Missljud. Byta? SRAM pf30 bottom bracket

fuentes

Medlem
Tjenare!

Har nämna press fit bottom bracket (svenska?). Lämnade in på service för knak på ett tag sen, har nu börjat knaka igen. Har hört att det brukar vara problem med pf30.

Tänkte ordna detta själv, men har insett att det behövs en del verktyg. Vad är värdast? Ska jag kämpa vidare med detta system, och vad tycker ni att jag ska använda för smörjprodukter då? Har fett av Shimano.

eller kan man byta bottom bracket till något annat som är bättre och mindre ljudligt, kanske också enklare att serva?

Känner inte till så mycket om pf30 men har haft Shimano pressfit BB71 och Sram pressfit GXP och jag lägger ett lager loctite blå på lagerkopparna innan jag pressar in dom och har aldrig haft knak.

Kanske någon med pf30 har bättre tips?

Senast ändrad:
fuentes sa:
Tjenare!

Har nämna press fit bottom bracket (svenska?). Lämnade in på service för knak på ett tag sen, har nu börjat knaka igen. Har hört att det brukar vara problem med pf30.

Tänkte ordna detta själv, men har insett att det behövs en del verktyg. Vad är värdast? Ska jag kämpa vidare med detta system, och vad tycker ni att jag ska använda för smörjprodukter då? Har fett av Shimano.

eller kan man byta bottom bracket till något annat som är bättre och mindre ljudligt, kanske också enklare att serva?

Till att börja med, vad har du för vevparti?

Det finns flera adaptrar som gör att man kan köra andra vevpartier t ex med de gamla 73mm gängade lagren som aldrig knakar(iaf inte shimano, raceface o hope). Tripeaks adapter är kunglig, kört den i 5 år på min stumpjumper tillsammans med shimanos 24mm hollowtech vevparti. Jag gillar faktiskt pf30 då det även finns offset adaptrar för justering +-7mm, något som inte går med de andra pf bb92 osv...

Edit, missade att det gäller Sram, men principen är densamma.

Ett gängad insatsvevlager (med lämplig adapter till BB30) gör att du har ett 24mm system som fungerar knakfritt under många år för Shimano HT-II. Lätt att byta lager om det behövs också. Jag kör själv med Rotors variant. Värt varenda extra gram att slippa knarket.

Senast ändrad:
Har också PF30 (sram) som glappar och knakar. Började för ungefär 40-50 mil sedan och har nu gått omkring 150 mil så lite märkvärdigt är det ju, kör med Cannondales SISL2 vevparti. Kanske har fått sig en smäll när man har slagit i någon sten eller så med pedalen.

Hur som helst så har jag beställt alla verktyg som behövs (Vevarmsavdragare, verktyg för att knacka ur gamla lagret och verktyg för att pressa i nytt lager). Hamnar på dryga tusenlappen om man köper bra kvalité och det är ett enkelt ingrepp om man har rätt verktyg.

Hoppas att det löser sig! Finns inget värre än missljud! :)

Tanken med det jag länkade till är att det skruvas ihop och därmed kan inte lagerkopparna röra sig gentemot varandra, vilket ofta är det som skapar ljud.

PF30 är sram utveckling av BB30 där lagret är pressat direkt in i ramen.
Generellt ska man ha fett på cupen/lagret om man har en metallram, carbonram ska lagret/cupen drivas in torrt med undantaget för BB30.
Rätt verktyg är helt avgörande för att få rätt "alignment" och allt är kliniskt rent innan fett på övriga bärande ytor.

Frågan är det vevlagret?
Pedaler, kransbultar, växelöra, klossar.

Håller med finns inget värre än knakande ljud.

Tack för alla svar hittills! Verkar finnas många vägar att ta!
Jag har kolfiberram, en specialized camber 2016.

Det här är vevpartiet: SRAM GX-1000, 11-speed, PF30, 28T X-Sync ring, 94mm BCD spider

Jensen sa:
Har läst en hel del gott om dessa http://wheelsmfg.com/bottom-brackets/pf30/pf30-bottom-brackets.html och själv införskaffat ett (tror det ligger ett till på köp och sälj). Kräver utöver lagerpress ett fsa megaevo verktyg
Hur skall dom installeras? Jag är en smula skeptisk. Fördelen med pf jämfört med bb är ju plasthylsan som gör att det inte behövs lika hög tolerans på ramen. Plasten flexar en smula när lagret pressas in i ramen och det brukar oftast funka bra utan knak. Nu har ju vissa ramtillverkare så dåliga toleranser att det blir knak även med pf. Att då byta till en aluminiumhylsa som rimligen kräver högre tolerans på ramen, gör väl knappast saken bättre? Möjligen om hylsan limmas eller nåt?

fuentes sa:
Tack för alla svar hittills! Verkar finnas många vägar att ta!
Jag har kolfiberram, en specialized camber 2016.

Det här är vevpartiet: SRAM GX-1000, 11-speed, PF30, 28T X-Sync ring, 94mm BCD spider

Reklamera ramen om du har garanti kvar. Den har för dålig tolerans där vevlagret skall sitta, vilket gör att lagret glappar och knakar.

Lingon sa:
Jensen sa:
Har läst en hel del gott om dessa http://wheelsmfg.com/bottom-brackets/pf30/pf30-bottom-brackets.html och själv införskaffat ett (tror det ligger ett till på köp och sälj). Kräver utöver lagerpress ett fsa megaevo verktyg
Hur skall dom installeras? Jag är en smula skeptisk. Fördelen med pf jämfört med bb är ju plasthylsan som gör att det inte behövs lika hög tolerans på ramen. Plasten flexar en smula när lagret pressas in i ramen och det brukar oftast funka bra utan knak. Nu har ju vissa ramtillverkare så dåliga toleranser att det blir knak även med pf. Att då byta till en aluminiumhylsa som rimligen kräver högre tolerans på ramen, gör väl knappast saken bättre? Möjligen om hylsan limmas eller nåt?

Sitter troligen tightare, på deras som pressas i men som har ett alurör som överlappar i mitten så har de oringar på kopparna. Men till saken hör ju även att det finns många tillverkare där ute av både pf30 och Bb86 med merallhylsor som går att installera utan problem. Toleransen behöver ju inte vara som i ett bb30 vevlager då själva lagret sitter still i skålen så att säga på pf30

Hur man installerar? Finns videos på youtube. Pressar in ena sidan me "hongängan", med press. Skruvar in andra sidan. De brukar få bra omdömen på sina lager

Tillbaka
Topp