Här står det svart på vitt varför det är bluff. På museets hemsida.
http://www.houstonbicyclemuseum.org/bikes.php
Det finns nyproducerade ramar att köpa.
Nu lämnar jag diskussitionen. Det är bedrägeri att sälja en sak och ej uppge att den saken är en kopia eller är nyproducerad.
Läs på innan ni uttalar er.
Det finns ca. 40 st privata ägare i världen till en äkta miyata centery som ej är samlare eller ett museum.
Ingen är såld "ever" på nätet och så är det. Om detta fortsätter så finns det garanterat många (eller 100) st, som inte tycker om att deras dyrgripar örväxlas och blir värderade som en falsk rolex.
Jag vet en som kommer att sprida budskapet jorden runt att man ska begära ett äkthetsintyg från fabriken om man ska köpa en kopia.
Likaså bör ju fabriken gå ut med att hemmabyggen och kopior säljs som smör i solsken. En kunnig cykelmäklare jag tog upp saken med på en tour, trodde först inte att det fanns "äkta eller oäkta" miyata centerys. Han ringde först till en vän och sedan mailade han fabriken. Jag tycker den som inte tror mig ska göra detsamma.
Det ska ju framgå av säljare att det inte är en äkta "Myiata Centery" som är producerad 1990, när den gamla ägarfamiljen fortfarande ägde fabriken.
Men en kunnig kännare ser ju direkt att det är förfalskningar och hemmabyggen redan på fotot. Hur man ser det och hur orginalet såg ut och skillnaderna på en falsk och äkta är såkl oftast enbart känt av de som äger eller har ägt en äkta. Stop slut. Fakta är fakta.
En äkta myiata centery är värd ca 15-30.000 euro beroende på skick såkl. Det finns inga uppgifter om att en helt ny eller orörd finns. Så det högre priset ovan är ju troligen inte acktuellt. Men om man hittar en till salu så måste man betala minst 150.000 SEK för en äkta.