Miyata Seven Twelve däck?

• Trådstartare Trådstartare nHz
  • Start datum Start datum

nHz

Aktiv medlem
Hej,

Jag har lyckats komma över en fin Miyata Seven Twelve och behöver byta däck (och slang?) på den. Tanken är att jag ska prova på det här med landsväg men jag kan för lite om racer och jag tror det står 700x200 (vad jag kan se) men jag hittar ingen översättning till sagens mått.

Någon som vet?

nHz sa:
Hej,

Jag har lyckats komma över en fin Miyata Seven Twelve och behöver byta däck (och slang?) på den. Tanken är att jag ska prova på det här med landsväg men jag kan för lite om racer och jag tror det står 700x200 (vad jag kan se) men jag hittar ingen översättning till sagens mått.

Någon som vet?

Jag förutsätter att du har kanttråd/clincher eftersom du nämner slang. Det står troligen 700x20c och det är då samma som 622x20 där första måttet är diameter och i det här fallet då en vanligt förekommande 28". Det andra måttet är bredden och du bör kolla om du tror att du får plats överallt i ram och gaffel med 622/25 som är en trevlig kompromiss mellan fart och komfort.

Tack så mycket för ditt svar.

Jag vet faktiskt inte om det är slang eller inte. Det är en lång ventil som sticker ut genom fälgen så jag antar att det är det?

Ja, jag vill kunna träna ute nu när vädret tillåter och sedan när det blir skit så tar jag mig in till spinningen igen. Vore trevligt om jag får plats med lite bekvämare däck som du nämner. Något speciellt märke eller mönster till mig som är nybörjare (på race-cykel).

Hasse#7 sa:
nHz sa:
Hej,

Någon som vet?

Jag förutsätter att du har kanttråd/clincher eftersom du nämner slang. Det står troligen 700x20c och det är då samma som 622x20 där första måttet är diameter och i det här fallet då en vanligt förekommande 28". Det andra måttet är bredden och du bör kolla om du tror att du får plats överallt i ram och gaffel med 622/25 som är en trevlig kompromiss mellan fart och komfort.

När det gäller måttet bak i ramen och fram i gaffeln, är det bara att ta ett skjutmått och mäta eller behöver jag ta hänsyn till något annat?

Om däcket är öppet inåt när du trycker in och vinklar så du ser utan att ha luft i är det kanttråd. Om däcket är fastlimmat är det tub utan slang. Det finns massor med billiga och dyra däck, oftast får man vad man betalar för.

Det lättaste är att någon som har en likadan säger vad som funkar men det kan ju ta lite tid. Stålcyklar har ofta gott om plats. Kolla tex avstånd till baksida sadelrör, utrymme bakom vevlager och utrymme uppe i gaffel. Angivna mått är inte exakta så det kan vara bra med lite extra marginal om du mäter.

Hasse#7 sa:
Om däcket är öppet inåt när du trycker in och vinklar så du ser utan att ha luft i är det kanttråd. Om däcket är fastlimmat är det tub utan slang. Det finns massor med billiga och dyra däck, oftast får man vad man betalar för.
Tack, då för jag se efter när jag kommer hem. Jag försökte pumpa upp det i morse men lyckades inte i stressen på väg till jobbet. Jag kan tänka mig att det har varit limmat för det hände inte ett jota när jag pumpade. Bara pös och pös...

Kan fälgen på något sätt vara anpassad för limmade däck eller kan jag sätta dit ett med kanttråd och slag oavsett?

nHz sa:
Hasse#7 sa:
Tack, då för jag se efter när jag kommer hem. Jag försökte pumpa upp det i morse men lyckades inte i stressen på väg till jobbet. Jag kan tänka mig att det har varit limmat för det hände inte ett jota när jag pumpade. Bara pös och pös...

Kan fälgen på något sätt vara anpassad för limmade däck eller kan jag sätta dit ett med kanttråd och slag oavsett?

Fälgarna är helt olika och ej kompatibla med varann.

Jag har också en Miyata Seven Twelve. Min är från 1992. Trevlig cykel helt klart även om min tyvärr inte används så mycket pga för många andra cyklar. Men den är helt klart för snygg för att säljas! På min sitter det 23mm kanttrådsdäck på och det är hyfsat med plats kvar, så jag tror 25:or går att klämma in både fram och bak.

Bilagor

• 37474621-34A7-4B41-AC06-F2B4BABCC890.jpeg
    37474621-34A7-4B41-AC06-F2B4BABCC890.jpeg
    338.1 KB · Besök: 326
  • 3C5544EB-E753-4FA8-8176-B7A7985B606C.jpeg
    3C5544EB-E753-4FA8-8176-B7A7985B606C.jpeg
    531.4 KB · Besök: 292
Verkar vara originalslang i däcken? Japansk luft i garaget nu då?
slang.jpg

Inte helt lätt att se storleken men jag kan ana ett 700x20c
size.jpg

Här blir det tydligare
dck.jpg

I morse lämnade jag in båda fälgarna till min lokala handlare för riktning. Det var en eller några ekrar som hade släppt så de får fixa allt.

Senast ändrad:
nHz sa:
Verkar vara originalslang i däcken? Japansk luft i garaget nu då?

Inte helt lätt att se storleken men jag kan ana ett 700x20c

Här blir det tydligare

I morse lämnade jag in båda fälgarna till min lokala handlare för riktning. Det var en eller några ekrar som hade släppt så de får fixa allt.

Angående pris på däck, gäller mycket annat också. Billigt, lätt, hållbart, man kan bara välja två av dessa tre. I ditt fall bör du överväga typ och mängd av cykling, utöver dimensionen då, innan du köper.

Hasse#7 sa:
Angående pris på däck, gäller mycket annat också. Billigt, lätt, hållbart, man kan bara välja två av dessa tre. I ditt fall bör du överväga typ och mängd av cykling, utöver dimensionen då, innan du köper.
Jag sitter nu och tittar på Bikester och det är en hel djungel av däck. Jag vet inte alls vad jag ska köpa. Jag tävlar inte och kommer förmodligen inte heller cykla under vinterperioden. Då kommer jag ta in cykeln och sätta upp den på en trainer.

Tanken är att jag ska cykla till och från jobbet och samtidigt kunna ta en längre tur på vägen hem. Bekväma däck är bra men samtidigt är det roligt om de rullar lätt.

Ska även beställa en ny styrlinda.

För mig är Continental GP4000-2, 622-25 ett bra däck. Förutsatt att de får plats. De är på utgående ur sortimentet, i mån av tillgång bör de vara prisvärda. Annars vill du generellt ha bra punkaskydd utan att de blir svintunga så det märks när man cyklar. Tror inte du behöver mycket mönster, du har ändå inte plats för det.

Hasse#7 sa:
För mig är Continental GP4000-2, 622-25 ett bra däck. Förutsatt att de får plats. De är på utgående ur sortimentet, i mån av tillgång bör de vara prisvärda. Annars vill du generellt ha bra punkaskydd utan att de blir svintunga så det märks när man cyklar. Tror inte du behöver mycket mönster, du har ändå inte plats för det.
Vad är det för skilnad på dem?
https://www.bikester.se/continental-grand-prix-28-racerdaeck-351198.html
https://www.bikester.se/continental-28-tums-racercykeldaeck-351195.html
https://www.bikester.se/continental-ultra-sport-ii-performance-racerdaeck-bla-svart-359817.html

Välj vilket däck som helst från länkarna, men för din del räcker det nog med det billigaste alternativet. Kör 23 mm fram och 25 mm bak så är du safe.

Tack alla för hjälpen. Så här blev det.

Continental Grand Prix Tyre 28", wire bead (Däckbredd 25-622 | 700 x 25C)
Continental Grand Prix Tyre 28", wire bead (Däckbredd 23-622 | 700 x 23c)
Red Cycling Products Compact Air Pump black/silver
Continental Race 28 Slang 28 tum, Lätt (Design SV 42mm)
Ritchey Comp Cork Styrlinda black

Jag tar och sjanghajar den här tråden. Köpte precis en gammal Crescent racer (modell 316 från 1985, tror jag i alla fall). Saken är att den har två gamla tubdäck som måste bytas ut och enligt en cykelgubbe som jag talade med, är det otroligt svårt att hitta nya däck till just den här cykeln och att om de skulle ta hand om det samt montering skulle det gå på 3000 kr totalt. Vill dock inte riktigt acceptera att det är så landet ligger och undrar därför om Happyrides samlade kunskap kan hjälpa en glad nybörjare här. Jag kikade runt lite på internet och hittade dessa:

Kan de passa tror ni, eller är jag fel ute? Är det så svårt att montera däck av den här typen? Något annat jag bör tänka på?

Bilagor

• IMG-0342.jpg
    IMG-0342.jpg
    1.3 MB · Besök: 183
  • IMG-0344.jpg
    IMG-0344.jpg
    654.9 KB · Besök: 121
Senast ändrad:
Tack alla för hjälpen. Så här blev det.

Continental Grand Prix Tyre 28", wire bead (Däckbredd 25-622 | 700 x 25C)
Continental Grand Prix Tyre 28", wire bead (Däckbredd 23-622 | 700 x 23c)
Red Cycling Products Compact Air Pump black/silver
Continental Race 28 Slang 28 tum, Lätt (Design SV 42mm)
Ritchey Comp Cork Styrlinda black
Blev det något utrymme i ramen kvar med dessa däck? Skulle större gå i?

Tillbaka
Topp