Momentnyckel igen

iMats

Aktiv medlem
Momentnyckel igen
Har nu varit och inhandlat en momentnyckel på Mekonomen för strax över hundringen, lagom prisklass för mig och den användning jag tänkt mig. Väl hemma upptäcker jag att skalan är ganska grov. 0-200 Nm/0-20 mkg med ganska tät mellan strecken. Med tanke på att det i en annan tråd nämndes att ett bromshandtag ska dras med 5 Nm och jag på andra ställen kommer att behöva dra med rekommenderat moment på bla. 12 Nm så misstänker jag att jag skulle behövt en momentnyckel med finare skala. Eller det kanske inte är så noga? 200 Nm låter väldigt mycket dessutom, kommer man nånsin upp i det?
Hur är det egentligen? Ska jag behöva köpa en annan bättre för 400:-?

Många frågor och det var länge sedan jag läste fysik...

Momentnyckel igen
Jag vill också ha en momentnyckel designad för de lite mindre momenten men har inte orkar leta, vore skönt om någon annan kan peka med hela handen på en produkt åt mig :-D

Momentnyckel igen
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill också ha en momentnyckel designad för de
> lite mindre momenten men har inte orkar leta, vore
> skönt om någon annan kan peka med hela handen på
> en produkt åt mig :-D
>

Vet att park-tool har...
Själv använder jag endast momentnyckeln till vevpartiet och känner inte riktigt att det är värt att köpa en med finare skala. Bromshandtagen drar man ungefär så hårt att man precis kan vrida på dem med handkraft...

Momentnyckel igen
Just bromshandtagen är väl inte så viktigt men jag tänkte jag skulle montera cykeln rätt så det är en hel del ställen att skruva på. Styrstam 5,5 Nm osv...
Jag har heller inte orkat leta utan bad syster, som jobbar på Mekonomen, ta hem den billiga. Tänkte inte på skalan, för väl lämna tillbaka och börja leta runt lite.

Momentnyckel igen
the_TnT Skrev:
> Du har inte sett sambandet här mytis. Först
> feffemannen (med min bekvakning) och nu iMats -
> återigen med min bevakning.
>
> It's a mystery, it really is :-D

Samband? Nu förstår jag inte...

Har läst den tråden du länkar till och det verkar ju lite lätt hopplöst nu när Biltemas variant är borta. Parktools <http://www.speedgoat.com/product.asp?part=42386&cat=330&brand=184> momentnyckel kanske är enda alternativet?

Momentnyckel igen
iMats Skrev:
> Parktools momentnyckel kanske är enda alternativet?

Mytis pekar med hela handen så det är den jag skaffar (när någon annan pekat ut vart den finns ;).

När feffemannen slitit klart med snowblind-buggen kanske han kan tala om utifall han hittat en lämplig nyckel eller ej...

Momentnyckel igen
the_TnT Skrev:
> Mytis pekar med hela handen så det är den jag
> skaffar (när någon annan pekat ut vart den finns
> ;).

Det var ju det jag gjorde... ;-)

Momentnyckel igen
iMats Skrev:
> Det var ju det jag gjorde... ;-)

Principiellt har varken du eller mytis gjort annat än upprepat vad Leo sa i den andra tråden och jag lyssnade inte då heller :)

Momentnyckel igen
> När feffemannen slitit klart med snowblind-buggen
> kanske han kan tala om utifall han hittat en
> lämplig nyckel eller ej...

Får jag svara redan innan jag slitit klart? ;) Jag har väl kommit fram till att Park Toolen verkar vara den enda...

f

Momentnyckel igen
the_TnT Skrev:
> iMats Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det var ju det jag gjorde... ;-)
>
> Principiellt har varken du eller mytis gjort annat
> än upprepat vad Leo sa i den andra tråden och jag
> lyssnade inte då heller :)

Bla bla bla... :)

Har nu suttit en stund och roat mig med att försöka hitta någon annan som säljer Park tools momennyckel utan framgång. Många säljer Park tools bland annat Cyclecomponents och min lbs Häggs. Man kanske helt enkelt ska ringa/maila och fråga...

Momentnyckel igen
Momentnyckel

Momentnyckel

http://www.uppsalamaskin.se/

//Jekyll
CLogo.gif

Momentnyckel igen
Va är dyrt?

Ska man ha en momentnyckel som går långt ner i momentskalan så blir dom nog lite dyrare.
Optimalt är att ha momentet mitt i nyckelns momentskalan.

//Jekyll
CLogo.gif

Momentnyckel igen
Några tusen för en momentnyckel som behövs väldigt sällan är dyrt. Några hundra däremot är billigt. Jag har än så länge inte dragit sönder några skruvar utan momentnyckel, det mesta går att dra med känsla.

/Leo

Momentnyckel igen
Jag håller med dig Leo och jag hade nog inte brytt mig så mycket men jag tänker även lite framåt. Nångång blir det dags att skruva isär dämplänkage och jag har en viss känsla av att det blir lite viktigare att man drar åt dessa rätt vid ihopmontering. Ska jag köpa en senare kan jag lika väl göra det nu. (Wow, vilken mening jag fick till där ;-)

Momentnyckel igen
Till dämplänkage används ofta s.k. locknuts(muttrar med plastgänglåsning), de är också bara att dra på känsla tills det slutar glappa i länkaget. Har skruvat på två olika heldämpade cyklar utan att de rasat än så länge... :-)

Om någon hittar Park Tools momentnyckeln någonstans i europa eller får reda på pris från cyclecomponents så meddela det gärna här så får vi ett slut på letandet...

/Leo

Momentnyckel igen
Leo Skrev:

> Om någon hittar Park Tools momentnyckeln
> någonstans i europa eller får reda på pris från
> cyclecomponents så meddela det gärna här så får vi
> ett slut på letandet...

Jag kan åta mig att göra en produktförfrågan på cyclecomponents så meddelar jag när jag fått svar. Ska även kolla med min lbs (Sivert, läser du?).

Momentnyckel igen
iMats Skrev:
> Leo Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Om någon hittar Park Tools momentnyckeln
> > någonstans i europa eller får reda på pris
> från
> > cyclecomponents så meddela det gärna här så
> får vi
> > ett slut på letandet...
>
> Jag kan åta mig att göra en produktförfrågan på
> cyclecomponents så meddelar jag när jag fått svar.
> Ska även kolla med min lbs (Sivert, läser du?).
>
> ----------------------------
> Proud sponsor of Jomper 2005

Låter bra, den här alltså:

Park TW-1 Torque Wrench, Our Price: $37.00

/Leo

Park TW-1 Torque Wrench

Momentnyckel igen
Jag har sysslat väldigt mycket med bilar och motorcyklar och jag har bara använt momentnyckel på monteringar med packning mellan som t ex topplockspackningar i motorer. Allt annat har dragits "på känn" och trots idiotiska övertrimningar har det gått bra i 25 år. Det bästa att försöka lära sig är när t ex en M5 skruv går av. Sätt fast den i t ex ett skruvstäd och dra tills den går av. Testa med olika dimensioner tills man börjar få lite känn för det. Problemet med "känsla" är bara att en skruv hålls på plats med hjälp av elasticiteten/sträckningen i skruven (om man inte låser den mekaniskt) och det behövs lite förståelse för vad t ex skruvlängden och godsets material gör för känslan. Om man är osäker är det givetvis bra med en momentnyckel, men köp en som har toleranser nog för de små dimensioner vi har i våra cyklar. Jag vet inte så mycket om Parks momentnyckel men den typen av nyckel brukar vara lite "bred" i toleranserna och känslig för hanteringsskador. Kvalitetsmomentnycklar för låga moment är svindyra om toleranserna ska vara OK så jag har ingen själv utan brukar låna när jag behöver.

Momentnyckel igen
Svar från Cyclecomponents:

Hej Mats

Denna kommer att läggas ut på sidan under veckan, pris 430kr, lev.tid 6-11
arbetsdagar.

M.v.h

Pär Welinder

Helt ok pris tycker jag. [tänker]Skumt, häromdagen tyckte jag inte det utan 108:- för den jag felköpte på mekonomen var vad jag var beredd att betala[/tänker]

Ska nog åka förbi mekonomen och även kolla priser på Mekarmannens tips.

Momentnyckel igen
men hur vet man vilken kraft man ska ställa på momentnyckeln till då? var hittar jag rekomenderat moment?

har hittills alltid kört på känsla och klarat mig bra på det men det vore ju kul att prova 'rätt' någon gång..

Momentnyckel igen
De skruvarna/muttrarna/bultarna som momentnyckeln kan användas till har rekommenderade åtdragningsmoment som framgår av användarmanualen/infobladet för respektive pryl. För t.ex. Thomson styrstammar så står det på en liten lapp som följer med, samt på Thomson hemsidan. Då en cykel är utrustad med delar från flera olika tillverkare så får man helt enkelt fiska fram informationen från respektive tillverkares hemsida själv.

Det mesta går dock att dra på känsla/erfanhet.

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Momentnyckel igen
Mekarmannen Skrev:
> Tengtools (finns på Mekonomen)
>
> Drive Stock no. Nm
> 1/4" 1492AG-E 5-25
>
> 3/8" 3892AG-E1 5-25
>

Priser på dessa skulle vara intressant, speciellt den nedre. Glömde fråga när jag var där idag men såg att dom hade en 3/8"-momentnyckel för ca. 800:-. 9-80 Nm var det dock (minns jag riktigt rätt...?) så det var inte riktigt bra. Jag misstänker att dessa två ligger i samma prisklass eller högre.

Nåja, mytomspunnen har ju redan pekat med hela handen, CC har ett bra pris så..

Momentnyckel igen
mattel Skrev:
> men hur vet man vilken kraft man ska ställa på
> momentnyckeln till då? var hittar jag rekomenderat
> moment?
>

http://www.velonews.com/media/torque.xls

Här är en lista med en massa momentuppgihter, men förmodligen saknas de skruvar som du är intresserad av.
Brukar vara så..... men ger väl ändå ett hum om vilket moment som kan vara lämoligt i de flesta fall.

Momentnyckel igen
iMats Skrev:

> Ska nog åka förbi mekonomen och även kolla priser på Mekarmannens tips.

Alla återförsäljare som är anslutna till Luna har hemma alt. kan ta hem tengtools
produkter. Dvs. de flesta järnaffärer och byggvaruhus i landet. För mer info om
de där momentnycklarna kan du spana in Luna-katalogen på deras hemsida.

http://www.luna.se/ (Katalog: Sök på "moment")

Tyvärr finns det inga priser där för privatpersoner utan bara om man loggar in som
återförsäljare. Men hos din närmsta ÅF kan du ju få prisinfo osv.

Momentnyckel igen
the_TnT Skrev:
> Utifall du inte redan sett tråden iMats:

Jodå, inget undgår ett tränat öga... ;)
Tycker det är ganska vanligt att saker sammanträffar på detta sätt. När jag hade fått hem min nya ram var syster + svåger och hälsade på. Han undrade vem som tillverkat rör och hävdade bestämt att det säkert är SAPA eftersom dom är väldigt stora även på cykelrör i USA. SAPA är alltså Vetlandas största arbetsgivare, startat här och finns numera över hela världen, svåger jobbar givetvis där. Några timmar senare dök följande tråd upp på mtbr: <http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=66788>
Slump? Givetvis inte, allting hänger ihop... ;)

Momentnyckel igen
"I don't know all the companies they make frames for, but they claim you can tell by the large laps on their TIG welds. I did for sure see multiple frames for Santa Cruz (Blur, Blur 4x, VP-free), Turner (5-spot and DHR), and Ellsworth (Truth and a couple of their beefier frames). None of these had decals or badges on them, so I was struggling to ID them all. I also saw some sort of monocoque DH bike I didn't recognize, some BMX frames, and a few copies of what looked like an aluminum time trials bike. A lot of the assembly workers seemed to be into riding, as many were wearing T-shirts for the various brands."

http://www.bikeforums.net/archive/index.php/t-71074

Momentnyckel igen
Nä, inte än. Pengarna tog slut och dessutom har jag inte sett några på CC's hemsida än. Kollade med syster på mekonomen och hon kunde inte hitta någon till anständigt pris. Men snart är det lön!

Momentnyckel igen
Nu har jag pratat med cyclecomp och de ska lägga ut den på nätet snarast, men jag funderade på om inte 0-60 in-lbs är lite lite? Det är ju 0-7 Nm. Park tools andra är 0-600 in-lbs så det blir ju lite mycket.

Skulle vilja ha 0-20 Nm. Att det aldrig blir riktigt bra.

f

Momentnyckel igen
feffemannen Skrev:
> Nu har jag pratat med cyclecomp och de ska lägga
> ut den på nätet snarast, men jag funderade på om
> inte 0-60 in-lbs är lite lite? Det är ju 0-7 Nm.
> Park tools andra är 0-600 in-lbs så det blir ju
> lite mycket.
>
> Skulle vilja ha 0-20 Nm. Att det aldrig blir
> riktigt bra.
>

Det är ju det som är det jävliga. Om man vill ha nogrant på små moment så kan du inte ha en skala som sträcker sig för långt. För att meka cykel "by the book" bör man ha två. En nogrann som klarar de små momenten och en lite fetare som inte har samma nogrannhet men klarar större moment. Jag har nöjt mig med att endast ha den feta ty jag använder den ändå endast vid vevlager- och vevarms-åtdragning.

Momentnyckel igen
iMats Skrev:
> Syntace verkar vara det perfekta alternativet

Ja, den har ett bra arbetsområde. Tom perfekt med sin 1-20Nm!

€90 dock...

PICTURE1266.jpg

Tillbaka
Topp