Monteringsdelar till FS-ram. Hur svårt ska det vara?

• Trådstartare Trådstartare SGS
  • Start datum Start datum

SGS

Aktiv medlem
Försöker få ihop detta. Ramen är en Votec VMs.

_20191101_205929.JPG

_20191101_205842.JPG

Bild 1 visar vad jag tror är en Syntace X-12-standard. Åtminstone det medföljande växelörat. (Ej på bild). Jag behöver uppenbarligen någon form av insert att fästa min axel i då själva ramen ej har något gängat. Vad köpa?

_20191101_210017.JPG

Bild 2 visar övre dämparfäste. Var hittar jag bultar som passar?

Har redan varit i kontakt med Bikester (som ju äger Votec sedan några år tillbaka), men de påstår att de ej kan tillhandahålla delarna.

Jag tänkte att så jäkla avancerat kan det inte vara. Ändå räcker mina google-skills uppenbarligen inte till.

Någon?

Insert-delen som länkats ser ju bra ut, men min första tanke var ju också att den borde sitta i växelörat för var/hur fästs det?

För dämparen behöver du nån hylsa eller specialskruv så den spänner utan att belasta lagret fel.
Har du köpt ramen så den kom utan? Jag hade skickat tillbaka..

Kolla på andra cyklar och se om du hittar nån som är lik och beställ därifrån.

Du hade mailat Bikester men inte Votec direkt?

Bilden jag la in är på ett kit som borde kommit med ramen...men jag antar att skicka tillbaka inte är en option.

Har du inte fått med de prylarna och bikester inte kan tillhandahålla dem så föreslår jag att du relamerar.

Det följde alltså med axel och växelöra, men inte insats med gänga och axel till bakdämparen? Reklamera. Det ska naturligtvis ingå. Bikester snackar i nattmössan.

Har du köpt ramen ny från Bikester eller beggad?

Hur som helst så bör den du köpt ramen av ha det som fattas, annars skulle jag häva köpet.

Tack för alla svar.

Klargör att ramen är köpt via Bikester. De har erbjudit sig att ta tillbaka den då de enligt uppgift som sagt ej kan tillhandahålla delarna som saknas, så ingen skugga ska falla på dem i det avseendet.

Jag hoppades däremot på att det skulle gå att lösa ändå. Skicka tillbaka en ram för att några detaljer (nåja) saknas känns både surt och onödigt. Fast det är säkert både lättast och vettigast egentligen.

marr sa:
Vem vill ha en ram som det inte finns reservdelar till?

I mitt fall så kunde jag aldrig tänka mig att det skulle vara svårt att få tag på originaldelar till en såpass ny modell. Eller ens att hitta bra lösningar via tredjepart.

Men de har inte leverat det som ingår? Då spelar det väl ingen roll om det går att svarva till. Det är en bra bit mer än 50% rabatt för att lösa det tycker jag.

Ringa igen och prata med nån annan?

Tillbaka
Topp