[Monark] Montera Quarq mtb-vevar?

Ove-Rall

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en (smart) effektmätare på min Monark 828e strip.

Har nu fått en idé om att montera mitt vevparti från mountainbiken till testcykeln över vintern. Vevpartiet är ett Quarq xx1 boost, DUB.

025FB308-2A71-4B06-9108-3999C1579DFB.jpeg

Tänker mig DUB vevlager (gängat 68/73mm) och ett 52t drev för 104mm bcd som passar vevarna, finns några kina-varianter på eBay. Annars låta Garbaruk tillverka ett specialgjort drev.

3B01CDEF-6AB1-4E74-91AC-C5C2B3221BA8.jpeg

F24283D3-4DD6-4AF3-A962-176900FFF087.jpeg

Kommer det att fungera eller kommer det bli helt galen kedjelinje osv?! Någon som haft en liknande lösning?

Det passar men frågan är om det blir bra?

Problem som, kedjelinjen vara optimal med 52mm kedjelinje från boostveven, Det andra problemet är om du kan hitta tillräckligt stor klinga och 3.e partsprogrammet kommer inte styra ditt motstånd.
Ett alt är att köpa effektvev till Lvg eller varför inte effektpedaler. Men då kan man lika gärna köpa en modern trainer för samma pengar.

Tyvärr är monarken stendöd om man vill köra zwift (vilken många verkar vilja) eller mot andra 3e partsprogram.
Tröttnade på krånglande instablia bryggprogram och stenåldersmonarken åkte ut.
Kan säga att jag inte har saknat den en enda sekund sen jag skaffade ett modernt fungerande alternativ.

För att förtydliga är min intention inte att kunna köra zwift. Jag vill bara ha all effektdata till cykeldatorn för att mäta (eventuell) utveckling i träningen. Jag kör fortfarande med tejpkryss på väggen och kommer att skaffa zwift först när jag lagt ner det ”riktiga” tävlandet :)

52t klinga för vevarna är inget problem, har redan beställt ett och skulle det vara av för låg kvalitet kontaktar jag istället Garbaruk.

Ska försöka mäta idag och se hur illa kedjelinjen egentligen blir. Jag antar att lilla drevet fram på svänghjulet inte heller går att flytta...

konscious sa:

Problem som, kedjelinjen vara optimal med 52mm kedjelinje från boostveven, Det andra problemet är om du kan hitta tillräckligt stor klinga och 3.e partsprogrammet kommer inte styra ditt motstånd.
Ett alt är att köpa effektvev till Lvg eller varför inte effektpedaler. Men då kan man lika gärna köpa en modern trainer för samma pengar.

Tyvärr är monarken stendöd om man vill köra zwift (vilken många verkar vilja) eller mot andra 3e partsprogram.
Kan säga att jag inte har saknat den en enda sekund sen jag skaffade ett modernt fungerande alternativ.

Men wattmätning separat ä inte kopplingen mot tex zwift särskillt instabilt.

Jag har för mig att när jag gjorde den manövern fick jag shimsa vevlaget max åt nåt håll, dvs "sned" Q-faktor. Shimsar man klingan för att få bra kedjelinje funkar inte mätningen bra och den breda kedjan som passar till Monarken gillar inte att ligga i vinkel. Så det är inte helt lättlöst. Detta med vanlig GXP. Ingen aning om DUB gör nån skillnad för passning.

Kedjelinjer är lite knepigt, detta kan dels vara relation mellan fram och bakdrevet (effektiv kedjelinje) men även relationen till cykelns mitt.
Det intressanta är den effektiva, det verkar som de som konverterat som du tänker har hittat den bästa kedjelinjen på runt 45mm.

Monarken har 68mm bredd på vevpartiet och vevaxeln är 110mm lång samt q faktorn är 148mm, det pekar mot att kedjelinjen är mot 43-44mm monark original.
Jag tror att kedjelinjer över 50mm kan vara problem.

Frågan blir då om du kan shimsa till den perfekta kedjelinjen, hur blir effektmätningen då?

Senast ändrad:
Jensen sa:
konscious sa:

Bryggprogram som krånglar är min erfarenhet, effektmätningen är stabil men inte överföringen.
Dessutom klar fördel att träna med samma effektmätare ute som inne.

konscious sa:
Jensen sa:
konscious sa:

Bryggprogram som krånglar är min erfarenhet, effektmätningen är stabil men inte överföringen.
Dessutom klar fördel att träna med samma effektmätare ute som inne.

Du pratar väll om deras egna där man får koppla in en rasperry pi dator och låta den konvertera datan och jag pratar om en mekanisk monark utan dator och sedan med typ Wattvevar på som sen pratar med tex en appletv.

Har en äldre monark med fsa powerbox (bb386, borde vara bred som dub, minst), lite olika shims innanför lagrena och klingan på ”lilla klingans” plats

konscious sa:
Kedjelinjer är lite knepigt, detta kan dels vara relation mellan fram och bakdrevet (effektiv kedjelinje) men även relationen till cykelns mitt.
Det intressanta är den effektiva, det verkar som de som konverterat som du tänker har hittat den bästa kedjelinjen på runt 45mm.

Monarken har 68mm bredd på vevpartiet och vevaxeln är 110mm lång samt q faktorn är 148mm, det pekar mot att kedjelinjen är mot 43-44mm monark original.
Jag tror att kedjelinjer över 50mm kan vara problem.

