Mondraker F-Podium Carbon 2021

John..

Medlem
Hej,
Är ute efter en ny hoj för stigar samt grusvägar.
Hade tänkt mig en cykel i kolfiber med 29" hjul och hyfsade komponenter.

Är intresserad av denna modellen, https://www.mondraker.com/de/en/2021-f-podium-carbon
Men är relativt ny och okunnig när det gäller komponenter och geometri på cyklar..
Någon som känner till denna modellen och kan tillföra lite bra information om vad som är bra samt dåligt?

Kan detta va något för en som är 172cm på 70kg?

Tror dem är grym och är en av få hojar jag är sugen på. Intressant dämpning och modern geometri . Finns väl några tester att läsa. tror inte det finns så många i Sverige.

Ja det finns ju som sagt inte mycket information att tillgå kring detta märket.
Bör man kanske satsa på något annat för att säkerställa service och reservdelar i framtiden?

Tror ni att den även kommer att klara av lite hårdare körning i skogen emellanåt?

Eller finns det kanske bättre alternativ i denna prisklassen..

Ja det finns ju som sagt inte mycket information att tillgå kring detta märket.
Bör man kanske satsa på något annat för att säkerställa service och reservdelar i framtiden?

Tror ni att den även kommer att klara av lite hårdare körning i skogen emellanåt?

Eller finns det kanske bättre alternativ i denna prisklassen..
Det är en av de mest intressanta tillverkarna idag, imho. Långt mer innovativa än de stora drakarna. Absolut skogs-cred att dyka upp på en Mondraker. De är inte stora i Sverige, men känns ändå som ett stabilt alternativ som varit med länge redan.

Ja, den kommer klara lite hårdare körning i skogen. Det är en (orginal, innan enduro-maffian trendkänsligt snodde åt sig begreppet) ”Downcountry”-hoj. Begränsad slaglängd men vinklarna på rätt ställe.

Det finns fler moderna Xc-hojar. Vill du köpa i butik är Specialized Epic (INTE Evo) ett bra men dyrare alternativ.

Ja det är lite dämpningen på 100mm som jag kanske tycker är lite snålt tilltaget.
Kommer kanske få möjlighet att inhandla denna redan idag för ca 45000:-.
Bör man slå till eller avvakta på 2022 alternativ köra på en orbea oiz m30 2021?

Som nybliven ÅF för mondraker, så kommer det finnas några några 21 mondrakers hemma i min butik i stockholm om man vill klämma o känna eller ta en provtur! Sen som sagt så öppnar 22 inom närmsta veckorna

På det ursprungliga sättet. Kortslagig hoj med avslappnade vinklar.

Gaffelvinkel är 68 grad, så "ren" XC, men reach är lång och sittrörsvinkel är brant.

Men snygg cykel. Kanske är 100 mm fram lite kort. Jag har en Kona Hei Hei med liknande geometri och 120 mm gaffel, är nöjd med den (men kör nu framförallt helstel).

Man skulle kunna byta till 120 mm gaffel om man tycker att 100 mm inte räcker. Den är tillräckligt lång och brant att geometrien fortfarande är ok då.

Gaffelvinkel är 68 grad, så "ren" XC, men reach är lång och sittrörsvinkel är brant.

Men snygg cykel. Kanske är 100 mm fram lite kort. Jag har en Kona Hei Hei med liknande geometri och 120 mm gaffel, är nöjd med den (men kör nu framförallt helstel).

Man skulle kunna byta till 120 mm gaffel om man tycker att 100 mm inte räcker. Den är tillräckligt lång och brant att geometrien fortfarande är ok då.
Nåja, att se Hta på 68 som normal eller ren Xc är ju ett lite nyare påfund. Jag håller iofs med om det. Men när Downcountry-begreppet dök upp, och när F-podium lanserades så var det rätt flackt.

Jag har ingen erfarenheter als med Moondraker, men ramen verkar fin, länkage riktigt bra och med lämpligt geometri till snabbt cykling. Som sagt tror jag att den också skulle den funka bra till mer stökig stig med 120 mm gaffel.

Komponenter är dock billigt för priset. Det flesta funkar väl, men en SX trigger rätt trist och jag skulle ville har hjul med mer än 24 PoE.

EDIT: ser nu att Mondraker också säljer en version med 120 mm gaffel.

Senast ändrad:
Eventuellt kan jag få tag på denna cykeln för ca 37000:-.
Är det ett klipp eller ska man köra på en orbea oiz m30 för ca samma pengar. (Dock fullpris på den)

Hjul på både cykel är samma och flesta komponenter av liknande kvalitet. Mondraker verkar vara mer kapabel.

Ni som åker eller har åkt F-Podium. Hur upplever ni det med rengöring av länkaget? Jag är väldigt nära ett inköp, men blir lite skeptisk till konstruktionen. Hur fan håller man rent så att lagren överlever mer än en eftermiddag?

Ni som åker eller har åkt F-Podium. Hur upplever ni det med rengöring av länkaget? Jag är väldigt nära ett inköp, men blir lite skeptisk till konstruktionen. Hur fan håller man rent så att lagren överlever mer än en eftermiddag?
Nu är ett sedan du skrev detta inlägg! Men jag svar nu😊 Kört min mondraker F-Podium Dc r från 2021 nu fyra år utan orova mig över länkaget. Nu för en måndag 2025 sedan så lämnade in min skönhet för service av dämpare och genom gå av just upphängning och bra, men kommer behöva nya lager i vinter. Den än kanon cykel som fixar hårda tag i skogen!

Jag slog till på den där jag suktade efter, har inte bytt några lager än. Är ganska nöjd med cykeln, saknar dock en andra flaskhållare när man kör längre turer. Men det är en bekväm cykel.
Jag har även lite problem med att vajerhöljet för låsningen av bakdämparen dras in i ramen vilket får till följd att dämparen inte öppnar riktigt fullt. Så det står på att-göralistan att försöka lösa.

Det är dock inte lätt att hålla rent kring dämparen. :)

Haha jag kör med camelbak 😊 Tycker så fullt med flaskhållare! Hos mig är inget problem med dämpar vajer än så länge! Tävlar du eller för nöjes skulle?

Tillbaka
Topp