Med hjälp av den har konstruktionen har jag monterat mina Tubus ej-cargo. Bak har jag en Tubus cargo. Fästena i ramen är likvärdiga mellan de här två olika modellerna och anledningen till att jag har satt de så här är att på den jag har fram finns det möjlighet att fästa väskorna lite längre ner på pakethållaren och inte längst upp på hyllan.
Jag tror inte att man behöver vara rädd för att fästa i ramen, det brukar (vad jag har hört) vara lödda gängade hål som man fäster i. Lödningen är väldigt stark och det hela borde ju vara tjockare än själva röret.
Men jag har sett såna där hål paja, men det var på en mkt välanvänd cykel (vars svettsning vi redan har diskuterat i en annan tråd).
Just nu har jag ingen frampakethållare monterad men fästet ser ur så här
Uppe till vänster ses en bild av fästet ovanifrån. Det är fastskruvat (m mutter) i hålet som går genom gaffel precis innan gaffelbenen. Pakethållaren är fäst precis som vid bakhjulet m skillnaden att istället för att skruva i ramen skruvas pinnarna på pakethållaren (ja, ni som sett tubus hållarena borde fatta) fast i skruvarna som de röda pilarna pekar på.
Fästet är gjort av en gängstav ihoplödd med en grej med skruvhål på vardera sida. Det är snyggt och enkelt. Jag är så himla nöjd! Jag har testat den 130 mil på grusvägar i Kirgizistan m full packning också, så jag vet att det håller.
En sak som inte gick så bra dock. Bakpakethållare är gjorda för att fästas på en gaffel m större gaffelbensavstånd, alltså är avståndet mellan skruvhålen på nedredelen, högre resp vänster längre ifrån varandra. Bara att trycka ihop tänkte jag så att det går att montera över framgaffeln. Det är ju trots allt en tjusig pakethållare från tubus i vad som sägs vara bra kvalitetsstål. Knak, det sprack längs m svetsfogen, så här har jag fått svetsa ihop pakethållaren lite. Jag tror att det är svårt att undvika m så stor svetsfog, liten böj o tunt stål (nån annan kanske kan kommentera det, jag gissar mest). Men jag tänker inte göra om det igen några dagar innan avresan, nu när jag vet att även tubushållarna pajar.