Miyata 100 sa:
Makten sa:
Miyata 100 sa:
26" Är ynka 152 cm ;) tänker ca 19". Tänker mig ha Big apple däck. Så däckbredd på 2.0" / - 2.5".
Helst helstel eller en med hårdare dämning. (vet inte hur mkt de går att justera)
Har nu en racer ombyggd som liknar Surley's troll.
Vill ha för packning och utrymme att justera så man kan justera position och köra lite snabbare ;)
Fått en skada av cykelolycka så därav i behov av cykel med bra dämpning och inte en med supertunna däck som jag har nu...
Du vill ha en cykel utan fjädring men med "bra dämpning"? Hur tänkte du då? :-O
Av nån anledning tycker jag mig läsa mellan raderna att du vill ha en gammal MTB som de var innan de blev bra. Är inte det dumt när det finns moderna cyklar som är en miljard gånger bättre vad gäller geometri?
HEj hej! Sant tvetydigt. Helt ovan vid MTBdämning (som framgår, van racer förare) och enda erfarenheter jag haft av framgaffel / heldämpning är att jag upplevt det "gungigt" samt svårare för en ovan att parera. Osäker på hur hård dämpning man kan ställa in med. Därav helst en stum/med mindre dämpning. Intressant åsikt där om geometrin. Berätta gärna!? :)
Tänkte mindre luft, bredare, samt bättre däck men kanske inte är bästa lösningen?!
Om du har en skada som begränsar dig i ditt cyklande, så gissar jag att du inte tänker börja cykla på stigar med rötter och stenar, utan att du vill cykla med bättre komfort på dina vanliga underlag (som jag gissar är asfalt och grusväg). Om jag har rätt i mina gissningar, så skulle jag nog säga att du klarar dig med en helstel mtb. Dock är dessa inte så lätta att hitta, och heller inte nödvändigtvis billigare än en hardtail. Tror att man vänjer sig ganska snabbt vid dämpad framgaffel.
Det som skrivits ovan om modern/omodern geometri är heller inte så viktigt om du inte ska köra i skogen. En gammaldags XC mtb fungerar utmärkt på grusväg. Dock är kanske inte andrahandsvärdet så högt.
Är det så att du egentligen skulle vilja ha en räcer eller cx med sjukt breda däck? Inte så lätt att få tag på kanske (särskilt inte i stål och inte inom budget) men googla "beach racer", "monstercross" eller "drop bar mtb" om det låter intressant.