[Minirecesion] DNM Dropper post

twinzer

Medlem
Uppgraderade precis min gamla Commencal Meta med en dropper post. Läste med stort intresse flera inlägg på olika sidor. Då jag inte ville lägga allt för mycket pengar stod valet först mellan TMARS och KS Eten.

TMARS är ful som stryk, men priset gör det svårt att inte bortse från den då det billigaste priset tror jag var ca 650 kr på Ebay inkl frakt.
På många forum nämnde flera KS Eten som ett budgetalternativ. Fördelen att den är helt steglös. Nackdelen för en del är att den endast finns med 100/110 mm höjning och att en del klagar på att den ibland har svårt att komma ända upp. Billigaste jag hittade hos en butik på Ebay var ca 1500 kr inkl frakt.

Eftersom jag är skapt med korta taxben kände jag att en dropper post med tre fasta lägen inte skulle vara optimal för mig och tänkte därför slå till på en Eten. Av en ren slump hittade jag en hydraulisk dropper post från DNM med det kryptiska modellnamnet HQS-R. Utseendemässigt är den lik KS Eten. På Ebay hittade jag den för drygt 1000 kr inkl frakt så jag valde att beställa en från Cycling Deal i Australien. En vecka senare hade jag ett paket hemma.

dnm.jpg

Första intrycket var gott. Jämfört med de dropper posts som jag sett på andra cyklar verkar DNM var till stora delar välbyggd. Förutom reglage att sätta på styret kommer vajer, vajerhölje, två 3 mm skruvar samt en endkapsel med i förpackningen.

Om stolpen känns välbyggd så är själva reglaget ganska sladdrig i plast. Den lilla 3 mm skruven som ska hålla fast vajern skruvas fast med en 1,5 mm sexkantnyckel. Många sexkantnycklar i den diametern som finns på multitool eller standardset (som jag hade) börjar lätt att snurra utan att få grepp när det blir lite motstånd. Tack vare ett kvalitetsvertyg som Dropin Bikes hade var det inga problem.
På undersidan sitter en ventil för att pumpa upp ett lämpligt tryck med en dämparpump.

dnm4.jpg

(Medveten om att är cykeln fotad från fel sida, men det är för visa hur vajern är dragen i mitt fall)

Efter en kort testrunda kring knuten och en tur på grön-blåa i Hellas är mitt intryck fortfarande bra. Funktionen är inget att klaga på. Stolpen åker ner och upp utan problem. Har läst några negativa kommentarer på andra forum att den kan ha svårt att åka ända upp i högsta läget. Tiden får utvisa om det är så. En del tycker även att man får pumpa i mer luft än vad som rekommenderas.
Reglaget känns plastigt och går inte lika smidigt som Reverb-reglaget jag testade på en annan cykel. Hastigheten som stolpen åker upp med är relativt långsam, men det är inget som jag upplevde negativt. Hade dock problem att hitta ett bra mellanläge, men det har säkert med att jag är ovan.

dnm3.jpg

En sak som jag märkte direkt var att sadeln hamnar väldigt långt bak jämfört med den fasta stolpen som satt på från början. Säkert på grund av dess konstruktion med vajern på framsidan av stolpen.

Inledning är positiv. Hoppas att jag har samma känsla i slutet av hösten när jag har hunnit använda den mer.

dnm2.jpg

Övrigt:
• Stolpen finns inte i 27,2 diameter.
• Vikt: 0,59 kg + vajer och reglage.
• Drop: 100-110 mm beroende på vilken diameter man har på stolpen.

Om du ledsnar på reglaget eller om det går sönder och du även ledsnat på framväxel kan du förmodligen använda framväxelreglaget till att styra stolpen. Så gör jag och många andra med Command Posten.

Tillbaka
Topp