Frågan blir då om du kan shimsa till den perfekta kedjelinjen, hur blir effektmätningen då?

+1

Men vad tror ni om att skippa hela shimsningen och istället låta Garbaruk tillverka ett missfoster till drev?

Den kommer visa fel effekt, om du flyttar kedjelinjen från mitten av vevarmskorset.
Det räcker med att du sätter en ovalklinga i rätt kedjelinje, så visar den fel.
Som jag sagt en monarkergometern har sina fördelar, men tekniken är hopplöst föråldrad och dessutom dyr.

Ska du träna utifrån effekt/zoner är det utan tvekan bäst med en smart-trainer, där du kopplar upp din MTB med befintlig effektvev.

konscious sa:
Den kommer visa fel effekt, om du flyttar kedjelinjen från mitten av vevarmskorset.
Som jag sagt en monarkergometern har sina fördelar, men tekniken är hopplöst föråldrad och dessutom dyr.

Ska du träna utifrån effekt/zoner är det utan tvekan bäst med en smart-trainer, där du kopplar upp din MTB med befintlig effektvev.

Okej, tack för svar! Jag lägger ner hela idén och fortsätter svettas på standard grejerna. Trots allt är det viktigaste att köra slut på benen...

Ove-Rall sa:
konscious sa:

Trots allt är det viktigaste att köra slut på benen...
Exakt så!

konscious sa:

Hur funkar det ute i vekligheten då när man byter växel?
Visar den fel om man inte ligger mitt i kadetten?

konscious sa:

Varför kommer den visa fel när kraften överförs mellan klinga och spindel på samma ställe?

Precis som MickeS beskriver, mätningen blir fel.
Effektmäteriet med trådtöjningsgivare mäter flexionen i materialet, det är känsligt. Quarq-vevarmskorset, Stages-vevarmar, SRM-vevaxeln..
Har erfarenhet med att flytta kedjelinjen på Quarq, det blir tokigt helt enkelt.

Sen är frågan hur mycket han måste flytta den. Jag har själv powerbox vevar som ju kör bb386. Det vill säga lite längre axel även på de (bör ju vara rätt lika dub i Axel). Fast det är klart, boost kanske ställer till det för mycket. Jag har ju lvg vevar. Satt klingan där ”lilla” klingan skulle sitta annars. Bör ju inte ge avvikande siffror (annars skulle man ju inte kunna använda två klingor på vevarna) och kedjelinjen har funkat utmärkt i drygt ett år i alla fall

Bilagor

• 541C3D5B-0476-471B-98A4-DB70C0C017DC.jpeg
    541C3D5B-0476-471B-98A4-DB70C0C017DC.jpeg
    227.8 KB · Besök: 143
  • 0EF39A84-B74B-4424-9DF9-55B932CACD55.jpeg
    0EF39A84-B74B-4424-9DF9-55B932CACD55.jpeg
    206 KB · Besök: 157
Senast ändrad:
Grejen är ju att du har ett lvg vevparti monterat, vilket är smalare än ett mtb vevparti. Lägg därtill att du har flyttat in storklingan till till lillens plats.

DUB är bara själva diametern på axeln, inte längden på axeln. Väl?

Hur som helst skulle jag behöva en klinga med 16-17mm offset för att få en rak kedjelinje med ett boost vevparti. Det verkar vara en omöjlig ekvation för quarqen när kedjelinjen blir flyttad.

Ove-Rall sa:
Grejen är ju att du har ett lvg vevparti monterat, vilket är smalare än ett mtb vevparti. Lägg därtill att du har flyttat in storklingan till till lillens plats.

DUB är bara själva diametern på axeln, inte längden på axeln. Väl?

Hur som helst skulle jag behöva en klinga med 16-17mm offset för att få en rak kedjelinje med ett boost vevparti. Det verkar vara en omöjlig ekvation för quarqen när kedjelinjen blir flyttad.

Dub är axelns diameter. Men sram gör
Inga vevar på MTB med olika längd på Axel för boost eller inte utan samma vevar, olika klingor. Men helt rätt att min lvg vev möjligen har kortare Axel eller åtminstone fäste för klingan längre in. Samtidigt är hylsan på ramen typ 68 mm + utvändiga lager.

Men ja 16-17 mm blir nog lite mycket.

Senast ändrad:
Quarq vevpartierna är faktiskt boost eller non-boost specifika. Säkert för att mätningen ska bli korrekt som angivet tidigare i tråden.

Ove-Rall sa:
Quarq vevpartierna är faktiskt boost eller non-boost specifika. Säkert för att mätningen ska bli korrekt som angivet tidigare i tråden.

Alltid lär man sig något nytt. Så då har de alltså olika axlar och inte bara olika quarq spindlar?

Jag har byggt om min 828e med Quarq vevparti, visserligen ett för landsväg men är i alla fall väldigt nöjd. Drev från Kina och ett par brickor för att få till perfekt kedjelinje och bytte frikransen på svänghjulet för att kunna köra med en smal kedja.

Spelar lite Zwift emellanåt med den här uppsättningen och även om det hade varit en större upplevelse med feedback så går det alldeles utmärkt att träna och tävla där också tycker jag.

//Porath

Tillbaka
Topp