Mongoose Boot'r apprentice mekhjälp.

Halloj!

Har en Mongoose Boot'r som jag har tröttnat på den gråa tråkiga färgen på och har nu fått för mig att ja ska lacka om ram/fälgar(vill alltså tömma ramen), på med lite nya däck och fixa lite annat småkraffs med

Men nu till min fråga, ja har aldrig i hela mitt liv gjort mer en bytt däck på en cykel och undrar om man kan få tag i någon mekhandbok eller liknande till omnämnda cykel?

För ja antar att saker och ting ska dras med moment och vissa grejer ska väll ihop på ett visst sätt.

Kan tilllägga att ja jobbar som bilmekaniker till vardags så själva skruvandet är inga problem men vill undvika att behöva gå med svansen mellan benen till LBS och be dom pussla ihop allt efter mig.

Tacksam för svar // TC

Senast ändrad:
Du kommer klara det lätt.

Kolla här:
http://www.parktool.com/blog/repair-help

Deras bok "Big Blue Book" är väldigt bra om du föredrar papper.
http://www.parktool.com/product/big-blue-book-of-bicycle-repair-3rd-edition-BBB-3

Du behöver inte mycket specialverktyg heller. Det mesta är insexnycklar. Vevlagret är väl det enda tippar jag. Osäker på vad det är för vevar men där kan man ibland behöva köpa en avdragare.

Tar du isär hjulen för att lacka fälgen däremot blir det nog en hel del pyssel, bättre att lämna ekrarna kvar och maskera. :)

Jag klarade mig utan momentnyckel tills jag började med kolfiber. Då kändes det listigt. Det andra klarar du troligen på den mekaniska känsla du har.

Cykelmek, iaf när man börjar med växlarna, påminner lite om gammaldags motormek. Dvs en kombination av småfippel, tänkande och handmätande. Tänk ventilspelsjustering så förstår du ungefär.

Tack för snabbt svar :) Ska kolla upp den stora blå!

Nae det blir generalmaskering av ekrar och anat otyg ;)
Men då har ja ju inget å skylla på nu, köpa mek ställ imorgon och sätta fart ;)

Återigen tack för svaret :)

Tillbaka
Topp