[Minitest] POC Trabec

Westman

Aktiv medlem
[Minitest] POC Trabec
trabec-448x252.jpg

AM-cyklar finns det gott om, men varför så få AM-hjälmar? POC har gett sig på uppgiften att konstruera en hjälm som skyddar lite mer än en XC-hjälm, men fortfarande är lätt och ventilerad. HappyMTB har provat.

Läs mer: http://happymtb.org/2012/04/26/minitest-poc-trabec/

[Minitest] POC Trabec
Ser ut som om damen på bilden skulle kunna ha en storlek mindre, eller sticker den ut så där ändå?

Jag tycker att det är tråkigt att vi har olika huvudform, jag hade gärna haft en Trabec, men de passar inte på mitt hufvud.

[Minitest] POC Trabec
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser ut som om damen på bilden skulle kunna ha en
> storlek mindre, eller sticker den ut så där
> ändå?
>
Den är något åtjusterad, men sticker ut en del annars också.

[Minitest] POC Trabec
Har en Kermit-grön. Den är väldigt stor i modellen, har en xl-xxl och man ser hjälmen komma bra långt före mig...
Men sitter fantastiskt bra och är bra ventilerad. Kul att det är ett svenskt märke också.

[Minitest] POC Trabec
Har tidigare haft en Giro XEN som satt riktigt bra på mig. När jag var tvungen att skaffa en ny så testade jag POC, mest för att jag tyckte det är lite kul med ett svenskt märke. Men fy vad eländigt dåligt den passade mig. Nästan plågsamt dåligt. Gick jag upp en storlek så blev den på tok för stor. Fick bli en Giro HEX istället som till och med passar min huvudform bättre än min XEN som jag hade tidigare.
Men som med allt annat. Och som det står i testet. Prova innan köp. Har en kompis som tycker att det är den bästa hjälmen han haft.

Senast ändrad:
[Minitest] POC Trabec
Jag har lite svårt att förstå hur Poc kan vara så dyra. Visst, de är innovativa, men någonstans börjar det väl ändå bli löjligt. När deras basmodell av hjälmarna kostar 50% mer än Giros Xar, som väl ändå är något av en toppmodell.

Eller vad sägs om vpd2-knäskydden. De gamla kostade typ 800, vilket redan är svettigt. De nya kostar då 1200, det är ju helt spårat.

Samtidigt ska man väl vara tacksam för att ett svenskt företag är med och driver utvecklingen inom säkerhet, jag bara funderar lite var det ska sluta.

[Minitest] POC Trabec
Finns ju alltid några som köper det dyraste. Ju högre pris, ju större habegär. POC vänder sig till den målgruppen. Har inget med kvalitet att göra.

[Minitest] POC Trabec
Hur ser inredningen ut? Kan man ta loss och tvätta och finns det nytt att köpa när kuddarna är bortom räddning?

Jag är inte spekulant men alltid intressant att läsa om prylar :)

/Johan

[Minitest] POC Trabec
Fick hem min Trabec Race i förra veckan och har provat den under 3 cykelturer.
Kan säga att den var bra ful första gången jag tittade mig i spegeln med hjälmen på huvudet.

Men nu älskar jag den, passar mig som handen i handsken.
Sjukt bra funktion att kunna lossa spännet i bakhuvudet när man kör på en transportsträcka eller spänna åt den så fort man ska kasta sig utför.
Detta gör enkelt, även med tjocka cykelhandskar gjorda för de kallare månaderna.

Ingen krash än, så kan inte tala för hur den ter sig då, men just nu är det en stark 10:a

[Minitest] POC Trabec
marran skrev:
> Jag har lite svårt att förstå hur Poc kan vara
> så dyra. Visst, de är innovativa, men
> någonstans börjar det väl ändå bli löjligt.
> När deras basmodell av hjälmarna kostar 50% mer
> än Giros Xar, som väl ändå är något av en
> toppmodell.
>
> Eller vad sägs om vpd2-knäskydden. De gamla
> kostade typ 800, vilket redan är svettigt. De nya
> kostar då 1200, det är ju helt spårat.
>
> Samtidigt ska man väl vara tacksam för att ett
> svenskt företag är med och driver utvecklingen
> inom säkerhet, jag bara funderar lite var det ska
> sluta.

Jag håller helt med.

Jag tror att lite av anledningen till att de tar så mycket för sina produkter är för att de kan och gör man det så skapar man sig en aura av exklusivitet och kvalitet. Det finns många svenska märken som kör samma grej, se på Klättermusen eller Hilleberg mfl... Visst de gör bra grejer, men deras priser är lite väl kryddade om man jämför med liknande produkter i samma segment.

Svenskar köper gärna svenskt, och vi är rätt villiga att betala lite extra för det.

[Minitest] POC Trabec
Nu kommer norrmännen med kolfiber, bling och ett pris på 3000kr. Får ju POC att framstå som en billig jofa hockeykruka i jämförelse. :D
sweet1.jpg

sweet2.jpg

[Minitest] POC Trabec
JojjeM skrev:
> Hur ser inredningen ut? Kan man ta loss och
> tvätta och finns det nytt att köpa när kuddarna
> är bortom räddning?

Inredningen är löstagbar för tvätt, huruvida det går att köpa nya inredningskuddar vet jag dock inte. Ställer frågan till POC!

Rippa skrev:
> Westman: Är POC hjälmen tänkt att kasseras
> efter en smäll. Såsom vanliga cykelhjälmar?

Den EPS-kärna POC tidigare använt i andra hjälmar (Bl a Cortex Flow) har skiljt sig något från andra tillverkares då den ska klara fler än en smäll. Men jag ber att få återkomma även här, säkrast att inte skriva några antaganden när det gäller såna här saker.

[Minitest] POC Trabec
Jag har bara haft giro-hjälmar förut så det stämmer att huvudformen passar för POC. Lätt hjälm som sitter som en smäck och verkar skydda ganska bra vid krash, ej testat dock. Har girohjälmar som spruckit vid små kollisioner med grenar och av okänd anledning så jag hoppas att denna håller bättre, konstruktionen är lite kraftigare i alla fall. Älskar den gröna färgen men kan inte bestämma mig om den är ful eller snygg...

[Minitest] POC Trabec
Beofred skrev:
> Vad är EPS och varför är det bättre än
> hederlig frigolit?
> Likaså, vad är aramid, vad är det bra på och
> varför är det dyrt?

Frigolit är en varumärkesskyddad variant av EPS.
"Armid" är en primitiv variant av kompositmaterial som funnits i snart 100 år. Fiber blandat med plast. Syftet är att få ett starkare material genom att förbättra plastens dåliga egenskaper, tex draghållfasthet. Armid är inte dyrt.

Senast ändrad:
[Minitest] POC Trabec
Fick hem denna för ett tag sedan... ruskigt skön hjälm med en passform utöver det vanliga och rikligt med ventilering, i min mening väldigt snygg med... går även lätt att plocka ur inredningen för att tvätta... finns i massa olika utföranden av färger mm... när ämnet ändå var lite AM-hjälmar :)

Bilagor

• 69330-4.jpg
    69330-4.jpg
    42.7 KB · Besök: 64
[Minitest] POC Trabec
Lingon skrev:
> Beofred skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är EPS och varför är det bättre än
> > hederlig frigolit?
> > Likaså, vad är aramid, vad är det bra på
> och
> > varför är det dyrt?
>
>
> Frigolit är en varumärkesskyddad variant av EPS.
>
> "Armid" är en primitiv variant av
> kompositmaterial som funnits i snart 100 år.
> Fiber blandat med plast. Syftet är att få ett
> starkare material genom att förbättra plastens
> dåliga egenskaper, tex draghållfasthet. Armid
> är inte dyrt.

EPS kan gjutas i 1000-tals olika densiteter och får helt olika egenskaper beroende på vad man använder eller kombinerar för densiteter.

Para-Aramid = duponts varumärkesskyddade namn Kevlar. Har bra egenskaper mot skjuvkrafter och används bland annat i skottsäkra västar, såna där skärsäkra handskar till väktare osv. för att stoppa genomträngning av vassa föremål.
Aramid är dyrt att tillverka på grund av de svårigheter som uppstår från att använda koncentrerad svavelsyra, som behövs för att hålla en vatten-olöslig polymer i lösning under dess syntes och spinning.

[Minitest] POC Trabec
Den där Sweethjälmen är kanske är den fulaste (och dyraste) cykelhjälm jag sett. Inte för att cykling i skog är någon skönhetstävling men där går iallafall min gräns ;)

Om POC-hjälmen klar fler smällar utan att förlora den skyddande funktionen så kan jag leva med priset. Annars tycker jag den är på tok för dyr (iallafall för en som mig som står på huvet lite då och då)

Kör med Fox Flux ( http://shop.foxhead.com/store/produ...DD3EAAE6EC5F?categoryNavIds=cat20008:cat20134 ) som liknar Poc'en och har varit mycket nöjd med den. Brukar ligga på ca 1000kr i svensk butik.

[Minitest] POC Trabec
>
> Rippa skrev:
> -----
> > Westman: Är POC hjälmen tänkt att kasseras
> > efter en smäll. Såsom vanliga cykelhjälmar?
>
> Den EPS-kärna POC tidigare använt i andra
> hjälmar (Bl a Cortex Flow) har skiljt sig något
> från andra tillverkares då den ska klara fler
> än en smäll. Men jag ber att få återkomma
> även här, säkrast att inte skriva några
> antaganden när det gäller såna här saker.

Har inte fått svar av POC än men har luskat ut följande: Den variant av EPS som klarar flera smällar kallar POC för EPP, vilken används i t ex fullfacehjälmen Cortex Flow. Trabec är som sagt konstruerad i aramidförstärkt EPS och skall då vad jag förstår kasseras efter en hård smäll.

Skillnaden mellan Trabec-Trabec Race och Trabec Race MIPS är att Race har mer aramid än den vanliga modellen, samt att MIPS-modellen också har MIPS-systemet inbyggt, vilket är ett skydd mot rotationsskador som kan uppstå på hjärnan i samband med vissa typer av fall. Samtliga har alltså kärna i EPS.

[Minitest] POC Trabec
Nu har vi fått svar från POC:

JojjeM skrev:
> Hur ser inredningen ut? Kan man ta loss och
> tvätta och finns det nytt att köpa när kuddarna
> är bortom räddning?
>

"Det följer med en extra padding med varje hjälm. Både den och den som kommer i hjälmen är permanent behandlade med Polygiene (Bluesign och Öko-Tex certifierad miljövänlig behandling för att öka livslängd och minska tillväxt av bakterier från svett). Om någon användare skulle behöva fler pads löser vi det om de kontaktar oss. "

Rippa skrev:
> Westman: Är POC hjälmen tänkt att kasseras
> efter en smäll. Såsom vanliga cykelhjälmar?

"EPS är och kommer alltid att vara ett ”single impact” material eftersom det deformeras plastiskt (permanent på ingenjörsspråk). Vi har flera olika hjälmar i EPP vilket deformeras elastiskt, men Trabec är inte en sådan hjälm. Däremot är Trabec mycket tålig för att vara i EPS och det helt omslutande skalet hjälper att ta de mindre smällarna."

[Minitest] POC Trabec
Westman skrev:
> Nu har vi fått svar från POC:
>
> Rippa skrev:
> > Westman: Är POC hjälmen tänkt att kasseras
> > efter en smäll. Såsom vanliga cykelhjälmar?
>
> "EPS är och kommer alltid att vara ett ”single
> impact” material eftersom det deformeras
> plastiskt (permanent på ingenjörsspråk). Vi har
> flera olika hjälmar i EPP vilket deformeras
> elastiskt, men Trabec är inte en sådan hjälm.
> Däremot är Trabec mycket tålig för att vara i
> EPS och det helt omslutande skalet hjälper att ta
> de mindre smällarna."

Då blir ju följdfrågan hur man skiljer på de "mindre smällarna" och de som räknas som "single impact"?

[Minitest] POC Trabec
Ok. Nu har jag smällt med hjälmen, men frågan är om jag verkligen behöver kassera den. Visst det blev en liten buckla. Bucklan kanske är 2+2cm stor och är intykt ca 3-4mm.
Klart är att om jag helt och hållet ska vara på den säkraste av sidor så byter jag ut hjälmen, men skulle jag vara helt galen om jag inte gör det.

Eller?

[Minitest] POC Trabec
Enligt POC trabec mått-lista ligger jag på en medium/large men är rädd att den ska kännas stor. Jag är mellan small och medium. Finns det andra mtb/enduro hjälmar som erbjuder minst lika bra skydd tekniskt sett, och är snygga?

[Minitest] POC Trabec
POC är jättesmå i storlekarna, jag har en Large Giro Xen sedan tidigare och fick gå på en XL/XXL POC. Om det beror på mitt ENORMA huvud eller POCs skitnödiga disajn vet jag inte. ;)

[Minitest] POC Trabec
Bra tips där. Ska läsa den tråden.

lundatok: jo det verkar så enligt vissa, fast har också läst det omvända - att en som hade XL gick ner till en POC i L. Beror nog på huvudformen.

Tillbaka
Topp