Modern XC vs. 2017 Scalpel

ething

Aktiv medlem
Som vanligt vid denna tid på året så smids kommande års planer och för första gången på många år ser ett antal långlopp att ligga på datum som inte är bokade i kalendern. Som den prylnörd jag är kommer då funderingen om det är dags för en uppgradering. Jag har en -17 Scalpel Si i bra skick så det är mer "villhöver" än behöver...

Dock tittar jag på t.ex årets Scalpel och blir fundersam. Cannondale rekommenderar för min längd (186 cm) en XL som har 60 mm längre reach. Däcken är 2,4" med fälgar som är 30 mm invändigt, bromsar med 4-kolvsok o.s.v. Mitt mål är inte XCO utan långlopp och normal XC-träning, detta känns dock som väl extremt. Är det jag som fastnat i 90-talet då 1,9"-däck och 63 mm fjädring var "more than enough" eller är dagens Scalpel helt enkeklt inte optimal för långlopp?

(Ja, det finns gott om andra alternativ. Men jag har varit väldigt nöjd med mina Cannondales genom åren, därav börjar jag med att titta där. Jag har även sneglat åt Allebike Majestic facelift, men den har i princip samma mått och egenskaper)

Senast ändrad:
En modern xc är ju utvecklad för mer teknisk cykling men fungerar förstås bra även till llc. Imho är breda fälgar och därmed däck aldrig i vägen, inte heller en modern geo och dropper, men nyttan är förstås tydligare ju tuffare man cyklar. Det enda på en modern cykel som är specifikt llc-bättre skulle kanske vara den mer framåtroterade positionen vilket placerar en bättre över vevpartiet när det är dags att tempo-trycka på grusvägarna?

Så om man inte har dragningen till det tekniska, eller är nyfiken på det nya, så låter väl en Scalpel från -17 som en perfekt cykel.

Det enda på en modern cykel som är specifikt llc-bättre skulle kanske vara den mer framåtroterade positionen vilket placerar en bättre över vevpartiet när det är dags att tempo-trycka på grusvägarna?
Är det verkligen bättre med brantare sadelrör för att ligga och mala på en platt grusväg?. Det är ju bättre uppför, då man hamnar i en mer korrekt position i förhållande till vevlagret, men vid plattcykling blir det ju att man hänger över styret istället.
Om det hade varit bättre hade det nog kommit på lvg cyklar också.

Moderna XC hojar är ju gjorda för sittande cykling i branta uppförsbackar och sen bort med sadeln i stöket utför. Där funkar dom bäst.
Kanske inte helt optimalt för platta, otekniska svenska långlopp.

Är xc med brant sta lika korta som stigcyklarna och i så fall är försvaret fortfarande "du ska inte sitta ner gubbjävel"?

På lopp i LLC är där inte mycket fart att hämta i modern geometri imho.
Där är kanske lite att hämta i trampeffektivitet i länkaget?

Köp fräsiga hjul till den du har.

Är det verkligen bättre med brantare sadelrör för att ligga och mala på en platt grusväg?. Det är ju bättre uppför, då man hamnar i en mer korrekt position i förhållande till vevlagret, men vid plattcykling blir det ju att man hänger över styret istället.
Om det hade varit bättre hade det nog kommit på lvg cyklar också.

Moderna XC hojar är ju gjorda för sittande cykling i branta uppförsbackar och sen bort med sadeln i stöket utför. Där funkar dom bäst.
Kanske inte helt optimalt för platta, otekniska svenska långlopp.
Alltså, jag har inte riktigt tänkt den tanken fullt ut, och lite skämtsamt var det kanske också. Det jag fick det ifrån är att man på tempocyklar väl sitter längre fram över vevlagret än på en racer (för att få mer kraft?), och så flyttade jag det resonemanget till Mtb.

Nu kollade jag faktiskt lite geo snabbt. Tog Spec Epic/SL8/Shiv. Sta 75/74/77 (i mellanstorlekarna). Inser när jag skriver det att jag inte orkar tänka längre än så idag, lämnar bollen till någon annan om man vill.

Jag bytte min cannondale scalpel C2 2016 (ej si) mot en 2024 orbea oiz m30 nu i år. Väldigt stor skillnad på gaffelvinkeln bland annat, i branta partier nedför upplevdes det innan att jag satt ovanför framhjulet, väldigt nervöst och ostabilt om man jämnför. En modernare xc var mycket mer lättkörd neråt och på stökiga ställen. Satt mer upprätt och avslappnad på min nya också, inte alls så framåtlutad. Jag blev förvånad över hur mycket det skiljde på en modern och en från 2016. Nu fick jag också dropper och singelklinga och dämplåsning från styret, det hade jag inte på min cannondale.

