Missljud i bodyn.. vad kan vara felet?

JockeS

Aktiv medlem
Mitt bakhjul har börjat ge ifrån sig rejäla missljud.
Hjulet är ett Giant S-XC2 med deras eget nav.
Jag har haft isär allt, rengjort lagerbanor och kulor och fettat upp på nytt.
Men ändå så kvarstår missljudet.
Det låter som små små stenar som skulle ligga i lagren, men allt är ju rengjort ordentligt.

Kedjelinjen är perfekt, och växlarna är inställda enligt konstens alla regler, så det är inte kedjan som är problemet.

Body är av denna modell, och det går inte att ta isär den helt, så jag kommer in under bodyn där jag tror problemet sitter.
giant-fh04-freehub-body-85624.jpg

Ett litet filmklipp på missljudet
1.
2.

Någon som har något bra tips om vad det kan vara? Kanske t om vet hur jag får isär bodyn som är på bild?

Behöver jag köpa en ny body?

Senast ändrad:
Bodyn borde det väl bara vara om ljudet bara uppstår när du frirullar (så när som på lagerbanan til laxeln, men den kommer du ju åt).
"Grusljud" är typiskt att kulorna eller löpbanorna har börjat få märken i sig (pitting).

Jag har erfarenhet av att ta isär bodyn på low-end nav. Du behöver tillverka ett verktyg av ett rör eller en hylsa. Den här videon tar upp allt.

Kellogg's sa:
Jag har erfarenhet av att ta isär bodyn på low-end nav. Du behöver tillverka ett verktyg av ett rör eller en hylsa. Den här videon tar upp allt.
Kanontips, plockade precis isär en likadan body som ovan med hjälp av guiden.
Isärplockning, rengöring, infettning och montering och nu verkar det vara tyst och fint igen!

Är det någon som vet var man köper en exakt sådan här body som TS har bild på.
Min sitter på en Mondraker som också har nav märkta med egen logga MDK.

Det ser ut som Shimano typ slx/deore/xt nav eller den Formula-body som sitter på srams x7 och x9 nav, men kan vara en variant. Har du ingen modellbeteckning och vill köra vidare på det bakhjulet så föreslår jag att du kontaktar Mondraker.

Tillbaka
Topp