter fast i fälgen.

/Johan

tjena isället för att bygga dett mekställ köper du ett på biltema det gjorde jag är riktigt nökd faktiskt kostar bara ca 600-700 något sånt mins inte nu men det funkar riktigt bra lycka till

Tillbaka
Topp