Mötet med liemannen

Mötet med liemannen
Hade ett motsvarande möte med liemannen i våras men kom lite närmare...

Frontalkrockade i mitten av april med en mötande bil. Krocken skedde på en smal slingrig väg i en skymd högerkurva (från vårt håll sett). Nära vägen på insidan kurvan stod ett hus och efter huset var en hög häck så det gick inte se genom kurvan från vårt håll. Mötande bilförare genade dock så mycket att bilen hade sina västerhjul ända ute på vår högra kantmarkering.

Jag låg bakom min kompis vid mötet och det gjorde att han såg bilen någon 10-dels sekund före mig så han lyckades vräka sig av vägen men det var så nära att han tuschade i med armbågen i bilens backspegel. Han klarade sig dock utan skador. Gick värre för mig, såg bilen för sent. Tvärnitade men han inte veja, fick ställ på hojen, flög över styret och ned på huven på bilen, studsade över bilen och ut i diket. Bröt nyckelbenet, revben och punkterade lungan på vänster sida. Hade dock ofantlig tur kunde gått mycket värre.

Räddningstjänst, ambulans och polisen kom till platsen men polisen kom efter jag åkt iväg med ambulansen, har inte hört något från polisen än...

Försäkringsbolagen bedömde dock bilföraren som ansvarig för olyckan efter vi visat bilder från olycksplatsen som min kompis tog så får ersättning därifrån men det inte täcker inte upp för allt som vanligt...

Jobbigast har dock varit allt strul efter olyckan med försäkringsbolaget, flertalet återbesök på sjukhus för röntgen och kontroll samt hos sjukgymnast för komma i ordning igen. Har dock nu visat sig att jag iaf måste operera nyckelbenet då det inte läkt ihop :-(

Enda vinsten med det hela var väl att det blev en ny hoj då den gamla blev total förstörd, är grymt nöjd med den nya hojen :-)

Mötet med liemannen
sparven och Henrikjo: Ni borde verkligen polisanmäla ifall ni har regnr. Henrik du har ju t o m hemadress och signalement samt kan anmäla honom för olaga hot utöver trafikbrottet.

Om inte annat borde ni göra det för att om flera anmälningar kommer in så blir det lättare för nästa person att få honom fälld. För det här låter som en (eller flera) personer vi verkligen vill ha bort från vägarna innan det går illa på riktigt för någon.

Mötet med liemannen
Karelin skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror det bästa sättet är att använda sig
> av gängse lagliga metoder. Polisanmäl händelsen
> och ge polisen en chans att utreda det
> inträffade. Räkna dock inte med att man kan
> åtala bilföraren. Kanske får han sig ändå en
> tankeställare om två stöddiga poliser ringer
> på dörren i hans hem och tar med honom till
> förhör. Det kanske gör att han tänker sig för
> nästa gång.

+1

/Mats

Mötet med liemannen
Ja vad ska man säga. Dom finns överallt, "Idveoterna". Själv har jag "mött" ett antal av dessa "dårar" som kör om utan hänsyn till möte. Vattenflaskor mm i vidrutan i all ära. Men en av dessa "dårar" fastnade på bild. En mycket bra sådan där det är lätt att se Regnr, föraren mm.

Vad det blir av det vet jag i dagsläget inte. Men det är inte ok att köra om en bil och på det sättet preja ett mötande fordon av vägen. Att dessutom avvika från plasten som om inget har hänt är även det ett "geni" drag från föraren. Men hon, en kvinna, i typ +55, räknade inte med en "styrmonterad" kamera tror jag. Och att det slumpade sig så att jag skulle ta ett "skämtkort" på en "fartkamera" precis när hon kör rakt ut framför mig. Det hade inte jag heller räknat med. Men en fantastiskt bra bild på ett "fån" blev det i alla fall.

Polisanmälan, tror jag är det enda rätta. Att utöva uppsökande verksamhet tror jag kanske inte riktigt på.

Och nej jag kommer inte om ni så lyser upp hela himlavalvet med en lampa. Tro honom inte. Han bara ljuger. Så kommer det någon då, så är det en bedragare. Bedragaren är det bara att bunta ihop, så att denne lär sig att inte luras. Vill man ha min hjälp så är det helt andra kanaler vi pratar om. Helt andra.............

Mötet med liemannen
Jag kan ju inte så mycket men med eran beräkning på bil i 50 km/h
och handgranat, glömde ni inte att lägga till cyklistens fart?

Mötet med liemannen
Westman skrev:
> sparven och Henrikjo: Ni borde verkligen
> polisanmäla ifall ni har regnr. Henrik du har ju
> t o m hemadress och signalement samt kan anmäla
> honom för olaga hot utöver trafikbrottet.
>
> Om inte annat borde ni göra det för att om flera
> anmälningar kommer in så blir det lättare för
> nästa person att få honom fälld. För det här
> låter som en (eller flera) personer vi verkligen
> vill ha bort från vägarna innan det går illa
> på riktigt för någon.

Detta skedde runt 2005 och jag vet faktiskt inte varför jag aldrig polisanmälde det, hade det varit idag hade jag gjort det. Jag sa till snubben att jag skulle anmäla honom och han sa att han skulle anmäla mig. Han gav mig tom sitt personnummer, namn och adress men det hann jag aldrig knappra in på mobilen, kände mig lite hotad i den situationen jag var.

Mötet med liemannen
Goofy skrev:
> Jag kan ju inte så mycket men med eran beräkning på bil i 50 km/h
> och handgranat, glömde ni inte att lägga till cyklistens fart?

Av egen erfarenhet så vet jag vad jag helst utsätter mig för. Om jag måste välja.
- Att kryper fram till/mot en Hgr m/56 som inte har briserat/blindgångar eller
- Möta en bil som kommer i 50Km/h och i "fel" körfält mot mig.

För min del är det ett lätt val och det oavsett hur fort jag cyklar. Hrg 7 dagar i veckan ;7)
Fö är Hgr ganska harmlösa i/på öppna ytor. Ffa om man ligger ner. Allt är inte som på film, eller?

Tillbaka
Topp