Montera större klinga/öka offset

Saablar

Medlem
Montera större klinga/öka offset
Hejsan!

Köpte ny MTB efter att ha trampat runt på en sur gammal Crescent 26" i flera års tid. Blev en Trek X-Caliber 9 -22! Kanoncykel på alla vis - MEN jag skulle vilja dreva upp den lite då jag kör rätt mycket asfalt emellanåt. Den har MT-611 vevparti med 30t klinga (max är 32t enligt Trek). Jag skulle förmodligen vilja ha 36t men då måste jag öka offseten så klingan inte tar i svingen. Är medveten om att det kan bli problem med lägsta växlarna, men jag använder dessa ytterst sällan. 34t går på med minsta möjliga marginal enligt denna tråd: https://happyride.se/forum/threads/drev.3685049/

Är det en idé att köpa en crank spider för att lätt kunna byta drev? Är det brukligt/möjligt att använda spacers för att flytta kedjelinjen vid behov/byte av drev?

Hur går jag tillväga på bästa sätt för att montera större klinga, gärna 36t? Vad jag sett verkar inte finnas jättemycket drev med högre offset till Shimano Direct Mount, utbudet är bättre på SRAM.

Tacksam för tips och input. Själva mekandet klarar jag nog, men är något av en nybörjare när det kommer till cykeldelar.

Hälsningar,
Erik

Bilagor

• InkedIMG_4978_LI.jpg
    InkedIMG_4978_LI.jpg
    761.2 KB · Besök: 68
Tillbaka
Topp