Minst förskitade ekosystemet för cykeldator och andra träningsprylar?

Halsnalle

Medlem
Om man vill skaffa t ex en cykeldator i ett prylekosystem med låg grad av/risk för förskitning (enshittification), vilken ska man välja då?

Garmin-användare tycks ju ha anat förskitningsugglor i mossen när Connect+ släpptes i våras:

Är andra ekosystem mindre dåliga i den bemärkelsen? På vilket sätt i så fall? Finns det tillverkare som har öppenhet och interoperabilitet som USP?

Definiera ekosystem.

Antalet tillverkare av datorer som går att använda räknar du på en hand. Vill du ha klocka också från samma tillverkare så trillar minst två bort.

Definiera ekosystem.
+1
Antalet tillverkare av datorer som går att använda räknar du på en hand. Vill du ha klocka också från samma tillverkare så trillar minst två bort.
Ska även klockor tas hänsyn till kan citatet nedan vara bra att läsa och fundera på
För om det finns ngn som har använt många olika klockor är detRay och han har bla skrivit
"One of Garmin’s advantages (if you can get out of the Home Screen), is that they’ve got FAAAR more data than any other sports-focused watch out there. Only Apple’s ‘Health’ app/database rivals it, but much of that data is more focused on Health/Medical/etc stats than the performance/training/recovery stats that Garmin has. Two different things obviously."
Texten är även en länk till Rays genomgång av en uppdatering av Garmin Connect från januari-24.

Hela problemet med enshitification och mjukvara är att allt kan hända närsomhelst. Komoot är en riktigt bra exempel på det.

Definiera ekosystem.

Fast ekosystemet, i Garmins fall, är inte särskilt integrerat utan cykeldator och klocka är data mässigt mer eller mindre skilda öar under samma app...

Om du kan tänka dig en (vattentät och lämpligt stötsäkrad) smartphone som hårdvara får du i alla fall betydligt mindre leverantörsberoende, och en något lägre inlåsningseffekt. Finns en del möjlighet ansluta till puls- och wattmätare med många appar.

Vill du gå all in finns det öppen källkod-träningsappar, där man kan komma från enshittification genom att nördiga användare kan göra avknoppning som beter sig vettigare. I alla fall när det inte är nätverkseffekter á la slutna sociala nätverk, då räcker det inte riktigt.

Enklast är att köra analogt. Hur kul är det egentligen att låta sig förslavas av träningsapparna, leva med ständig batteriångest osv? Allt var definitivt inte bättre förr, men analogt och off-line har sina poänger...

Om man vill kan man använda med Wahoo Elmnt Bolt utan app, den loggar data till en .fit fil som man kan ladda ur med USB-kabel och analysera i valfritt program (går att konvertera till gpx också om man vill). Analysera i Golden Cheetah på en valfri Linux-burk. Jag har gjort så, tidigare.

Men allt som är moln-tjänst och automatiskt laddar upp vid wifi-anslutning och publicerar på ngt sätt kan ju råka ut för detta.

Den frihet man vill ha kommer att kosta i smidighet.

/A

Kan man köpa notrulle? Vore kul!

Jag har kört 200mil med utrivna sidor ur en motormännens vägatlas. Funkar fint på landet sämre i stad. Men dit vill man ju inte :D och - man behöver en kompis som kan ropa ”hål” eller ”bil” medan man läser så man inte kör in i något.

Jag kör wahoo för navigering. Funkar fint. Det enda är att om mobilen är på svenska blir appen på tyska. Så mobilen får vara på engelska. Men vad vet jag - det kan skitas ner i morgon :)

Uppskattar att Garmin är bra på att hålla bakåt-kompabilitet. Min forerunner är 17 år gammal men jag kan fortfarande använda den utan problem. Antingen via ANT usb-dongel eller tredjepartsapp i telefonen (om jag haft android)

Om man vill kan man använda med Wahoo Elmnt Bolt utan app, den loggar data till en .fit fil som man kan ladda ur med USB-kabel och analysera i valfritt program (går att konvertera till gpx också om man vill). Analysera i Golden Cheetah på en valfri Linux-burk. Jag har gjort så, tidigare.

Men allt som är moln-tjänst och automatiskt laddar upp vid wifi-anslutning och publicerar på ngt sätt kan ju råka ut för detta.

/A
Wahoo stöttar också automatisk parallell uppladdning till dropbox, så man kan ha sina loggar i en mapp fritt från deras moln även om man använder molnet nu när det funkar.

Har man ett ekosystem för den här typen av prylar så är ju förskitning något som kan hända.

Det man kan göra är att själv ta kontroll över datat, ladda upp till den tjänst man för tillfället använder eller analysera lokalt.

Jag använder egentligen inte träningsfunktionerna i de olika apparna utan laddar upp till Garmin connect och strava mest för att ha det som arkiv. Skulle egentligen klara mig med något som implementerar de enklaste funktionerna i Garmin connect lokalt.

Behöver jag ett träningsprogram så blir det på min nivå inte mer avancerat än att jag kan hålla det i huvudet.

Mätetal som vo2max över tid tar jag väl mer som en rolig grej att kolla på ibland.

/A
Berätta för mig om Golden Cheetah!
Jag har en linux-burk, och skulle gärna ha kontroll på min data.
Det skulle säkert ta en dag att ladda ner alla rundor från Strava. (Och just nu ser jag inte ens hur jag kan göra det, går det från desktoppen?) och jag irriterar mig på att inte kunna se ens mina egna tider bakåt utan att gå in på respektive runda.

Berätta för mig om Golden Cheetah!
Jag har en linux-burk, och skulle gärna ha kontroll på min data.
Det skulle säkert ta en dag att ladda ner alla rundor från Strava. (Och just nu ser jag inte ens hur jag kan göra det, går det från desktoppen?) och jag irriterar mig på att inte kunna se ens mina egna tider bakåt utan att gå in på respektive runda.

Lite gubbgrinigt rant.
Men jag har tappat allt förtroende för att någon tillverkare, service provider kommer tillhandahållea en bättre användar upplevelse på lång sikt, på grund av ekonomiska incitament. Vi lever i en tid där man inte längre gör saker bättre allt gick utför sedan industrin såg att man kunde forcera en sämre produkt och användare lik väl betalade mer för tjänsten, klassiker för mig är CD till streaming ett bra exempel.

Alla tjänster kommer i någon nivå få enshittification applicerad för att "förhöjda" användarupplevesen.

Lite gubbgrinigt rant.
Men jag har tappat allt förtroende för att någon tillverkare, service provider kommer tillhandahållea en bättre användar upplevelse på lång sikt, på grund av ekonomiska incitament. Vi lever i en tid där man inte längre gör saker bättre allt gick utför sedan industrin såg att man kunde forcera en sämre produkt och användare lik väl betalade mer för tjänsten, klassiker för mig är CD till streaming ett bra exempel.

Alla tjänster kommer i någon nivå få enshittification applicerad för att "förhöjda" användarupplevesen.
Hänryckningens tid är numera lika med den kommersiella köpupplevelsen! ☺️

Så länge det går att läsa ut aktiviteterna som filer direkt från apparaterna tycker jag inte det spelar någon roll vad dom hittar på med sina egna nättjänster. Ett par gånger om året tömmer jag ur alla FIT-filer och sparar undan. Har kvar varenda fil sedan 2013.

Så länge det går att läsa ut aktiviteterna som filer direkt från apparaterna tycker jag inte det spelar någon roll vad dom hittar på med sina egna nättjänster. Ett par gånger om året tömmer jag ur alla FIT-filer och sparar undan. Har kvar varenda fil sedan 2013.
Typ så gör jag också. Och vid varje nyår tar jag ut senaste data-dumpen från Strava och arkiverar den, innehåller också de bilder jag laddat upp till Strava har jag för mig.

Fast jag har aldrig på allvar grävt ner i den gamla datan... Strava ger mig de heatmap-bilderna jag för gjorde i QGIS

/A

Ett alternativ är förstås att använda en "gammeldags cykeldator", ex en Cateye Mity3 eller något sådant.
Då behöver jag inte bry mig om något s k ekosystem och batteritiden är inget problem.
Denna typ av "cykeldator" har som regel hastighetsmätare, klocka, tidtagarur, trippmätare,
vägmätare, genomsnittshastighet och ev någon funktion till.
Enkelt, billigt, bra.
Och den som inte hittar hem utan GPS etc kanske inte ska vara ute och cykla?

Ett alternativ är förstås att använda en "gammeldags cykeldator", ex en Cateye Mity3 eller något sådant.
Då behöver jag inte bry mig om något s k ekosystem och batteritiden är inget problem.
Denna typ av "cykeldator" har som regel hastighetsmätare, klocka, tidtagarur, trippmätare,
Enkelt, billigt, bra.
Och så en liten träningsdagbok där man fyller i variablerna, och kanske något om väder och sällskap. Jag har ett tiotal sådana små mini-anteckningsböcker någonstans i källaren. Den datan kommer de inte åt bigtech-j-larna! :-)

Enkelt, billigt, bra.
Jag kör med en Sigma cykeldator, skriver sen in data och relevant text i ett exceldokument. Funkar perfekt för mig (som inte cyklar jättemycket).

