MTB däckval fram vs bak

• Trådstartare Trådstartare KSA
  • Start datum Start datum

KSA

Aktiv medlem
MTB däckval fram vs bak
Som standard rekomenderas bästa greppet fram. Det kan man förstå, men varför ett mer grovmönstrat fram? Mer logiskt med grövre mönster bak så man får grepp i lös terräng som sand och slipper slira uppför. Men med såklart hårdare gummi bak så det blir mer lättrullat och slitstarkt. Undantaget renodlad downhill.

Jag kör även mc och då köper man likadana däck fram som bak. Där är fram mycket smalare med samma mönster. Både offroad och landsväg, har två mc och flera cyklar.

Nu handlar det om vanligt amatörbruk och nöjesåkning/motionär inte tävlingsbruk. Många läser på internet och bara hakar på vad "proffsen" säger och anser vara bästa däckvalet mm. Eller?

MTB däckval fram vs bak
Mer grovmönstrat fram är väl mycket för just bättre grepp fram. Vill man prompt har bättre grepp bak, vilket jag sett, så gör man tvärtom.

Själv har jag inte så mycket fantasi att jag kan föreställa mig varför en amatör skulle ha helt motsatta behov jämfört med ett proffs vad gäller just detta. Däremot kan jag tänka mig att många glada klarar sig bra med samma mönster fram som bak.

MTB däckval fram vs bak
Jag bara tänkte att på MC så köper man däck i par, men däcken är individuellt olika i gummiblandning och bredd och kanske mönster. På cykel så köper du däcken individuellt, och köper därmed två olika.

Det är liksom samma.

MTB däckval fram vs bak
Samma mönster bara lite olika gummiblandning mjukare fram så de oftast behöver bytas samtidigt för en touringhoj. Undantaget för dom som kör hårt med sporthojar och snabbt sliter ut bakdäcket.

MTB däckval fram vs bak
Du har kanske 35000w i din mc och på din mtb 350w vilket stället lite olika krav på greppet i bakhjulet ... I kurvorna kan det typ gå lika snabbt

MTB däckval fram vs bak
Du har rimligen nästan 100 gånger så hög effekt på din mc, därför behövs ett brett däck med massor av grepp – du kommer att kunna spinna loss i hög fart oavsett. De kraven ställs inte alls på ett bakdäck för mtb.

MTB däckval fram vs bak
På mc kan man i stort sett strunta i rullmotståndet och kan välja ett större bakdäck för att få grepp. På en cykel är rullmotstånd viktigast och det är inte så farligt om det släpper bak.Och bakdäcket har högre last och deformeras också av framdrlivningskraften, så mjukt o lättrullat gäller om det ger tillräckligt punkaskydd.Fram vill man inte tappa greppet, för då går man i backen.

Tillbaka
Topp