Monteringstips för kolfiber sökes

Kratt

Medlem
Hej,
Står i begrepp att montera ett integrerat styrlager på en ram av kolfiber. Styrstam av aluminium. Har monterat flertalet styrlager tidigare men aldrig integrerat och aldrig på en kolfiberram.
Letar efter en guide utan större resultat.
Vad gäller angående användning av fett och monteringspasta?
Lagerdel mot kolfiber = monteringspasta?
Lagerdel mot lagerdel = fett?
Monteringspasta mellan styrstam och styrrör?

Tack på förhand!

Dina tre punkter låter bra, jag har exakt likadant själv. Då undviker man knirr och knarr plus att det blir lite lättare den dag man ska demontera delarna. Jag har dock aldrig monterat lagerskålar i en kolfiberram men det borde inte vara några problem, jag antar att du anväder en styrlagerpress och INTE en träbit och hammare.

Tack för alla svar, uppenbarligen finns två olika skolor kring detta.
Spontant känns det bättre att montera med fett eller pasta, men blir det inte en enda gröt tillslut när man ska använda båda?!
Hur gör ni innan montering angående rengöring?
Ni som inte använder varken fett eller monteringspasta, har ni samma strategi vid montering av vevlager, sadelstolpe?

Glöm pasta vid montering av styrlager du kan lika gärna trycka in ventilslippasta i lagret.

Använd bara pasta vid mont av stolpe,styre,styrstam etc etc

Möjligen ett tunt lager fett runt och i lagerskålen

Kratt skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som inte använder varken fett eller
> monteringspasta, har ni samma strategi vid
> montering av vevlager, sadelstolpe?

Jag har inget där heller. Jag fick dock knirr kring styrlagret på en hoj för några år sen. Det löste jag med fett. Men de sista hojarna har funkat prima utan. Jag är en sån som använder hammare och planka också. :) Och polygrip till vevlagret. Fan vilken klåpare jag är egentligen. :)
/J

mickescott: Det låter helt logiskt att inte använda något som syftar till att öka friktionen till rörliga delar! tack.

bigmollo: Sant, börjar det knarra så är det inte mer än att man smörjer. Klåpare och klåpare, jag tycker både planka och polygrip ska ingå i alla multiverktyg. Det är nog ParkTools värsta mardröm, undrar när dom inkluderar sina blå latexhandskar i sina multiverktyg? Kanske handsvett reagerar med titan? Skräck!

Hur gjorde ni med rengöring före montering? Har läst om avfettning av delar före montering.

Kratt skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur gjorde ni med rengöring före montering? Har
> läst om avfettning av delar före montering.

Torkade ur med papper så det inte låg damm eller annat skräp. Gör samma sak i sadelröret och känn så det är jämnt och fint i röret.
/J

Tillbaka
Topp