Morgondopa på Zwift?

Livet är orättvist och speciellt för oss som helst lever på kvällen/natten! Jag tror att de flesta väger minst när de vaknar och sedan adderar på vikt under dagen. För mig handlar det om 3-4kg och då väger jag ändå under 70kg...

Såå vad tror ni de flesta väljer när de anger sin vikt på Zwift, morgonvikt eller vikten när de rejsar? Vad väljer du?

roskai

Aktiv medlem
Livet är orättvist och speciellt för oss som helst lever på kvällen/natten! Jag tror att de flesta väger minst när de vaknar och sedan adderar på vikt under dagen. För mig handlar det om 3-4kg och då väger jag ändå under 70kg...

Såå vad tror ni de flesta väljer när de anger sin vikt på Zwift, morgonvikt eller vikten när de rejsar? Vad väljer du?
Nu är jag inte speciellt insatt i zwift men spelar vikten någon roll när man inte förflyttar sig? Orättvist mot röva?

Det måste vara helt omöjligt att gå upp 3-4 kg under dan för att sedan tappa allt till morgonen. Det kräver ju att man stoppar i sig motsvarande kilo mat och dryck utan att tappa ett gram någonstans på vägen.

Funkar nog bara om man äter och dricker under hela dagen utan toalettbesök och utan att svettas en droppe, för att sedan tömma sig det sista man gör innan sovdags...

geologen

Aktiv medlem
När jag är i träningsform och kör många pass kan jag lätt pendla inom 2-3 kg på ett dygn, och det då vid knappt 70 kg. Tappar vätska oerhört snabbt och måste dricka mängder varje dag för att inte må dåligt.

Men, när det gäller träning och Zwift, så behöver det inte vara en fördel. Jag vet att jag presterade markant bättre kvällstid än på morgonen. Procentuellt sett mycket mer än vad några kilo viktskillnad skulle göra.

När jag är i träningsform och kör många pass kan jag lätt pendla inom 2-3 kg på ett dygn, och det då vid knappt 70 kg. Tappar vätska oerhört snabbt och måste dricka mängder varje dag för att inte må dåligt.

Men, när det gäller träning och Zwift, så behöver det inte vara en fördel. Jag vet att jag presterade markant bättre kvällstid än på morgonen. Procentuellt sett mycket mer än vad några kilo viktskillnad skulle göra.
Det finns studier på att man presterar bäst in på dagen. Vo2max är högre då. Jag svettas också väldigt mycket och väger 66 på morgonen och slutar på 69/70 på kvällen

Eveningstar

Aktiv medlem
Gäller inte dopningen i den här tråden om att skriva in morgon-vikten och sen tävla på kvällen? :)

Lars.E

Aktiv medlem
Jag brukar aldrig väga mig.
På zwift väljer jag att skriva lämplig vikt för att prestera i nivå med tätklungan. Det blir rättvisast så.

Jag kommer nog fortsätt aanvända morgonvikt då det ska vara vad de flesta väljer. De flesta människor självsuggesterar och lär knappast ta sin aktuella vikt exakt vid cykling. Alltså är morgonvikt bara fair.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Jag gör en uppskattad vikt där jag viktar mot hur andra har uppskattat sin egen och min vikt. Sen viktar jag det mot ett par scenario +ANNAT där jag skulle kunna väga olika, tycker det blir minst fel. 🤦‍♂️

deadmeat

Medlem
Det bör väll vara morgonvikt efter toalett som gäller kan jag tycka. Ta kampsport till exempel , där kan man juh väg in sig totalt tom ett dygn före match för att sen fylla upp innan match.

Folket i Swedish zwift riders brukar rekommendera att ändra sin vikt för att inte bli uppklassad och cykla med dom snabba.
Fast att ange högre vikt bara för att få hävda sitt ego och spöa folk i handikappklasserna är väl ändå rätt larvigt. Nu vet jag inte om det är allmän rekommendation att göra så, vet dock att jag själv på lösa boliner gav det rådet till någon som var "orolig" att uppklassa sig för en tid sedan.

Även om det inte känns som "fusk" på samma sätt som att medvetet sänka sin vikt så är det ju likväl rätt larvigt, i slutändan lurar man ju ingen annan än sig själv ändå.

Lingon

Aktiv medlem
Inte för att jag bryr mig egentligen, men är det inte sjukt konstigt att zwift har handikappklasser baserat på 20m vikteffekt i stället för faktiska resultat, där man får tävla sig till högre klasser?
Nu är det ju bara dom som har tur med gränserna som kan vinna c och b rejs.
Fast egentligen är ju all form av handikapptävling trams.

Manurhin2

Aktiv medlem
Varför är vikten så noga när folks trainers inte är lika kalibrerade?
Jag Zwiftar mkt men bara strukturerade träningspass.
Zwift är ett spel och kommer aldrig bli rättvist på tävlingar.

M

Inte för att jag bryr mig egentligen, men är det inte sjukt konstigt att zwift har handikappklasser baserat på 20m vikteffekt i stället för faktiska resultat, där man får tävla sig till högre klasser?
Nu är det ju bara dom som har tur med gränserna som kan vinna c och b rejs.
Fast egentligen är ju all form av handikapptävling trams.
Fusket skulle gjort det värdelöst

Eddy

Medlem
Zwift är ju görsvårt, har alltid suttit i ledarklungan irl, i zwift blir jag ifrånåkt i klass C, vad gör jag för fel?
Är jag för tung på riktigt eller på webben?
//E

Jajjas

Medlem
Vad är hög för dig?
För att komma i toppen/tätklungan av B så krävs typ 4w/kg, ca 300w för dig då + att kunna köra ännu hårdare i backarna och sen återhämta sig när du ligger på 300w igen.
I C krävs nog typ 3.5w/kg, upplever att det fuskas mest i C klass. Alltså att folk har en ftp på över 3.1w/kg, som är den övre gränsen i C, men ändå kör där.

Lindahl195

Medlem
Körde mitt första zwift race igår, swe cup.

Anmälde mig i C (ftp 228 73kg) och ja jo tjena, slutade på plats 91(tror jag) med 214 watt i snitt. Men ledaren hade ju W/Kg långt över "C" gruppen. Det borde ju korrigera automatiskt till nästa tävling kan man tycka, men som jag förstår så gör det inte det?

Det blev en skaplig chock och uppvaknande vilket jävla tryck det var o klungan jag åkte i, och först tänkte jag "helvete vad jag överskattat min förmåga" tills jag scrollade i resultatlistan 🤦‍♂️😁

baggy

Aktiv medlem
Jag kör oftast morgonvikt men ibland väger jag mig senare och korrigerar. Brukar väga mig samma dag som racet. Kör jag bara rides så kan jag köra på några veckor gammal vikt.

rödblå

Medlem
Kan erkänna att jag har tummat lite på vikten i Zwift, kändes inget kul att titta på en fet avatar som knappt tog sig upp för backarna när man trampar järnet irl.

Jajjas

Medlem

Anmälde mig i C (ftp 228 73kg) och ja jo tjena, slutade på plats 91(tror jag) med 214 watt i snitt. Men ledaren hade ju W/Kg långt över "C" gruppen. Det borde ju korrigera automatiskt till nästa tävling kan man tycka, men som jag förstår så gör det inte det?

Det blev en skaplig chock och uppvaknande vilket jävla tryck det var o klungan jag åkte i, och först tänkte jag "helvete vad jag överskattat min förmåga" tills jag scrollade i resultatlistan 🤦‍♂️😁
Man kan alltid anmäla sig i vilken klass som helst. På https://www.zwiftpower.com/events.php?zid=282316 hittar du dom officiella resultaten. Där har dom flyttat upp vissa till en högre klass och tagit bort dom som inte har kört enligt reglerna för just det racet t.ex så måste man ha pulsmätare för att få ett officiellt resultat.

NickPick

Aktiv medlem
Vissa tar ju tävlingen på blodigt allvar och som vanligt när det kan fuskas och man får en fördel av det nyttjas det.
Läs igenom inläggen på szr så blir det tydligt. Sist var det någon som blev sur över diskning när han definitivt tillhör klassen ovan.

Finns knep: ändra vikten så att din FTP ligger på gränsen till att kliva upp en klass (men du håller dig precis på rätt sida), sänk din vikt för att cykla snabbare. Kanske ingen hit om du siktar på medalj i tex b eller c.

Detta har jag lärt mig på kort tid och givetvis fuskar jag inte själv. Det är inte på allvar att cykla tv-spel, även om det är bra träning och kul 👍🏻

Jajjas

Medlem
Vissa tar ju tävlingen på blodigt allvar och som vanligt när det kan fuskas och man får en fördel av det nyttjas det.
Läs igenom inläggen på szr så blir det tydligt. Sist var det någon som blev sur över diskning när han definitivt tillhör klassen ovan.

Finns knep: ändra vikten så att din FTP ligger på gränsen till att kliva upp en klass (men du håller dig precis på rätt sida), sänk din vikt för att cykla snabbare. Kanske ingen hit om du siktar på medalj i tex b eller c.

Detta har jag lärt mig på kort tid och givetvis fuskar jag inte själv. Det är inte på allvar att cykla tv-spel, även om det är bra träning och kul 👍🏻
Lite allvar är det ändå. I swecupen skulle dom väl köra nån livetävling med inbjudna elitcyklister och dom bästa i cupen?
Håller annars med för dom andra klasserna. Att vinna C är att komma precis efter den som kom sist i B.

Tänk så bra man är om man är bra på Zwift.
Fuska på zwift är ju lite som att fejka orgasm när man onanerar, man lurar ju mest sig själv liksom.🙂
Och alla andra. Värdelös liknelse

Håkan1

Medlem

Det officiella resultatet som räknas hittar du på ZwiftPower:

Kan inte se annat än att vinnaren uppfyller kategorinivån för C.

Jajjas

Medlem
Det officiella resultatet som räknas hittar du på ZwiftPower:

Kan inte se annat än att vinnaren uppfyller kategorinivån för C.
vinnaren enligt zp blev 7a i Klass C egentligen. Nästan hela top 20, ofiltrerad resultlista, borde köra B istället. Det är ju dom man ser när man tävlar och då är det inte konstigt att man blir frånåkt om man själv startat i rätt grupp.
i Swecup så startar dessutom alla klasser samtidigt och håller man inte koll på listan till höger kan man lätt ryckas med i ett för högt tempo.

1125AA7D-637E-49E2-8E33-80DC968183B6.png

Jajjas

Medlem
Resultatlistan som visas i Zwift (Companion) kan du glömma. Det är inte det officiella resultatet och räknas inte.
jo jag vet det. Skrev det ett par inlägg innan ditt.
Men det vet man inte förrän efter tävlingen. Då är det för sent för att ”släppa dom för att dom kör ändå i fel klass”
Lindahl som kände att han blev frånåkt upplevde det som ett problem.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer