MTB-däck (bak) med hög profil

Kung Stalle

Aktiv medlem
Yo!

Det har funnits några däck genom åren som har haft väldigt hög profil. Conti Race King och Hutchinson Python. De har ju dock jävligt klent mönster så jag undrar om det finns nån annat däck med hög profil som kanske har lite mer mönster?

Stalle

00118-901_TIRE_HILLBILLY-GRID-2BR_BLK_HERO.jpg

Har för mig att Specialized Purgatory (förra generationen med "traktormönster") var synnerligen högt i förhållande till bredden. :unsure:

Ja, men det var framförallt för att däcket var lite smal, säkert på smal fälg. Och den var inte speciellt bra.

Nyaste Purgatory är också inte låg men inte särskilt hög heller. Moderna däck har aldrig hög mönster, förutom gegg-däck som Hillbilly jag visade upp i andra inlägget.

Jag vet dock inte vilken typ av däck TS letar efter.

Motsatsen till lågprofil.

Hög däcksida. Stort avstånd från fälg till utsida däck.

Men det måste väl vara i relation till bredden av däcken, annars kan man välja "bredare" däck. Jag ser dock inte hur man kan får "höga" däck utan hög profil. Luftkammaren blir alltid runt.

Kan du förklara då?
Vad skall jag förklara menar du att det finns eller hur tillverkarna får till det? Finns gör det. Men hur det tekniskt går till har jag ingen aning om. Det får ingenjörerna klura ut.
Går ju att få till de mest fantastiska former på till exempel varmluftsballonger och segel. Fiber som drar åt olika håll. Man tänker ju gärna på ett däcks luftkammare som tvådimensionell men den är ju tredimensionell.

Stalle

Finns det något bättre för ändamålet än ardent 2.4 dom är enorma i höjd och bra bredd med . Gillar mina aspen 2.4 dom är med grymt stor volym på.

Vad skall jag förklara menar du att det finns eller hur tillverkarna får till det? Finns gör det. Men hur det tekniskt går till har jag ingen aning om. Det får ingenjörerna klura ut.
Går ju att få till de mest fantastiska former på till exempel varmluftsballonger och segel. Fiber som drar åt olika håll. Man tänker ju gärna på ett däcks luftkammare som tvådimensionell men den är ju tredimensionell.

Stalle

Varmluftballonger har riktigt låg tryck(skillnad). Segel sitter fastspänt på två sidor, det ger mer möjligheter. Bildäck är fyrkantiga, men de är riktigt tjock och styv på slitbanan och har relativt låg tryck.

Jag tror att alla cykeldäck har nästan perfekt cirkelformig luftkammare. Gamla höga däck är hög för att fälgarna var smala och mönstret smalt och högt. Men kanske har jag missat något.

Varmluftballonger har riktigt låg tryck(skillnad). Segel sitter fastspänt på två sidor, det ger mer möjligheter. Bildäck är fyrkantiga, men de är riktigt tjock och styv på slitbanan och har relativt låg tryck.

Jag tror att alla cykeldäck har nästan perfekt cirkelformig luftkammare. Gamla höga däck är hög för att fälgarna var smala och mönstret smalt och högt. Men kanske har jag missat något.
Du får tro vad fan du vill. :-D
Stalle

Jag tror att däck som inte blir i huvudsak runda i luftkammaren blir orimligt tunga, då de måste kompensera med mer gummi för att antingen fejka en oregelbunden profil eller för att motverka tryckfördelningen (som verkar jämnt fördelat över hela däckets insida).

Spontant tänker jag iaf att lätta däck är runda däck och kantiga/höga däck är tunga och rejäla. Typ lerdäck.

Finns väll inget mtb-däck på marknaden som har annan profil på casingen än cirkulär? De anges alltid i ETRO, mm bredd på casingen. Däremot mäter vissa tillverkare (Maxxis tex) däckets bredaste ställe och med vissa mönster så blir casingen smalare än det angedda ETRO. Men casingen/däckstommen är fortfarande cirkulär och lika hög som bred.

Men ett grovt mönster upplevs högre. Speciellt om sidodobbarna sträcker sig ner långt på däcksidan. För mig är det väligt otydligt vad ett högprofilsdäck är för något.
Det du dock kan styra lite över är hur bred/smal fälg däcket monteras på. Samma ETRO-mått på däcket ger ju en högre profil på en smalare fälg.

Ett däck kan väl ha större total höjd än bredd ifall det har väldigt mycket mönster just på slitbanan men inte på sidorna. Luftkammaren kommer ju alltid att vara nära cirkulär i tvätsnitt om inte sidoväggarna är styva, vilket skulle motverka däckets funktion.

Jag tackar er okunniga som bumpar tråden åt mig!

Nån som har fler förslag på de däck med hög profil utöver de som redan är nämnda?

Stalle

Jag tackar er okunniga som bumpar tråden åt mig!

Nån som har fler förslag på de däck med hög profil utöver de som redan är nämnda?

Stalle
Men är det höjden på däcket eller mönster och gummiblandning som är mest relevant? Om mönstret och gummit är kasst är det väl skitsamma om det är 8 mm högre än ett annat däck med bra mönster och gummi?

Förutsatt att ramen inte är begränsad till typ 2.1 eller nåt obskyrt.

contis cross king och schwalbe hans dampf ger båda rätt hög profil utan ha centimeterhöga dobbar

men vad har du plats för i däcksbredd? o vad kör du för hjulstorlek samt fälgbredd? är inte så vanligt med high casing nu som förr

contis cross king och schwalbe hans dampf ger båda rätt hög profil utan ha centimeterhöga dobbar

men vad har du plats för i däcksbredd? o vad kör du för hjulstorlek samt fälgbredd? är inte så vanligt med high casing nu som förr
Ja precis. Det är lite därför jag trålar efter alternativ.
Ramen jag har skall svälja 2.4 men det är nog på rak väg och med 200 bar så att däcket inte deformeras det minsta. Så kanske något mindre irl. Sist köpte jag Spec Ground Control 2.6 och slipade ner kantdobbarna och då gick det fritt mest hela tiden. Skrapade i nångång då och då.
Det är en 29er och jag tror fälgen har id 25 eller nåt därikring.

Cross King och HD säger du. Ja ett HD skulle ju kunna vara ett alternativ.

Stalle

Har kört Maxxis Rekon, Vittoria Barbro och Schwalbe MM/NN alla i 2,6” på min hoj. Upplevelsen var att Schwalbedäcken kanske hade högst profil men garanterat smalast. Såg ut som ett 2,6 från sidan men 2,4 framifrån. Så det blir mitt tips. Sen föredrar jag Barzo/Rekon alla dagar i veckan men det var ju inte frågan😉.

Har kört Maxxis Rekon, Vittoria Barbro och Schwalbe MM/NN alla i 2,6” på min hoj. Upplevelsen var att Schwalbedäcken kanske hade högst profil men garanterat smalast. Såg ut som ett 2,6 från sidan men 2,4 framifrån. Så det blir mitt tips. Sen föredrar jag Barzo/Rekon alla dagar i veckan men det var ju inte frågan😉.
De e uppfattat! Tack för värdefulla tips!

Stalle

Jag tror att däck som inte blir i huvudsak runda i luftkammaren blir orimligt tunga, då de måste kompensera med mer gummi för att antingen fejka en oregelbunden profil eller för att motverka tryckfördelningen (som verkar jämnt fördelat över hela däckets insida).

Spontant tänker jag iaf att lätta däck är runda däck och kantiga/höga däck är tunga och rejäla. Typ lerdäck.

Det är ungefär vad jag skrev också. Också du får fan tror vad du vill.

Jag skrev om hög mönster i början av tråden, men det var helt fel. Nu verkar TS dock vara nöjd med tips om däck som är höga pga hög och small mönster. Jag ser bara nackdelar med det, förutom om låg vevlagret är problemet man försöker lösa.

Casingen i mtb däck är väl i regel rejält ostretchit ? Typ kevlartrådar ? Så borde ju gå att väva en casing som ger en oval profil ? Men är ju oftast cirkulär profil så kanske inte är så lätt eller önskvärt för den delen . Låter som det kan bli lite vingligt och måste kompenseras med ännu bredare fälgar så dom blir runda 😀

Casingen i mtb däck är väl i regel rejält ostretchit ? Typ kevlartrådar ? Så borde ju gå att väva en casing som ger en oval profil ? Men är ju oftast cirkulär profil så kanske inte är så lätt eller önskvärt för den delen . Låter som det kan bli lite vingligt och måste kompenseras med ännu bredare fälgar så dom blir runda 😀
Det är självklart möjligt att göra däck som är höga och smala. Men då har de hårda däcksidor. De flexar inte. För om de kunde flexa någorlunda skulle de göra det av lufttrycket. Och om de inte flexar så tappar du dämpning, något som är en viktig anledning till att ha stor volym. Om du ändå skulle vilja ha så, alltså offra dämpning, kan du lika gärna ta smalare däck.

Ok dax för en sammanfattning då...

* Gamla Conti Race king kan jag svara för att de har hög profil. Hur nya RK ser ut IRL vet jag inte (bilden ovan visar dock inte ett RK, det kan en apa se).
* Gamla Hutch Python
* Gamla Sepc Butcher
* Conti Cross King
* Schwalbe HD, MM och NN nämns
* Maxxis Rekon (Jag håller väl inte riktigt med där men...)
* Vittoria Barbro (heter det så?)
* Continental Kryptotal RE

Vad blev det då undrar ni... Det blev ett NN för det var det jag hittade i den webshop jag just hade plockat ihop en varukorg. Så kan det gå. Men nästa gång...

Stalle

Det är självklart möjligt att göra däck som är höga och smala. Men då har de hårda däcksidor. De flexar inte. För om de kunde flexa någorlunda skulle de göra det av lufttrycket. Och om de inte flexar så tappar du dämpning, något som är en viktig anledning till att ha stor volym. Om du ändå skulle vilja ha så, alltså offra dämpning, kan du lika gärna ta smalare däck.
Nja inte säker jag håller med dig här .
En mjuk ballong kan tex har olika form än helt rund . Och om korden är längre i mitten av däcket än vid skuldrorna tror jag nog skuldrorna skulle hållas in och slitbanan bukta ut .. mycket tro här ;)
Och happys däckdämparguru @Makten anser nog styra däcksidot dämpar bättre än flimsiga?

Och happys däckdämparguru @Makten anser nog styra däcksidot dämpar bättre än flimsiga?
Jag tror man får tänka isär styvhet och dämpning, precis som på en framgaffel. Om fjädern är hårdare (styvare sidoväggar) så måste man ha högre dämpning för att det inte ska bli studsigt. I däckfallet är ju merparten av sidoväggen av gummi vilket gör att tjockare = mer dämpat, får man anta i de flesta fall. Men det skulle säkert gå att göra en styv sidovägg som är relativt odämpad. Varför man nu skulle vilja det.

Tillbaka
Topp