Montera "insert" i gaffel? DIY

lflx

Aktiv medlem
Tänkte bikepacka med en gammal chromoly-GT i sommar. Då jag tycker det känns onödigt med ny gaffel har jag funderat lite på att fixa egna mounts för väskor och liknande. Som på bifogad bild. Någon som provat göra egna? Tror ni det håller att borra, sätta gängade inserts och gänglåsning på skruvarna?
1000003468.webp

Tänkte bikepacka med en gammal chromoly-GT i sommar. Då jag tycker det känns onödigt med ny gaffel har jag funderat lite på att fixa egna mounts för väskor och liknande. Som på bifogad bild. Någon som provat göra egna? Tror ni det håller att borra, sätta gängade inserts och gänglåsning på skruvarna?Visa bilaga 763994
Nitmutter känns enklare än att skruva i en gängad insats?

Jag hade inte velat borra i gaffeln, även om det säkert går fint om det är en stålgaffel med grovt gods. Går det inte att få till en OK lösning med nån sorts klammer runt gaffelbenet istället?

Jag hade inte velat borra i gaffeln, även om det säkert går fint om det är en stålgaffel med grovt gods. Går det inte att få till en OK lösning med nån sorts klammer runt gaffelbenet istället?

Håller med, jag köpte nåt kit från jag tror Surly beståendes av plattor och typ klammer som man drar runt gaffeln för att få fästpunkter.
Minns tyvärr inte vad kitet hette.

Jag ska precis borra i en stålgaffel, men jag kommer löda dit gänginsatser så som man gör när man bygger en cykel. Ett runt hål med förstärkning i form av en lödd "mutter" känns tryggt, men ett borrat hål med nitmutter eller någon annan godtycklig lösning hade jag inte vågat ha på framgaffeln (eller någon annan stans på en cykel heller för den delen).

Nya fästen i ramen kräver mao metallslöjd och omlack imho.

Det var nitmutter jag menade, hittade bara inte ordet.
Jo det är klart och det blir kanske det ändå. Hade mest bara inget projekt för tillfället och var sugen på att pilla med nåt. Tänkte om nån hade erfarenhet!

Jag ska precis borra i en stålgaffel, men jag kommer löda dit gänginsatser så som man gör när man bygger en cykel. Ett runt hål med förstärkning i form av en lödd "mutter" känns tryggt, men ett borrat hål med nitmutter eller någon annan godtycklig lösning hade jag inte vågat ha på framgaffeln (eller någon annan stans på en cykel heller för den delen).

Nya fästen i ramen kräver mao metallslöjd och omlack imho.
Låter rimligt. Uppdatera gärna hur det blev!

Tillbaka
Topp