Montera vevlager med eller utan fett?

Ophiophagus

Medlem
Hej
Ska montera nytt pressfitvevlager och blir inte klok på om jag:

1. Bara ska göra rent och sedan pressa i
2. Ha på någon typ av fästande låsningsgegga
3. Ha på smörjfett

Har sett alla tre varianterna men den som använde fett hade vevlagerkoppar i aluminium. Jag har kolfiberram och plastkoppar på vevlager. Snälla allvetande Happy får gärna rädda en novis som kanske borde lämnat i hojen istället...

Fråga tillverkaren vad dom rekommenderar.

Tack för att du lyfter tråden! Det är såklart möjligt, men nu ställde jag frågan här och det är inte fr mig självklart om jag ska vända mig till cykeltillverkaren eller vevlagertillverkaren. Jag tror att det finns många som kan detta och kanske till och med ge bättre vägledning än tillverkaren.

Det finns inget riktigt rätt eller fel mellan fett och Press Fit compound. Det beror på förutsättningarna, över tid så kan lagerskålarna i ramen tappa den exakta pression i rundhet och form som behövs för att ett press fit lager ska vara tyst och gå jämt. Har du tidigare haft problem med knakande vevlager så skulle jag fundera på att använda, någonform av Press Fit compound exempelvis Park tools rc-1. Viktigt om du har kolram är att även prima ramen, annars kan du få problem att få loss kopparna vid senare tillfälle. Om du inte har haft problem skulle jag använda fett, då finns det inget behov av compound. Jag skulle inte dra i lagret torrt iaf.

Ps, jag har haft mycket problem med press fit lager och gått över till press fit lager som gängas på mitten, ex wheels mfg pf30 eller ninja token tf4630 Ds.

Senast ändrad:
Tack för bra synpunkter! Nu tog det dessvärre stopp redan när jag skulle knacka loss det gamla så jag får se hur jag löser det.

Allt gott!

PS. Gissade att detta diskuterats men är nog dålig på att söka för jag hittade inte när jag försökte...

Tillbaka
Topp