Montera bakpakethållare fram?

5kral

Ny medlem
Går det ens? Isåfall - stor skillnad i manöverduglighet jämfört med lowrider?

Vore gött så man kan sätta på större väskor fram.

Ramen är en Surly LHT.

Ska inte döma ut något i förtid, men... vad har du för tänkt packlista som kräver så mycket utrymme? Du har 90 liter bara i väskorna med vanliga framväskor. Du har en pakethållare som du kan slänga på mycket på. Har sett folk som spänner fast en sovsäck t.ex. eller något annat i kompressionspåse fram på styret även om du inte har styrväska. Även om det kan verka trevligt att ta med sig massa, och man "behöver" en massa med sig när man skall på långfärd skulle jag i alla fall se över packlistan innan jag utökar packutrymmet.

Här finns i alla fall massa bilder på hur folk har lastat sina LHT: http://www.crazyguyonabike.com/doc/page/?o=1r4vFZo&page_id=174489&v=1WW - ganska varierat.

(sedan beroende på vilken typ av lowrider du skaffar fram kan det väl gå utmärkt att haka i bakväskor där? Själv har jag mest erfarenhet av Tubus Duo, men jag har heller inte haft behov av mer utrymme hittills)

Hej.

Det går utmärkt att sätta en vanlig pakethållare fram.
Manöverdugligheten är det ingen större skillnad på.
Jag har kört ganska långt med en standardhållare fram, på den har jag hängt två ortlieb front roller (försökt få dem så nära ramen som möjligt). Enda nackdelen är när man står still, börjar styret vrida sig kommer det accelerera (för väskorna vill ner till marken).

jag har verkligen uppskattat hyllan framtill, den har använts som extrautrymme till tillfälliga saker. vatten, vattenmelon, glass och sånt.
fördelen med cykling är ju att man kan lasta nästan hur mycket som helst utan att det gör ont :)

2010_06_21_042.JPG

jag har det så på min lht. har dock fått göra en lösning som krävde lödning. det blev väldigt snyggt o väldigt stadigt. vill du så kan jag försöka ordna en bild.

Har du en LHT skall du väl sätta ett surly nice rack fram? Själv bytte jag gaffel på toringhojen bara för att få dit den hållaren. Otroligt stabil och massiv lastkapacitet.

Jag har inte kört så mycket med lowriders att jag kan jämföra, men med nice rack får man ner väskorna lika lågt så tyngdpunkten ändrar sig egentligen bara för att man lastar mer där fram än annars.

Jag har kört långfärd både med normal touringcykel och senare med helstel MTB.
Min ide var att lägga så mycket som möjligt i väskor för att underlätta ompackningar för mellantransporter, som tåg och båt, och för att det blev snyggare. Då körda jag med fyra väskor av typen Karrimor Kalahari, 20 L och en Cannondale styrväska. Bara liggunderlägget låg på pakethållaren.
Tyvärr så blev de för stora för lowrider-hållare fram för 26", så att framväskorna tog i marken när man svängde.

DSCN0176.jpg

Då skaffade jag en Blackburns frampakethållare som man satta fast med U-klammor efter egen uppfinning. Detta fungerade mycket bra, det gav inte riktigt samma stabilitet som med med lowriders men tillsammans med MTBns styvare gaffel gav det ändå en bättre känsla på cykeln på ojämna vägar.

mtf_1-front-rack_2.jpg

Personligen är jag mer positiv till heltstel MTB om man skall köra mycket på grusväg. Bredare däck och mer gummi däcken ger färre punkor och bättre bromsverkan.

Robert skrev:
-------------------------------------------------------
> Då skaffade jag en Blackburns frampakethållare
> som man satta fast med U-klammor efter egen
> uppfinning. Detta fungerade mycket bra, det gav
> inte riktigt samma stabilitet som med med
> lowriders men tillsammans med MTBns styvare gaffel
> gav det ändå en bättre känsla på cykeln på
> ojämna vägar.
>
> http://www.blackburndesign.com/media/catalog/produ
> ct/cache/1/image/610x405/9df78eab33525d08d6e5fb8d2
> 7136e95/m/t/mtf_1-front-rack_2.jpg

+1
har precis den i fram på helstel Kona Lava Dome, aka "Stellans cykel"

Jag som har två surly nice rack tycker att de är grymt prisvärda. Kvaliten matchas bara av tubus och deras modellprogram ser klart annorlunda ut. Skall man ha med mycket grejer är surly ensamma i sin klass.

_MG_7301.JPG

Man ser iofs inte pakethållarna så bra men så här ser det ut med halv last på cykeln.

Oj, va dyra dom har blivit, tror jag betalade 75 euro för mitt. Jag har också Nice Rack (+1 för namnet) fram på min LHT men Tubus Cargo bak. Gillar verkligen hyllan, brukar ha mitt tält där. Eller pizzakartonger går också bra, eller sängbord, eller andra möbler :-) Överlag ett rätt trevligt rack men det känna omotiverat tungt (Tubus Cargo 508g, Nice Rack 1382g !) och jag skulle gärna sett att det gick att hänga väskorna lite längre ner (inte för att jag tror att jag skulle märkt nån skillnad, snarare hade jag nog kört sönder väskorna mot nån gren i så fall, men iaf :-) ). Klart, kör man med stora väskor fram hamnar dom nog rätt bra i höjd.

sngbord.jpg

Nä, just ja, nu var det bakpackethållare det skulle handla om. Kör inte Stellan med bakpakethållare fram?

