Missljud bakdämpare

• Trådstartare Trådstartare Ringh
  • Start datum Start datum
R

Ringh

Guest
Missljud bakdämpare
Halloj alla
Har en Scott Spark 950 -15 kört ca 35 mil med den och nu har ja fått ett missljud vid bakdämparen som en knakande/klickande ljud.

Har skruvat av dämparen och gjort rent o fettat in på nytt där dämparen sitter fast men samma ljud uppkommer igen.

Nån kunnig eller nån som vart med om samma sak som kan ge mig tips på vad det kan va.

Please help me

Missljud bakdämpare
Det kan vara kullagerna som ansluter främre och bakre ram bytade dem själv idag så får se imr när jag åker ut sen sväng om det låter men kolla dem

Missljud bakdämpare
mikipedia_ sa:
Ringh sa:
elme sa:
Kollat att alla skruvar till kullagren är ordentlig åtdragna?

Typ det kvar att kolla för annars har ja fan gått igenom allt o rengjort o fettat om allt kan tänkas ge missljud.

Har du kollat vevlager, vevar, pedaler osv? Kan ju låta som från dämparen men komma från mååånga ställen?

Det kommer när ja står breve cykeln och trycker så det fjädrar. I det läget blir inte drivlina belastat o det låter ändå.

Missljud bakdämpare
Hazaboss sa:
Det kan vara kullagerna som ansluter främre och bakre ram bytade dem själv idag så får se imr när jag åker ut sen sväng om det låter men kolla dem

Du prova inte belasta fjädringen efter du bytt dom, tänkte om du märkte nån skillnad bara på det. Men skriv gärna när du testat så vet jag om jag ska byta mina med ??

Missljud bakdämpare
Ringh sa:
mikipedia_ sa:
Ringh sa:
elme sa:
Kollat att alla skruvar till kullagren är ordentlig åtdragna?

Typ det kvar att kolla för annars har ja fan gått igenom allt o rengjort o fettat om allt kan tänkas ge missljud.

Har du kollat vevlager, vevar, pedaler osv? Kan ju låta som från dämparen men komma från mååånga ställen?

Det kommer när ja står breve cykeln och trycker så det fjädrar. I det läget blir inte drivlina belastat o det låter ändå.

Ja då är det en annan femma.

Missljud bakdämpare
Testa att lossa styrstammen och dra åt toppmuttern lite, alt lossa allt rengör, fetta in och dra åt. Nu hade jag visserligen en Canyon men med samma problem som jag trodde kom från bakdämparen

Missljud bakdämpare
Zliper sa:
Testa att lossa styrstammen och dra åt toppmuttern lite, alt lossa allt rengör, fetta in och dra åt. Nu hade jag visserligen en Canyon men med samma problem som jag trodde kom från bakdämparen

Det har ja gått igenom redan så det är inte styrstammen. När man gjort mer eller mindre allt typ 2 ggr så börjar man tappa hoppet att man fixar det. Cykeln är ju så pass ny så ja kan lämna den till den lbs ja köpte ifrån

Missljud bakdämpare
Jag har inte en Scott men en kopia med samma typ av länkage. Mitt knak kom ifrån att lagrena hade börjat röra sig i själva skålen. Rev isär allt och limmade dit alla lager med cylindrisk fastsättning (loctite) varit tyst sedan dess.

Missljud bakdämpare
Hade liknande problem med knakande bakdämpare, testade allt som typ föreslagits ovan innan jag insåg att det var slangen till bakbromsen som lät. Den sträcktes några mm när länkaget komprimerades vilket gjorde att den "gned" sig mot de buntband den var fäst i ramen med. Testade att ge den lite mer slang (i området kring länkaget) och knaket försvann.

Missljud bakdämpare
Jag släppte på infästningen bak på dämparen och drog åt igen. Sen drog ja åt alla leder i bak med momentnyckeln efter det blev det tyst.

Men tack alla för era tips

Tillbaka
Topp