Mountainbike tyska märke Kubikes 20L superlight ?

Hej.

Behöver skaffa en MTB för min 5 åriga son ( 120 cm ).

Fastnade lite för det tyska märket, mest pga deras låga vikt ca 5,4 kg och helt okej pris.

Snälla, finns det någon som har lite att säga både bra eller dåligt om denna eller tips på vad man bör köpa istället ?

Vill att det ska vara kul för han att cykla så därför tänkte jag en sån cykel som väger lite.

Tack för alla tips

Hej.

Fastnade lite för det tyska märket, mest pga deras låga vikt ca 5,4 kg och helt okej pris.

Snälla, finns det någon som har lite att säga både bra eller dåligt om denna eller tips på vad man bör köpa istället ?

Vill att det ska vara kul för han att cykla så därför tänkte jag en sån cykel som väger lite.

Tack för alla tips
Vikten är säkert låg men det låter ju lite som önsketänkande. woom som säljer på låg vikt och är välrenomerade säger att deras 20" väger 8.1kg.
På hemsidan står det fö att denna vägen 7.1

20L superlight 5,4 kg för 599 euro

Ab betyder från. Gäller priset alltså.
Cyklarna är det säkert inget fel på men ska du ner på den vikten får du gå till modellen och fylla i alla (lätta) alternativ. Och då hänger priset med. Uppåt.

Senast ändrad:
Ab betyder från. Gäller priset alltså.
Cyklarna är det säkert inget fel på men ska du ner på den vikten får du gå till modellen och fylla i alla (lätta) alternativ. Och då hänger priset med. Uppåt.
Ja några 5,4 kg kommer man ju inte ner i med alla val, åtminstone lyckas inte jag.
20L CF får jag ner i 4,96 kg. För 1719 Euro. Utmärkt cykel för den som inte behöver tänka på pengar alls...

QUOTE="ratnik1990, post: 4718486, member: 117564"]
Hej.

Tack för alla tips
[/QUOTE]

Kubikes är ett renommerat märke i Tyskland. Jag har inte köpt en av deras cyklar, enbart en vevgarnitur vilken var lätt och bra.

Cykeln i länken för 599 Euro väger 7,398kg. Verkar rimligt.
Vikten verkar gå att få ner till 6,139kg och man typ kryssar i allt men då skenar priset iväg till 1279 Euro. Klart onödigt. Jag skulle enbart sätta ett kryss för att få ett framdrev på 28 tänder.

Har köpt 3 st Kubikes till min barn, varav en 20L som du funderar på.

Har varit otroligt nöjd med alla tre cyklarna, bortsett från reglaget att växla med på just 20L. Det var för tungt för min 5-åring att växla ner genom att vrida handleden. Bytte till ett reglage där man trycker med tummen och då gick det bättre.

Jag köpte standard-varianten som de kallar "MTB".

+ Snygg lack
+ Låg vikt

- Inga (utom kanske just växelreglaget)

Beställde direkt från tillverkaren och behövde inte betala frakt vilket var en trevlig överraskning. Man kunde inte välja Sverige i webshoppen, men det var bara att skriva så ordnade de det.

Tillbaka
Topp