Tubus cargo ska hålla för 40kg och väger 610g.
Surlys håller för 36 och väger drygt 1200.

1-0 till tubus ingenjörer :)

Tubusrack brukar väll fästa med skruvar direkt i ramen. Jag antar att det gäller surly också.
Dock så tycker jag att tubus har riktigt fina och prisvärda packhållare, saknas bara en frampakethållare.

Med hjälp av den har konstruktionen har jag monterat mina Tubus ej-cargo. Bak har jag en Tubus cargo. Fästena i ramen är likvärdiga mellan de här två olika modellerna och anledningen till att jag har satt de så här är att på den jag har fram finns det möjlighet att fästa väskorna lite längre ner på pakethållaren och inte längst upp på hyllan.

Jag tror inte att man behöver vara rädd för att fästa i ramen, det brukar (vad jag har hört) vara lödda gängade hål som man fäster i. Lödningen är väldigt stark och det hela borde ju vara tjockare än själva röret.

Men jag har sett såna där hål paja, men det var på en mkt välanvänd cykel (vars svettsning vi redan har diskuterat i en annan tråd).

Just nu har jag ingen frampakethållare monterad men fästet ser ur så här

2011-10-18_23-01-50_257.jpg

Uppe till vänster ses en bild av fästet ovanifrån. Det är fastskruvat (m mutter) i hålet som går genom gaffel precis innan gaffelbenen. Pakethållaren är fäst precis som vid bakhjulet m skillnaden att istället för att skruva i ramen skruvas pinnarna på pakethållaren (ja, ni som sett tubus hållarena borde fatta) fast i skruvarna som de röda pilarna pekar på.

Fästet är gjort av en gängstav ihoplödd med en grej med skruvhål på vardera sida. Det är snyggt och enkelt. Jag är så himla nöjd! Jag har testat den 130 mil på grusvägar i Kirgizistan m full packning också, så jag vet att det håller.

En sak som inte gick så bra dock. Bakpakethållare är gjorda för att fästas på en gaffel m större gaffelbensavstånd, alltså är avståndet mellan skruvhålen på nedredelen, högre resp vänster längre ifrån varandra. Bara att trycka ihop tänkte jag så att det går att montera över framgaffeln. Det är ju trots allt en tjusig pakethållare från tubus i vad som sägs vara bra kvalitetsstål. Knak, det sprack längs m svetsfogen, så här har jag fått svetsa ihop pakethållaren lite. Jag tror att det är svårt att undvika m så stor svetsfog, liten böj o tunt stål (nån annan kanske kan kommentera det, jag gissar mest). Men jag tänker inte göra om det igen några dagar innan avresan, nu när jag vet att även tubushållarna pajar.

Senast ändrad:
5kral skrev:
> Tubus cargo ska hålla för 40kg och väger 610g.
> Surlys håller för 36 och väger drygt 1200.
>
> 1-0 till tubus ingenjörer :)

Dom där båda produkterna är nog rätt färgade av sina ursprungsländer. Tubusracket är lätt smalt och gjort i tunnare material. Montera det var rena barnleken. Surlyracket var på Surlys maner väldigt versitalt (eller va det heter på svenska), skulle gå att montera på vad som helst, hursomhelst. Tusen monteringsdetaljer (som dessutom väger), inget svårt egentligen, bara otroligt tidsödande och krångligt. Dessutom är godstjockleken större. Bra är att racket är bredare. 36 kg är nog en disclaimer, det där racket kan du nog köra över med stridsvagn utan att det händer nåt! Nu tog jag kanske i men cykeln pajar nog långt innan racket.

hannulan skrev:
> Surly uppger att framgaffeln endast kan lastat m 8
> kg...

Va?! Var står det :-)

Ingemar skrev:
> hannulan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Surly uppger att framgaffeln endast kan lastat m
> 8
> > kg...
>
> Va?! Var står det :-)

Nu ställer du svåra frågor. På ett papper som jag skrev ut på Surlys hemsida när jag valde mellan LHTn o Thorn Sherpa. Jag hittar inte information på deras hemsida igen. Jag ska kolla i mina papper när jag kommer hem. Sherpan hade också nån sån viktgräns (jag kan ju iofs ha blandat ihop det och så var det de som hade det).

Men jag hittade mina viktsiffror. Min Nishiki Pro SLD väger 1.6+0.65 = 2.25 kg för ram inkl gaffel.
För LHT blir det 2.34+1.02= 3.34 kg. Så drygt ett kilo i viktskillnad.

Är det inte så att Surly har tagit det säkra för det osäka med sina siffror bara? I rättsprocessernas förlovade land (enligt mina fördomar) är det kanske bra?

Graj skrev:
> Är det inte så att Surly har tagit det säkra
> för det osäka med sina siffror bara? I
> rättsprocessernas förlovade land (enligt mina
> fördomar) är det kanske bra?

+1

Det är som amerikanska gigantiska pickuper som man max får lasta 200kg på flaket?

Tillbaka
Topp