Mötet med liemannen

sparven

Medlem
Mötet med liemannen
Känner att jag måste medge mig av ett möte med liemannen idag, han svingade men missade; strax innan Kungsbacka ligger jag å 2 kamrater i nerförsrull på racer, pratandes å på gott humör. Inte en bil på vägen, ser då i ögonvrån hur en mötande bil plötsligt gör ett utfall å kommer mot oss, svischar förbi min axel uppskattningsvis 50cm i 60-70km/h. Hinner inte uppfatta vad som händer, men nitar kort senare å sätter efter bilen. Naturligtvis lönlöst.. Senare kommer bendarret å insikten hur nära döden jag faktiskt varit, min värsta hittills under 5års intensivt cyklande. Får sen höra den sjuka fortsättningen; killen har några minuter senare prejat ut en bekant på samma väg! Dunk på plåten, killen tvärnitar, flyger ut å kastar omkull honom, helt skogstokig, förstört framhjul å millimetrar från handgemäng... Vad e det för fel på vissa människor, ska man behöva sluta med sin stora hobby för rädsla om livet?! Eller e det en glock i byxlinningen som gäller till nästa år‏..

Har aldrig känt någon större rädsla på vägarna innan trots en hel drös med incidenter men nu ikväll så har jag seriösa oroskänslor

/E

Mötet med liemannen
Ja vi har reg nr, funderar nu på hur detta skall lösas på en konstruktivt sätt som får inblandade att förstå vad som står på spel när sånt här händer.

Mötet med liemannen
Jag fick en oöppnad cocaburk i ryggen i förrgår, blev så chockad och konfys att jag inte försökte ta numret förrän bilen var för långt iväg. Tänker direkt efter att om jag får syn på bilen och dess ägare blir det misshandel av densamme. Men efter en stund är mina tankar mer mot hållet att vad gör han och hans passagerare nästa gång de kör om mig eller någon annan på cykel.

Mötet med liemannen
Sommaren 2010: Ut på runda med en träningskollega. Vi drog växelvis och satt alltså inte i bredd (sånt som annars kan irritera bilister).
Möte med äldre medelålders man i Mercedes. Han girar över på vår väghalva och sveper förbi obehagligt nära. 80-sträcka. Inga potthål eller andra orsaker för honom att göra på det sättet. Bara en markering.

Mötet med liemannen
människan är född ond.

Fick en ölburk(tom) kastad på mig när jag passerade Märsta för några veckor sen, självklart från en saggig gammal sänkt BMW.

Mötet med liemannen
Till TS: Kontakta polisen omgående. Just eftersom ni var två, fick tag på regnumret och ev. såg föraren (gjorde ni det?) så borde det vara möjligt att göra något av detta.

Ibland funderar jag på att montera kameror fram och bak på hojen, typ sådana där Gopro.

Jag har väl inte blivit utsatt för speciellt mycket mer än att det är rätt obehagligt när bilar kör om i hög hastighet på landsväg samtidigt som de har möte. För typ 2 veckor sedan var det en lastbil som gjorde just det på en ganska smal väg dessutom. Det kan inte ha varit speciellt många dm ifrån.

Hur tycker ni man placerar sig så optimalt som möjligt på vägen? Jag brukar hålla ganska mycket till höger för att inte vara i vägen. Hade jag cyklat mer mot mitten så kan inte bilarna köra om vid möte men samtidigt borde risken att bli påkörd bakifrån bli större, om bilen kommer i hög fart genom en skymd kurva t.ex. Dessutom retar man upp fler knäppskallar ju mer plats man tar av vägen.

Mötet med liemannen
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du ligger lite längre från kanten så har du lite väjningsmån när du hör nån vara på väg
> att snika förbi för nära.

Ja, för det hinner man ju med att höra när det kommer en bil i >50 km/h mer än man själv kör i...
moderna bilar som bullrar SÅÅ mycket.

Lycka till!

