Monark + Smart trainer , skulle det funka?

landen

Aktiv medlem
Om jag kopplar svänghjulet från Monark till rullen på en smart trainer typ wahoo snap eller liknande (hur har jag inte riktigt listat ut än) men funderar på om det ens skulle fungera. Antar att det blir lite som att montera en single speed i trainern. Och hur funkar det? Tanken på att göra en gammal Monark smart lockar.

Vet att det bara är att använda trainern som den är, men jag gillar projekt och min tid är inte värt något :)

landen sa:
Om jag kopplar svänghjulet från Monark till rullen på en smart trainer typ wahoo snap eller liknande (hur har jag inte riktigt listat ut än) men funderar på om det ens skulle fungera. Antar att det blir lite som att montera en single speed i trainern. Och hur funkar det? Tanken på att göra en gammal Monark smart lockar.

Vet att det bara är att använda trainern som den är, men jag gillar projekt och min tid är inte värt något :)

Visst borde det väl gå, men spontant är ju frågan hur utväxlingen blir... risken är att den hastighet den tror du åstadkommer motsvarar att du sätter 20" hjul på din racer...eller tänker jag tokigt?

Saknar när happy va happy. Idén från början va att styra Monarken via Arduino och en motor/servo som sköter motståndet upp/ner. Roligast hade varit att kunna koppla hela till API för Swift eller trainerroad, men egna programmerade pass hade funkat lika bra då.

Jag har redan alla möjligheter att träna så detta är ett kul projekt snarare än något jag behöver. Så att gå över ån i detta fallet är lite hela poängen...

Då får jag vara lite Happy. Din ursprungliga ide är bra. Jag har kört så i många år fast jag använder inte Arduino (vanlig PC istället) och har byggt på en gammal Monark 814 med vikter men det borde funka på alla Monarker. En stegmotor som driver en skruv som justerar motståndet och ett vågelement med trådtöjningsgivare som mäter viktbelastningen direkt. Enkelt och exakt och lätt att kalibrera. Tills helt nyligen har jag kört mina uterunder (utfrån FIT-filerna från en 810) inne mha google streetview, tyvärr har snåla google börjat ta betalt för API:et, jag får börja betala eller leta efter en öppen tjänst. Största felkällan är Garmins höjdmätning som styr bromsen, den är inte särskilt bra men det duger för att få det skapligt realistiskt. Man behöver även mäta kadensen, jag använder roterande encoder för det men man kan använda magnetgivare mm. Hursomhelst har jag visning på Effekt, fart (inte så intressant), kadens, tid och sträcka. Sparar i Garmins tcx format och laddar upp dem på Connect. Utöver det så har jag hela tiden en bild på vägen framför mig och halkar man utanför streetview så visar jag kartan istället.

Den här setupen har jag kört länge, funkar bra. Inte mycket pengar men en del klurande och programmering krävs.
Lycka till !
Lite bilder hur det kan se ut:
DSC_0325.jpg
DSC_0326.jpg
DSC_0327.jpg

Senast ändrad:
Grymt, tack för inspirationen. Bygget avser en Monark 814 med. Anledningen att idén med trainer kom upp är att jag gick bet på själva programmeringen senast, samt att det kommit upp ganska många billiga Bkool/Tacx smart trainers för inga pengar alls. Tänker ändå att det vore relativt lätt att använda sig av elektroniken/bromsen i en sådan trainer för att bromsa Monarken.

Senast ändrad:
Kej ni tänkte så avancerat.... Jag tänkte bara att sätta rullen mot svänghjulet... Men är nu inne på en sån där "riktig" lösning så är det klart att det går att få till, även om det är en hel del bök... :)

För mig är det faktiskt den ideala trainern.

Med tanke på den där tråden om Monarkens död vs Smarttrainers så är jag på Monarksidan :)

Har testat smarta trainers men det här bygget ger faktiskt överlägset mest realism jämfört med utecykling, tack vare egen programmering . Vilket var vad jag ville uppnå. Har ju under flera års tid kunnat tweaka alla parametrar så de känns så lika den runda man kört ute som möjligt. Man vet ju liksom hur det ska kännas när man ser den där välbekanta backen efter några mil på sin favoritrunda på streetview.
Det har inspirerat mig mer än Zwift ! Och Monarker är rejält järnskrot med mycket bra cykelkänsla.

Senast ändrad:
motionisten: Coolt bygge!

Ifall du är sugen på att vidareutveckla och lägga till stöd för ANT+/BT så finns min kod på "Raspberry Pi"-lösningen för de nyare monarker som har USB-/RS232-interface på GitHub. Då kan du köra t ex GoldenCheetah, TrainerRoad eller Zwift om du gillar sånt. Själv fördrar jag egna pass via GC, eller TrainerRoad. Har inte riktigt fastnat för Zwift, även om det verkar vara det som alla andra fastnar för.

Trådlöst vore ju coolt !

Men min Monark var stendum från början och har aldrig varit ens nära en RS232, hela styrningen och mätningen är hempulat. Jag har kopplat alla givare mm med USB mot laptopen som styr den, blir en del kablar. Men en Monark är som en ju som en stadig klippa , rör sig ju inte i onödan.

Jag använde Golden Cheeta tidigare men kom på att det var snabbare och bättre att parsa FIT-filerna från Garmin direkt och styra Streetview och Monarken med. Det är ju behändigt att sedan kunna ladda upp resultatet igen på Connect där man redan har samma tur som man gjort ute liggande. Inte för Connect imponerar precis, men man har allt på ett ställe iaf.

Har heller aldrig fastnat för Zwift , egna utepass inne gör det lättare för mig att glömma att det inte är sommar ute. Lite roligt med streetview är att den byter årstid beroende på vilka vägar man cyklar. De är inspelade från tidig vår till sensommaren. Nästa vidareutveckling att finna ett sätt att betala så lite som möjligt för StreerView nu när de börjat ta betalt för API:et.......

Men jag ska kika lite på koden av ren nyfiken, så tack för tipset!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp