Monark Alfa Laval - tappade låsnyckel

Matti123

Medlem
Hej allihopa!
jag köpte nyligen en klassisk Monark Alfa Laval exempel och är väldigt nöjd med den, men tyvärr har den ingen nyckel till låset vid bakhjulet. Hur kan jag fixa den här nyckeln? Var alla nycklar till Monark likadana, kommer passa nyckeln från andra model ? Kan en nyckelservice tillverka en ny nyckel enbart baserat på låset?
Mvh
Matti

En låssmed bör kunna hjälpa dig. Annars är det väl inget stilbrott att skaffa ett eget eller separat lås.
Tror väl inte du blir misstänkliggjord, men om du har ett kvitto på köpet, att visa upp på begäran, kan vara trevligt.

En låssmed bör kunna hjälpa dig. Annars är det väl inget stilbrott att skaffa ett eget eller separat lås.
Tror väl inte du blir misstänkliggjord, men om du har ett kvitto på köpet, att visa upp på begäran, kan vara trevligt.
finns nog ingen låssmed som har dessa nyckelämnen kvar men kolla på cykelhistoriska föreningen på facebook dom har ett forum och en köp o sälj sida

där vet ja att de var nån iaf för nått år sen som hade ämnen o kunde tillverka nycklar mot befintligt lås eller så kan de finnas nån som har kompletta lås kvar

Jag förutsätter att cykeln i sammanhanget är olåst.

Genom att plocka isär låsets innanmäte från botten kan man laborera med de små blecken som finns där mot färdig nyckel från annat lås. Värt att poängtera är att eftersom MCB-låset finns i två modeller 3057 och 3067, och därför har olika längd, har också nycklarna olika längd. 3057 monterades på alla standardcyklar och är också vanligast. Får du tag på nyckel till ett längre lås kommer den inte fungera att kopiera.

En möjlighet skulle säkert också vara att gå till en låssmed och utifrån ett blankt ämne låta honom tillverka en nyckel mot befintlig bleckkombination.

Tillbaka
Topp