Mountainbike med stålram?

Miyata 100

Ny medlem
Hej!

Ny här och har alltid kört racers men behöver ha en mountainbike.
Kan dock inga modeller med stålram, som för mig är ett måste. :)

Vet att Miyata Ridge är i stål men näst intill omöjlig att få tag i.
TIPS tack! (Hjääälp).

/Jenny

Senast ändrad:
Finns ett gäng märken som gör cyklar i stål. Mest hardtail men några enstaka heldämpade också. Ragley och Cotic hör väl till de vanligare. Marino är en bubblare som har en egen tråd här och vill bestämma själv.

Glömde även säga att jag inte vill smälla ut mer än 10 000 så gärna äldre märken/modeller eller om nu någon har stålram i den prisklassen i nyskick.

För helstel skulle jag börja med att kolla på Genesis och Surly (finns fler men det var de jag tänkte på först). Du kan säkert få lite inspiration i FB-gruppen Steel is Real också.

Ah, tackar. Redan sett surly troll som jag gillar men i på tok för hög prisklass... :/ Tänker max max 10 000. Gärna mindre. Vill kunna ha utrymme för att bygga om... ;)
Ska kolla in Genesis iaf! KOmmer du på fler, hojta gärna! :)

Om inte helstel, iaf hardtail ;)

"vad är du ute efter? Helstel? Vilken typ av terräng? Leka, rejsa, åka med packning? Hjulstorlek och däckbredd?"

Antingen helstel eller med hårdare dämpning. (vet att de går att justera men inte hur mkt på olika). 26" är 152 cm.
En man kan packa på. Van racerförare och har byggt om min racer i stil med Surley Troll med möjligheter till mer "damcykling" och racer..

Octagon sa:
Ragley gör även Alu-ramar.

Du kanske kan hitta något eller ställa en fråga i denna tråden?
https://happyride.se/forum/read.php/1/1227029/3308912#msg-3308912

vad är du ute efter? Helstel? Vilken typ av terräng? Leka, rejsa, åka med packning? Hjulstorlek och däckbredd?

26" Är ynka 152 cm ;) tänker ca 19". Tänker mig ha Big apple däck. Så däckbredd på 2.0" / - 2.5".
Helst helstel eller en med hårdare dämning. (vet inte hur mkt de går att justera)
Har nu en racer ombyggd som liknar Surley's troll.
Vill ha för packning och utrymme att justera så man kan justera position och köra lite snabbare ;)
Fått en skada av cykelolycka så därav i behov av cykel med bra dämpning och inte en med supertunna däck som jag har nu...

Senast ändrad:
Octagon sa:
Miyata 100 sa:
Någon som säljer en Stålis?
Här är en. https://happyride.se/annonser/ad.php?id=53356

On One 456 är ganska vanlig, borde gå att hitta fler. Du borde nog ha en i storlek S.

Tack! Ja precis S eller XS kanske tom.. (denna verkar dock vara för stor...) Problemet är att jag är kort men har ganska långa ben för min längd så behöver en kort reach sträcka. Fått förlänga styrstammens lodräta längd men med en kortare vågrät vinkel...

Senast ändrad:
Jag har en KHS Team stålhoj till salu, för stor för dig men måste sålts flera i landet. Den var jag grymt nöjd med.

Om du har Facebook så gå med i Steel is real bara stålcyklar å många kunniga som kan svara finns även en separat köp å sälj sida?

Här är min Marino stålhoj!

OI000412.jpg

Senast ändrad:
Miyata 100 sa:
26" Är ynka 152 cm ;) tänker ca 19". Tänker mig ha Big apple däck. Så däckbredd på 2.0" / - 2.5".
Helst helstel eller en med hårdare dämning. (vet inte hur mkt de går att justera)
Vill ha för packning och utrymme att justera så man kan justera position och köra lite snabbare ;)
Fått en skada av cykelolycka så därav i behov av cykel med bra dämpning och inte en med supertunna däck som jag har nu...

Du vill ha en cykel utan fjädring men med "bra dämpning"? Hur tänkte du då? :-O
Av nån anledning tycker jag mig läsa mellan raderna att du vill ha en gammal MTB som de var innan de blev bra. Är inte det dumt när det finns moderna cyklar som är en miljard gånger bättre vad gäller geometri?

EST sa:
Om du har Facebook så gå med i Steel is real bara stålcyklar....finns även en separat köp å sälj sida?

Jag är med där, men hur kommer man till den separata köp/sälj sidan i den fb-gruppen?

Jag är oxå ute efter en Stål-HT men med dämpargaffel & modern geo. Budget runt 10k. En On one 45650b hade vart perfekt i Stl M men säljs tyvärr inte längre hos On one. Och har inte hittat någon beggad i rätt size.

Fet Marino btw??

jofahjalm sa:
En On One 45650b är en rätt omodärn cykel. Det går att hitta bra mycket roligare cyklar idag.

Säkert, men vad isf i den prisklassen? Är ute efter komplett cykel då min bakgrund är Lvg, CX och Fixed. Jag har alltså rätt dålig koll på MTB & får nog svårt att bygga själv.

Har kollat på Inbred 29” Men bara hittat ramkit.

Paco sa:

Jo, den ligger klart bäst till nu.

Men lite märkliga storleksrekomnendationer. Enligt onone ska jag ha en 16” (S) med mina 175cm. Jag tror nog att det är en 17,5” (M) jag ska ha? Jag har långa ben & korta armar. Kör 54:or (M) på mina räsers och övriga cyklar.

Nån som äger en Deedar & kan ge storlekstips?

Bilagor

• 9EA1A8E4-EBFD-416D-820A-B168EA585AEB.png
    9EA1A8E4-EBFD-416D-820A-B168EA585AEB.png
    44.7 KB · Besök: 78
Ja, du ska verkligen inte ha mindre än M. Sadelrören är så långa att det kan vara svårt att ha en storlek större, men funkar det kan du ta en L.

Steel is Real sa:
EST sa:
Om du har Facebook så gå med i Steel is real bara stålcyklar....finns även en separat köp å sälj sida?

Jag är med där, men hur kommer man till den separata köp/sälj sidan i den fb-gruppen?

Jag är oxå ute efter en Stål-HT men med dämpargaffel & modern geo. Budget runt 10k. En On one 45650b hade vart perfekt i Stl M men säljs tyvärr inte längre hos On one. Och har inte hittat någon beggad i rätt size.

Fet Marino btw??

https://www.facebook.com/groups/467142593682995/

https://www.facebook.com/groups/192068451385265/

Å tackar :)

Makten sa:
Miyata 100 sa:

Av nån anledning tycker jag mig läsa mellan raderna att du vill ha en gammal MTB som de var innan de blev bra. Är inte det dumt när det finns moderna cyklar som är en miljard gånger bättre vad gäller geometri?

HEj hej! Sant tvetydigt. Helt ovan vid MTBdämning (som framgår, van racer förare) och enda erfarenheter jag haft av framgaffel / heldämpning är att jag upplevt det "gungigt" samt svårare för en ovan att parera. Osäker på hur hård dämpning man kan ställa in med. Därav helst en stum/med mindre dämpning. Intressant åsikt där om geometrin. Berätta gärna!? :)

Tänkte mindre luft, bredare, samt bättre däck men kanske inte är bästa lösningen?!

Senast ändrad:
Steel is Real sa:
Paco sa:

Jo, den ligger klart bäst till nu.

Men lite märkliga storleksrekomnendationer. Enligt onone ska jag ha en 16” (S) med mina 175cm. Jag tror nog att det är en 17,5” (M) jag ska ha? Jag har långa ben & korta armar. Kör 54:or (M) på mina räsers och övriga cyklar.

Nån som äger en Deedar & kan ge storlekstips?

Jag är 170cm kort och hade rattade en S, så du ska minst ha en M.

Miyata 100 sa:
Makten sa:
Miyata 100 sa:

HEj hej! Sant tvetydigt. Helt ovan vid MTBdämning (som framgår, van racer förare) och enda erfarenheter jag haft av framgaffel / heldämpning är att jag upplevt det "gungigt" samt svårare för en ovan att parera. Osäker på hur hård dämpning man kan ställa in med. Därav helst en stum/med mindre dämpning. Intressant åsikt där om geometrin. Berätta gärna!? :)

Tänkte mindre luft, bredare, samt bättre däck men kanske inte är bästa lösningen?!

Om du har en skada som begränsar dig i ditt cyklande, så gissar jag att du inte tänker börja cykla på stigar med rötter och stenar, utan att du vill cykla med bättre komfort på dina vanliga underlag (som jag gissar är asfalt och grusväg). Om jag har rätt i mina gissningar, så skulle jag nog säga att du klarar dig med en helstel mtb. Dock är dessa inte så lätta att hitta, och heller inte nödvändigtvis billigare än en hardtail. Tror att man vänjer sig ganska snabbt vid dämpad framgaffel.

Det som skrivits ovan om modern/omodern geometri är heller inte så viktigt om du inte ska köra i skogen. En gammaldags XC mtb fungerar utmärkt på grusväg. Dock är kanske inte andrahandsvärdet så högt.

Är det så att du egentligen skulle vilja ha en räcer eller cx med sjukt breda däck? Inte så lätt att få tag på kanske (särskilt inte i stål och inte inom budget) men googla "beach racer", "monstercross" eller "drop bar mtb" om det låter intressant.

Skogsgubben sa:
Miyata 100 sa:
Makten sa:
Miyata 100 sa:

Om du har en skada som begränsar dig i ditt cyklande, så gissar jag att du inte tänker börja cykla på stigar med rötter och stenar, utan att du vill cykla med bättre komfort på dina vanliga underlag (som jag gissar är asfalt och grusväg). Om jag har rätt i mina gissningar, så skulle jag nog säga att du klarar dig med en helstel mtb. Dock är dessa inte så lätta att hitta, och heller inte nödvändigtvis billigare än en hardtail. Tror att man vänjer sig ganska snabbt vid dämpad framgaffel.

Det som skrivits ovan om modern/omodern geometri är heller inte så viktigt om du inte ska köra i skogen. En gammaldags XC mtb fungerar utmärkt på grusväg. Dock är kanske inte andrahandsvärdet så högt.

Är det så att du egentligen skulle vilja ha en räcer eller cx med sjukt breda däck? Inte så lätt att få tag på kanske (särskilt inte i stål och inte inom budget) men googla "beach racer", "monstercross" eller "drop bar mtb" om det låter intressant.

Hej Skogsgubbe!

Riktigt kloka ord. Helt rätt. På gränsen där jag måste utesluta cykling ur mitt liv helt (omöjlig tanke då det i princip är det) och kommer endast inom närmsta tiden cykla på "plan" mark. Lite både och, bra dämpning och kommer justera så det passar mig hur som tänker jag ;) Hmm och ja tyvärr verkar de kosta endel.

Dessa var helt klart intressanta med. Tack! I diskussion med vänner (dock tyvärr inga MTB cyklister) och i och med det du skriver att man vänjer sig rätt snabbt så kan det kanske vara så att dämpning är vettigt trots allt för de tar väl även bort de mindre ojämnheterna på "planare" mark med eller kanske inte blir så stor betydelse om man har bra däck?!

Blir dock inte klok på storlekarna då jag har storlek ca 50 (19") men undrar hur det kommer sig att MTB är så pass mycket "mindre" där jag bör ha 15" enligt råd? Varierar storleksgeometrin där från äldre och nyare modeller kanske tom!?

Senast ändrad:
Miyata 100 sa:
....
så kan det kanske vara så att dämpning är vettigt trots allt för de tar väl även bort de mindre ojämnheterna på "planare" mark med eller kanske inte blir så stor betydelse om man har bra däck?!
Jag skulle nog påstå att däck/lufttryck är mest avgörande för ojämnheter upp till storleken 1-1,5cm. Dämpning tar större ojämnheter. Tror att dämpning kan vara till nytta vid tjälskott och kant mellan cykelbana och vägbana.
Extra breda däck (plus-däck eller fatbike-däck) sväljer förstås lite större ojämnheter.

Skulle du kunna kompromissa på det där med stålram? Sixten Fors brukar annars kunna trolla fram prisvärda moderna cyklar.

Oavsett cykelval så kan jag rekommendera Continental Speed King. Har kört ett sånt som bakdäck till jobbet sen augusti (med avbrott under vintern). Rullar fint. Var lite orolig för att det skulle bli många punkteringar, men har klarat mig med en hittills. Säger inte att det är bättre än de däck du nämnde tidigare, men kan ju vara ett alternativ till.

Miyata 100 sa:
Blir dock inte klok på storlekarna ...
Hoppas någon annan kan hjälpa till med det. Är för dålig på sånt för att våga ge några tips.

Jag får intrycket av att dina skador är av den typen att de kräver lång rehab, eller i värsta fall är bestående. Tråkigt att höra. Jag önskar all lycka med läkning och träning.

Om det är belastning på armar och händer som är problemet, så kan ju liggcykel vara något att fundera på. Men då handlar det ju om en helt annan sorts cykling (och prisklass).

Har en liten samling av Miyator 26":
2 st Ridgerunner 49cm/52 cm (Blå/Vit (Team Färgen)1989?/1990
1 st Sportrunner 49 cm (Röd)!990
1st OnOff Roadrunner 52 cm (Svart)

! st TrippleCross 56 cm. 28" (Röd) 1990

Alla är i behov av större eller mindre fix. Har tänkt mig att fixa till alla men det tar sin tid. Kan tänka mig att sälja någon eller några.

Är nog inte så konstigt med storleksskillnaden, mtb ramar mäts från centrum vevlagret till centrum av överröret.
Antar att racer mäts upp till toppen av sadelröret?
Är 183cm med långa ben o har normalt 19" på mtb och skulle gissa på 56:a på racer.

Sen stämmer det att ramgeo:n förändrats en del på mtb genom åren, förr var överröret mer rakt men nu har de flesta ganska mkt slope, alltså att röret sluttar ner mot vevlagret. Kona var tidiga med detta o sen har de andra hakat på.

Har själv en On-one 456 evo 2:a med stålram, definitivt skönare än min förra Kona i alumummum... :)

Skogsgubben sa:
Hoppas någon annan kan hjälpa till med det. Är för dålig på sånt för att våga ge några tips.

Jag får intrycket av att dina skador är av den typen att de kräver lång rehab, eller i värsta fall är bestående. Tråkigt att höra. Jag önskar all lycka med läkning och träning.

Om det är belastning på armar och händer som är problemet, så kan ju liggcykel vara något att fundera på. Men då handlar det ju om en helt annan sorts cykling (och prisklass).

Tack för tipset! Tyvärr hjälper nog inte det inte är det som är problemet men tack ändå. Och tack. Blir helt rörd av all engagemang! AV ALLA! <3

bose67 sa:
Har en liten samling av Miyator 26":
2 st Ridgerunner 49cm/52 cm (Blå/Vit (Team Färgen)1989?/1990
1 st Sportrunner 49 cm (Röd)!990
1st OnOff Roadrunner 52 cm (Svart)

! st TrippleCross 56 cm. 28" (Röd) 1990

Alla är i behov av större eller mindre fix. Har tänkt mig att fixa till alla men det tar sin tid. Kan tänka mig att sälja någon eller några.

Oj det låter helt fantastiskt! Tack! Jag är lite osäker på all ramgeometri. Antar du har mätt för hittar inte strl 49 i katalogen så bör vara strl 52 i katalogen? Vad är stand over height på Ridge Runner och sport runner 49 cm samt fälgbredd på den senare som verkar vara något tunnare!? Tar gärna serienumren på de tre mindre och den tryckta storleken undertill. :) Vilket år är OnOff roadrunner från? (svårt att hitta den i katalogen). Vilket slags skick är de i och vad behöver göras? Skriv gärna PM om du hellre vill det :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp