Monarch xx - Låsningsproblem

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Har en Monarch XX 2015. Först var den den stenhård hela tiden, även med alldeles för lite luft i dämparen. visade sig bero på att jag inte hade dragit åt skruven som pressar på insatsen tillräckligt bra vid luftning. Ny luftning och bättre dragning fixade det. Dämparen låste och blev styv och fin men ändå riktigt mjuk och fin vid öppet läge.

Nu är problemet det omvända, när jag låser dämparen blir den inte alls så styv som den blev från början. Varför har det blivit så och vad kan jag göra åt det? Har ju garanti på den men slipper helst att skicka iväg den.

Hmm
Jag fnulade ju med det där i våras när jag servade min.

Jag skulle gissa att du tryckt i "för mycket" olja i remoten under luftningen, du har inte bara tryckt istället för att trycka i ena sprutan och dra i andra?
Detta skulle kunna leda till fenomenet du beskriver; att inte oljan släpper kompressionsstaven riktigt så att "top hat" kan stänga vid kompression => halvlåst.
Jag skulle prova att lätta lite på en av luftningsnipplarna och försiktigt släppa ut nån droppe olja..
Lycka till!

Min dämpare låste sig lite till o från när den var ny.Köpte ett bleed kit och luftade systemet ordentligt och har inte haft några problem efter det.

RideOn skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm
> Jag fnulade ju med det där i våras när jag
> servade min.
>
> Jag skulle gissa att du tryckt i "för mycket"
> olja i remoten under luftningen, du har inte bara
> tryckt istället för att trycka i ena sprutan och
> dra i andra?
> Detta skulle kunna leda till fenomenet du
> beskriver; att inte oljan släpper
> kompressionsstaven riktigt så att "top hat" kan
> stänga vid kompression => halvlåst.
> Jag skulle prova att lätta lite på en av
> luftningsnipplarna och försiktigt släppa ut nån
> droppe olja..
> Lycka till!

Kan jag ju såklart testa, men den funkade fint några turer efter blödningen så jag är tveksam.

Betongarn - problemet är alltså att den INTE låser sig... Den blir lite styvare, men inte helt låst som den blev från början.

Det har troligen inte med remoten att göra.

Om du har luftadaptern till den så kolla trycket bakom IFPn först, det gör man vid den lilla porten i pistongändan på dämparen.

Om det inte hjälper måste den nog dessvärre få en intern service då det troligen kommit in luft i kompression/returoljan i dämparenheten.

Preacher skrev:
> Det har troligen inte med remoten att göra.
>
> Om du har luftadaptern till den så kolla trycket
> bakom IFPn först, det gör man vid den lilla
> porten i pistongändan på dämparen.
>
> Om det inte hjälper måste den nog dessvärre få
> en intern service då det troligen kommit in luft
> i kompression/returoljan i dämparenheten.

Hur kollar jag trycket och vad ska jag kolla efter? Vad är rätt och vad är fel? Är det bara ren tillfällighet att luften (eventuellt) smitit över eller kan jag förvänta mig intern dämparservice varannan vecka?

Senast ändrad:
Kolla sida 31 i servicemanualen.
Luft ska inte läcka över IFPn (dock har så varit fallet för min dämpare). Om det händer kan det bli otrevligt att öppna dämparenheten själv. Då den fortfarande är trycksatt, trots att båda schraderventilerna är borttagna.Du märker detta genom att schradern på kolven blir "låst" om du släpper ut trycket bakom IFP.

Jag förstår dock inte varför luft som smitit över IFPn skulle inverka på lockout...

Finns i manualen som sagt, kräver luftadaptern till
Monarch.

Om det är otur eller sådär låter jag vara osagt, många åker på problem om de glömt låsa upp innan en stökig sektion där dämparen stressats exempelvis. Det finns många orsaker.

RideOn: Lockouten baseras på oljans icke kompressibla egenskap, finns det luft i det utrymmet så påverkar det såklart.

Preacher skrev:
> Finns i manualen som sagt, kräver luftadaptern
> till
> Monarch.
>
> Om det är otur eller sådär låter jag vara
> osagt, många åker på problem om de glömt låsa
> upp innan en stökig sektion där dämparen
> stressats exempelvis. Det finns många orsaker.
>
> RideOn: Lockouten baseras på oljans icke
> kompressibla egenskap, finns det luft i det
> utrymmet så påverkar det såklart.

Har nog som du säger glömt att låsa upp den vid någon stökig nedfart, men är det inte meningen att den ska öppna själv när stöket blir för jäkligt för låsningen?

Preacher skrev:
>
> RideOn: Lockouten baseras på oljans icke
> kompressibla egenskap, finns det luft i det
> utrymmet så påverkar det såklart.

Det har du rätt i, men borde det inte för en luftinblandning hög nog att påverka lockouten höras en hel del kvittrande vid kolvrörelser? Det borde vara det första man slås av föreställer jag mig.
Men det är bara en gissning förstås.
När jag har haft luft bakom IFPn har det aldrig påverkat lockouten. Kanske har haft tur.

@Mycketvillhamer (och alla andra): om du har luft på fel sida av IFPn, ha respekt för varningen i manualen, man kan skjuta sönder både det ena och det andra om man inte vet vad man sysslar med (vid service förstås).

Den dämparen har en övertrycksventil men hinner inte den med så kan luft tryckas ur utrymmet bakom IFPn alt. In i oljeutrynmet.

RideOn: Visst brukar det höras ljud, men det förtäljer inte TS problembeskrivning.

Om den luft du har i oljeutrymmet är bakom kompressionshuvudet när låsningen slås på så märks ingen skillnad på låsningen. Detta är ofta fallet när man har en dämpare som "står upp" i ramen.

Vanligen är det väldigt lågt tryck i utrymmet bakom IFPn som gör lockoutens funktion märkbart dålig, lite luft i komp-oljan är bara en bonus. ;)

Fast just lågt tryck i bakom IFP gör ju att luften i oljeutrymmet också har lågt tryck => stora bubblor/volym.
Luft i oljeytrymmet stannar ju inte särskilt lång stund som en glad bubbla högst upp i kammaren, oljan rör sig och blandas väldigt mycket så snart kolven rör sig. I ett driftsfall typ XC borde man kunna anta att olja/luft är homogent blandat. Fast inte om den.är låst förstås, då skulle man kunna tänka sig att luft ansamlas även under kolven. vilket talar för att ditt ursprungliga tips skulle kunna vara "rätt".
Fast jag tror ändå att problemet att man har fått en kvittrande dämpare skulle slängas med i ursprungsbeskrivningen, om det var en massa luft i oljan alltså...

Ah, vet inte vart jag vill komma egentligen, mest kul att tjabba. Man lär sig en hel del bara genom att behöva tänka hur saker fungerar.
Inget tåtrampande här alltså!

Tror bestämt att ordningen i världen är återställd. Det verkar inte som att det var värre än att slangen till dämparen hade blivit lite väl bökd där den kommer ut ur den interna dragningen. Fipplade lite med den och nu låser den så fint så igen.

image.jpg

Va bra!
Skulle kunna vara att slangens volym minskat något när den var ihopklämd, snarare än nån flödesproblematik.

Ingen kul knix på slangen det där heller iförsig, ganska hög risk att den kommer vandra längre och längre in i ramen vartefter. Om den inte är låst med nån bra plastplupp eller liknande i ingången till ramen.

RideOn skrev:
> Va bra!
> Skulle kunna vara att slangens volym minskat
> något när den var ihopklämd, snarare än nån
> flödesproblematik.
>
> Ingen kul knix på slangen det där heller
> iförsig, ganska hög risk att den kommer vandra
> längre och längre in i ramen vartefter. Om den
> inte är låst med nån bra plastplupp eller
> liknande i ingången till ramen.

Nä, får nog dra ut slangen lite och sätta ett buntband eller liknande runt. Kan också vara nu när det har blivit lite kallare ute och oljan lite mer trögflytande som det märks.

Tillbaka
Topp