Mötet med liemannen
mamme1 skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du ligger lite längre från kanten så har
> du lite väjningsmån när du hör nån vara på
> väg
> > att snika förbi för nära.
>
> Ja, för det hinner man ju med att höra när det
> kommer en bil i >50 km/h mer än man själv kör
> i...
> moderna bilar som bullrar SÅÅ mycket.
>
> Lycka till!

Tja, jag gör ju så på så gott som varenda runda. Jag kan oftast höra både avstånd och riktning ganska väl. Är jag i en brusig miljö vrider jag på huvudet oftare för att kompensera. Det är extremt sällan jag blir överraskad. Däremot är det inte alltid jag kan undvika situationen ändå, men jag slipper i alla fall det där plötsliga.

Mötet med liemannen
Usch, fy fan! Vad trist att man inte ska kunna utöva sin hobby i fred utan ska ha behöva sätta livet på spel. Jag har bara vart med om att en raggarbil kastat in en tom ölburk som skuttade emellan oss... Men det kändes nog så otäckt om den satt sig mellan ekrar eller om ngn ens kört på den o flygit över styret.

Känner mig extra nöjd med att ha sålt lvg hojen o satsar helt på skogen när man läser såna här trådar... Hundägarna blänger bara, inga kastade föremål där inte.

Mötet med liemannen
Jag ska börja kasta gel, powerbars och klibbig sportdrycxk på alla närgångna bilar =)

Läskig historia, tur att det gick bra. Ta reda på var människan bor, åk dit/ring och berätta vad du känner och att du tänker polisanmäla så kanske personen ifråga blir lite ödmjuk och går att resonera med. Annars bara polisanmäla eller gå loss med fälgkors + ANNAT ;-)

Mötet med liemannen
Ta med bananer på hojjen, skalet är faktiskt ganska användbart, lagom kladdigt och går att kasta. En kompis hade precis avslutat en banan och en bil struntar i högerregeln, han får iväg skalet så det fastnar på framrutan och bilen kör iväg med skalet där. Tror aldrig jag skrattat så mycket.

Mötet med liemannen
Cyklar rätt mkt men som tur var händer det inte tokiga saker allt för ofta
det kan vara mötande bilar som kör om...rätt obehagligt på 70-90vägar...men va fan gör man då den omkörande bilen är Polis????förutom ett fett finger men anmäla...nja knappast.

just det där med omkörande mötande kan bli jäkligt ödeläggande för ligger du på rulle och kikar bakåt och sedan ska glutta framöver för att glida fram....vips rakt i fronten..smartpannor.

En stor näve ostbågar är det värsta som jag fått på mig...och några närmisar.
Brukar ligga en 20-30cm från vita linjen till vänster alltså av den anledningen att om jag ligger jäkligt smalt och får hinder i fältet och sedan sidoförflyttar så kan jag lägga mig i en bil....ligger jag därute finns det mer spelrum. Kör alltid med backspegel vilket gör att jag enklare kan hjälpa till för att underlätta om det går, vilket brukar uppskattas. Brukar ge gester så ofta det går och se "positiv" ut, vi ska ju alla sammarbeta i trafiken.

Men om du har nummer, kolla vem det är och samtala vänligt om det inte funkar är det bara att polisanmäla.......inga undantag. Men handgemäng vad kommer det för positivt av det?????

Mötet med liemannen
Mordförsök blir svårt att hävda då han förmodligen inte planerat det. Däremot försök till dråp alternativt grovmisshandel? Är det inte så också att föraren måste bevisa att det inte var han som körde för att klara sig undan?

Mötet med liemannen
Fässberg skrev:
> Glock FTW

+1

Edit: F.ö tror jag egentligen att ett paintbollgevär monterat på styret är bättre.
Man slipper riskera att döda personen i fråga. Fungerar även i avsärckande syfte..
Man jävlas liksom inte med en kille som har en sån här monterad därfram..

41733775_9523098.jpg

Senast ändrad:
Mötet med liemannen
För att fortsätta på linjen " jag fick .... kastad på mig"

När jag cyklade hem från affären i början av sommaren, med en stor kass med mat, kännde jag plötsligt en jäkla smärta i magen.
Tittade ner och fick se att hela jag var täckt av milkshake.