Är xc med brant sta lika korta som stigcyklarna och i så fall är försvaret fortfarande "du ska inte sitta ner gubbjävel"?
Nu vet jag inte riktigt hur korta stigcyklarna är, men på en nyare XC enl konceptet LongLowSlack i rätt storlek så är min känsla att man har utrymme för lite manövrar innan man behöver ställa sig.

Nu vet jag inte riktigt hur korta stigcyklarna är, men på en nyare XC enl konceptet LongLowSlack i rätt storlek så är min känsla att man har utrymme för lite manövrar innan man behöver ställa sig.
Der finns många exempel där sta ökar flera grader utan att reach kompenserar så det blir väldigt kort att sitta med modern stam.
Vad är smärtgränsen för stam på xc 2024, 70mm?

Har bytt Epic 2017 mot Epic Evo 7 och det är skillnad som natt och dag på användbarheten och komforten som lätt stigcykel, men den äldre är nog egentligen snabbare på skogsväg/enklare stig, ex CV (och inte bara för att cyklisten blivit äldre 🤪)

Der finns många exempel där sta ökar flera grader utan att reach kompenserar så det blir väldigt kort att sitta med modern stam.
Vad är smärtgränsen för stam på xc 2024, 70mm?
Jo, så kan det nog vara på XC också iofs. Men min känsla är att fler och fler tillverkare vågar ta konceptet fullt ut. Tex Spec som äntligen har en (på pappret, jag har inte suttit på en) XC i framkant igen. Men man får väl helt enkelt försöka ha lite koll själv när man väljer ram, tillverkarna kan man inte lita på.

Jag vet inte vad smärtgränsen är, det kan kanske variera?

Det finns ju ett fåtal personer i Sverige som försöker optimera sin cykling till det extrema, såpass att de har som mål att vinna tävlingar i LLC. Vad cyklar de på? En äldre modell med smala däck och fast stolpe? Vissa kanske är så styrda av sponsring att de måste sitta på det senaste, andra kanske har lite mer valfrihet. Det finns ju exempel från tex CV där det har använts specialbyggen, ser ni dem på LLC också?

Nu skriver jag det. Jag tror att en cykel med progressiv geo, breda däck och dropper oftast är snabbast även på LLC. Jag tror vi har samma myt här som med fs vs ht. Att känslan får styra. En progressiv XC känns ju mer sävlig/trygg än en äldre geo, men är den verkligen långsammare? (Att 50k-kronors-cyklar säljs med instegshjul idag hjälper inte till). Jag tror att geons påverkan på en racetid på LLC är försumbar i tävlingsklass där alla kör hela banan/a-linjer men längre bak i fältet kan man tjäna positioner på att ha en tekniskt mer kapabel cykel när folk börjar gå upp eller ner.

Kör du XL på din hoj idag? När jag jämför reach siffrorna så skiljer det bara 44 mm mellan dem och på toptube skiljer det 20 mm, sen kanske det är en kortare stam på den nya modellen. Hittar inte info om vad det är för längd på stammarna, men vet att nya Scalpel i large kör 70 mm stam. Sen behöver du inte välja en XL bara för att Cannondale rekommenderar det. Jag köpte nyligen en Scalpel av senaste årsmodell där både M och L funkade för mina 173 cm, men valde tillslut M med en 70 stam istället för 60 stam. Det bästa är ju om du kan prova båda storlekarna.

Kör du XL på din hoj idag? När jag jämför reach siffrorna så skiljer det bara 44 mm mellan dem och på toptube skiljer det 20 mm, sen kanske det är en kortare stam på den nya modellen. Hittar inte info om vad det är för längd på stammarna, men vet att nya Scalpel i large kör 70 mm stam. Sen behöver du inte välja en XL bara för att Cannondale rekommenderar det. Jag köpte nyligen en Scalpel av senaste årsmodell där både M och L funkade för mina 173 cm, men valde tillslut M med en 70 stam istället för 60 stam. Det bästa är ju om du kan prova båda storlekarna.
Idag kör jag på en large och det är nog den största jag haft genom åren. Samtidigt var både handlaren och Cannondale bestämda på att jag borde ha en XL (men de hade inga hemma att pröva, det får bli nästa steg).

Tack för alla funderingar i övrigt. Vi får se vilken av mina idiothobbies som får något ekonomiskt tillskott när allt lagt sig.

Idag kör jag på en large och det är nog den största jag haft genom åren. Samtidigt var både handlaren och Cannondale bestämda på att jag borde ha en XL (men de hade inga hemma att pröva, det får bli nästa steg).

Tack för alla funderingar i övrigt. Vi får se vilken av mina idiothobbies som får något ekonomiskt tillskott när allt lagt sig.
Rule58 i Stockholm hade iaf L hemma i lager när jag var där för någon vecka sedan.

Tillbaka
Topp