Kan man köpa notrulle? Vore kul!

Jag har kört 200mil med utrivna sidor ur en motormännens vägatlas. Funkar fint på landet sämre i stad. Men dit vill man ju inte :D och - man behöver en kompis som kan ropa ”hål” eller ”bil” medan man läser så man inte kör in i något.

Jag kör wahoo för navigering. Funkar fint. Det enda är att om mobilen är på svenska blir appen på tyska. Så mobilen får vara på engelska. Men vad vet jag - det kan skitas ner i morgon :)

Uppskattar att Garmin är bra på att hålla bakåt-kompabilitet. Min forerunner är 17 år gammal men jag kan fortfarande använda den utan problem. Antingen via ANT usb-dongel eller tredjepartsapp i telefonen (om jag haft android)
Garmin får mkt skit för att vara buggiga osv och det stämmer till viss del.
Jag har kört Garmin i "alla" år och när det väl krånglar har man dom alltid bakom ryggen👍, måste vara ett av historiens bästa företag på garantier.

Garmin får mkt skit för att vara buggiga osv och det stämmer till viss del.
Jag har kört Garmin i "alla" år och när det väl krånglar har man dom alltid bakom ryggen👍, måste vara ett av historiens bästa företag på garantier.
Jag har fått bra hjälp med hårdvara som gick sönder mekaniskt, men när jag rapporterat buggar i mjukvaran så har jag inte fått någon bra återkoppling, och problemen verkar inte ha skickats vidare från 1st line supporten.

Om du kan tänka dig en (vattentät och lämpligt stötsäkrad) smartphone som hårdvara får du i alla fall betydligt mindre leverantörsberoende, och en något lägre inlåsningseffekt. Finns en del möjlighet ansluta till puls- och wattmätare med många appar.

Vill du gå all in finns det öppen källkod-träningsappar, där man kan komma från enshittification genom att nördiga användare kan göra avknoppning som beter sig vettigare. I alla fall när det inte är nätverkseffekter á la slutna sociala nätverk, då räcker det inte riktigt.
Här något för den händige: En cykeldator med öppen mjukvara på öppen hårdvara (Raspberry Pi):

Sålda till djävulen, sparkade alla, gjorde tjänsten sämre och höjer priserna.

Dessutom hade de lovat att aldrig sälja till djävulen.

Min fru betalade förra året för kartorna av hela värden, som gäller livstid. Nu får hon dock vid varandra operation reklam för "pro" versioner som hon måste klicka bort och då tappar hon dater hon hade knappt i.

Problemet med de här kommersiella gratistjänsterna är att de i slutänden aldrig går med vinst utan bara är till för att säljas till nån som tror sig kunna tjäna pengar på dem. Så

Bättre att välja en tjänst som kostar en rimlig peng och är bra isåfall, då tror jag risken är mindre att jag själv är produkten. Alternativt något open source som man kör på egen dator i någon form, men man tappar ju mycket av smidigheten då.

Garmin har ju förut främst varit ett hårdvaruföretag där webtjänsten i mina ögon varit kanske halvbra men inte mer än så, så länge de inte låser in datat är jag nöjd.

Problemet med de här kommersiella gratistjänsterna är att de i slutänden aldrig går med vinst utan bara är till för att säljas till nån som tror sig kunna tjäna pengar på dem. Så

Bättre att välja en tjänst som kostar en rimlig peng och är bra isåfall, då tror jag risken är mindre att jag själv är produkten. Alternativt något open source som man kör på egen dator i någon form, men man tappar ju mycket av smidigheten då.

Som sagt är det ingen garanti. Komoot var inte gratis. Dock kanske lite för bra att man kunde köpa tillgång till hela världen för resten av livet men ändå.

Här något för den händige: En cykeldator med öppen mjukvara på öppen hårdvara (Raspberry Pi):

Man blir ju lite sugen...

Det är ju det de är på väg att göra.

Garmin? Vi får väl se. Om de vill börja ta betalt för en del av sin cloudtjänst så är jag rätt OK med det, så länge de inte försöker hindra mig från att äga min egen data och skicka den vidare till någon annan.

Tillbaka
Topp