Någon bilistjävel hade slängt en halv mcdonnalds milkshake på mig.

Dåligt sur man var resten av den dagen.

Mötet med liemannen
RasmusOlofsson skrev:

> Någon bilistjävel hade slängt en halv
> mcdonnalds milkshake på mig.
>

På vättern runt i år kastade någon en McD milkshake på vår klunga. missade oss, men vi körde över den, och eftersom man trodde det var en vattenflaska så blev man jäkligt skraj (shaken exploderade bara, men en vattenflaska vurpar man ju lätt av)

Mötet med liemannen
sparven skrev:
> Känner att jag måste medge mig av ett möte med
> liemannen idag, han svingade men missade; strax
> innan Kungsbacka ligger jag å 2 kamrater i
> nerförsrull på racer, pratandes å på gott
> humör. Inte en bil på vägen, ser då i
> ögonvrån hur en mötande bil plötsligt gör ett
> utfall å kommer mot oss, svischar förbi min axel
> uppskattningsvis 50cm i 60-70km/h. Hinner inte
> uppfatta vad som händer, men nitar kort senare å
> sätter efter bilen. Naturligtvis lönlöst..
> Senare kommer bendarret å insikten hur nära
> döden jag faktiskt varit, min värsta hittills
> under 5års intensivt cyklande. Får sen höra den
> sjuka fortsättningen; killen har några minuter
> senare prejat ut en bekant på samma väg! Dunk
> på plåten, killen tvärnitar, flyger ut å
> kastar omkull honom, helt skogstokig, förstört
> framhjul å millimetrar från handgemäng... Vad e
> det för fel på vissa människor, ska man behöva
> sluta med sin stora hobby för rädsla om livet?!
> Eller e det en glock i byxlinningen som gäller
> till nästa år‏..
>
> Har aldrig känt någon större rädsla på
> vägarna innan trots en hel drös med incidenter
> men nu ikväll så har jag seriösa oroskänslor
>
> /E

Var det en typ corvettecab? råkade ut för nästan exakt samma sak som din polare i våras. Men killen som körde (och hade sonen (?) på typ 13 år med sig) såg ut som värsta knutten, så vi tog inte fajten. vet inte om han hade narkotika i sig eller en gun i bilen....

Mötet med liemannen
Rock skrev:
> människan är född ond.
>
>
> Fick en ölburk(tom) kastad på mig när jag
> passerade Märsta för några veckor sen,
> självklart från en saggig gammal sänkt BMW.

Men vad hade du väntat dig Marcus...i Märsta bor det ju bara bönder och galningar ;)

//Källis

Mötet med liemannen
Vad less jag blir på folk som ska skrämmas med bilen eller bara är allmänt ouppmärksamma. Idioter och tomtar finns överallt men när de sitter i 1.5-2 ton bil som kör i 50 km/h skulle jag tro att energin vid en smäll är betydligt större än en handgranat och det är det inte riktigt OK att kasta mot ngn bara lite på skoj.
Bilar är farliga!

Mötet med liemannen
sparven skrev:

> Eller e det en glock i byxlinningen som gäller
> till nästa år‏..

I ryggfickan för tusan, annars kommer stilpolisen och tar dig!

Mötet med liemannen
Tri_peter skrev:
>
> Var det en typ corvettecab? råkade ut för
> nästan exakt samma sak som din polare i våras.

Usch det hade jag glömt, tror jag var med då.

Annars blir jag mest trött på bilister som kör om trots att
de möter en cykel.

Mötet med liemannen
Lillskeden skrev:
> En handgranat 56 t.ex. innehåller 190 gram
> trotyl, alltså frisläpps en energi på ungefär
> 800KJ vid detonation. En bil med vikten 1,5 ton
> som färdas i 50 km/ h har ungefär
> rörelseenergin 150KJ. alltså är din
> jämförelse felaktig, men inte så mycket som jag
> trodde när jag började räkna på det..

Ta en bil på två ton (SUV) i 100 km/h så blir det läskigt lika va?
Handgranater verkar ju nästan ofarliga.

Sedan att resonemanget haltar rejält när vi kommer till hur fort energin frigörs osv behöver vi inte vara så petiga med. Det blir ju som att förstöra en bra (kanske inte i det här fallet) historia med fakta. ;)

Senast ändrad:
Mötet med liemannen
Som motorcyklist är jag relativt van vid idioter i bil. Det är inte sällan man blir utsatt för (högst medvetna) prejningsförsök eller personer som ligger så nära bakom att man tror de vill kolla in ens prostata.

Jag hade ganska stora problem med mitt humör som yngre (så stora att jag har fått skaka galler) och jag har vid ett tillfälle åkt ikapp och sparkat av en sidobackspegel och vid ett annat tillfälle kört efter en bil och fysiskt konfronterat ägaren med resultatet att denne kissade ner sig. Vid sidan av att det är snudd på omöjligt att cykla ikapp en bil är det otroligt infantilt och inget jag är stolt över idag. Jag kan dock förstå TS reaktion om att skaffa en pistol och söka upp bilföraren. Det är en mycket mänsklig reaktion.

Jag tror det bästa sättet är att använda sig av gängse lagliga metoder. Polisanmäl händelsen och ge polisen en chans att utreda det inträffade. Räkna dock inte med att man kan åtala bilföraren. Kanske får han sig ändå en tankeställare om två stöddiga poliser ringer på dörren i hans hem och tar med honom till förhör. Det kanske gör att han tänker sig för nästa gång.

Senast ändrad:
Mötet med liemannen
Lillskeden skrev:
> En handgranat 56 t.ex. innehåller 190 gram
> trotyl, alltså frisläpps en energi på ungefär
> 800KJ vid detonation. En bil med vikten 1,5 ton
> som färdas i 50 km/ h har ungefär
> rörelseenergin 150KJ. alltså är din
> jämförelse felaktig, men inte så mycket som jag
> trodde när jag började räkna på det..

Sen måste man ju ta i beaktning att en krock har hyfsad riktverkan och en handgranat sprider energin runt omkring sig och energin avtar snabbt med avståndet. Sen kanske man måste fundera på hur mycket av kraften i en krock som överförs till cyklisten då cyklisten knappas räknas som ett stumt objekt. Fan har vi någon fysiker här?

Mötet med liemannen
Frågan är om inte jag har mött samma snubbe som TS för några år sen. Det hände i Anneberg på väg österut mot Västra Ingsjön. Det kom en bil och schwishade förbi, backspegeln var väl ca 10 från armbågen. Blev lite chockad med fick upp ett väl valt finger iaf. Killen tvärnitade och hängde ut genom rutan och skrek på mig. Jag saktade ner och frågade va fan han höll på med. Då fick han verkligen spelet och skrek: JAG KÖR ÖVER DIG, JAG KÖR ÖVER DIG!!! Sen börnade han efter mig och tog verkligen sikte mot mig, som tur var vek han undan och drog iväg. Jag rullade vidare samtidigt som man tänkte på vad som kunde hänt. Jag hann inte ta något regnummer.

Efter någon mil ser jag bilen ståendes vid ett hus så jag stannade och skrev ner regnumret i mobilen. Då kommer han ut och är helt jävla galen, som tur är står han på en balkong. Efter diverse ordväxling där han mest skrek och jag var relativt lugn, så skiljdes vi vi, fast inte som vänner.... när jag hoppar upp på hojen så hör jag honom skrika: Håll koll bakåt, för jag kommer, jag kommer....
Som tur var så kom han aldrig.

Mötet med liemannen
På min korta runda igår hade jag två "incidenter", en kärring i svart Volvo V70 som prompt körde rakt ut framför mig med bilen trots att hon hade väjningsplikt och sedan en Gubbe i en fet SUV som körde om mig förbannat nära trots att det var bred väg med fri sikt.

Med tanke på hur få bilar det var totalt på rundan var det riktigt illa, börjar fundera på det där med kamera både frammåt och bakåt... :(

Tillbaka
Topp