MTB eller något annat?

Höij

Medlem
MTB eller något annat?
Jag har smugit omkring på det här forumet i snart en månad och folket här har gett mig mycket bra tips :)

I våras köpte jag en HT för 10000 och började på riktigt att använda cykeln för nöje och inte bara som transportmedel och det har varit kul. Efter att ha kört om kring i skogar och genomfört ett antal mindre drops i stan har jag insett att en FS-cykel skulle passa min åkstil mycket bättre (jag gillar att hoppa och åka utför) för HT har sina begränsningar. Tyvvär är det rätt platt här i Enköping (Uppland) men eftersom att 18-årsdagen och möjligheten att ta körkort kommer nästa år så kanske det problemet kan lösas.
Om jag nu bestämmer mig för att köpa en ny cykel till våren vill jag lägga ut lite slantar på den. Jag hade tänkt spendera ca 25000 på en ny cykel om det nu blir så.
Problemet är att det är en hel del pengar så jag försöker att gå igenom allt man kan göra för den summan och se om det finns något annat som intresserar mig.
Eftersom att ni alla gillar MTB:ing och då borde vara mer likasinnade med mig än de som inte gör, så tänkte jag fråga vad ni har för andra intressen.
Datorer har jag inte lika brinnande intresse för längre då jag insett att det finns en "riktig" värld omkring mig.

Alltså skulle jag vilja ha lite hjälp med ideer på vad man kan göra förutom MTB och datorer, främst vad ni håller på med.
Men ni får också komma med bra förslag till varför jag skulle köpa en ny cykel och sattsa mer på den :D

Tro inte att jag har dålig fantasi och inte orkar komma på något själv, det är bara det att jag vill vara säker på att det jag slutligen väljer att göra är rätt.

MTB eller något annat?
Hmmm... här är litet tips på andra adrenalinfyllda dyra utomhusprylsporter:

Dykning
Windsurfing / Kitesurfing, köp blandat beggat så klarar du dig med 25k
Fallskärmshopp
Paraglider, om du syr skärmen själv
Klättring
Motocross, 25000 är litet väl litet stash.
Snowboard på vintern, skateboard på sommaren (med 25000 får du sjyssta grejor! ;-)
Paintball spelas i Enköping vet jag, en bättre bössa går loss på 15000

Öhm. Det var top of mind det.

MTB eller något annat?
Själv så har jag börjat med MTB för ett par veckor sedan och gillar det skarpt!
Min stora passion i många år har dock varit skidåkning, helst utanför liftsystemen.
Att åka tex helikopter upp på en topp och sen ta sig ned för berget är en fantastisk känsla.

Av dom sporter Mathias tipsar om är det bara snowboard och skateboard jag utövat.
Snowboard tycker jag var för enkelt och föredrar skidor, skateboard var riktigt kul men också riktigt svårt att bli bra på. Fallskärmshoppning är dock något jag länge velat testa.

MTB tycker jag själv är så pass roligt att jag anser att du inte kan satsa fel om du bestämmer dig för att lägga mer pengar på det.

Datorer har jag också länge lagt pengar på och fortsätter göra det (jag läser Datateknik på högskola), men som du säger är det bra om man ägnar sig åt något annat också.

MTB eller något annat?
Gillar också att MTB:a nedför fort (men har inte testat DH än) och hoppa lite men jag kör först sönder HT´n innan det blir en dubbeldämpad. Det är bra att träna teknik med en HT för den förlåter inte fel lika lätt.
Andra intressen är att bygga plastmodeller. Adrenalin? Jajjämän! Speciellt när polaren byggt något snyggare ;-)
Åsså snowboard såklart!

p.s
Modellbygge är INTE nördigt för jag har fyllt 30. Jag FÅR bygga modeller :-p

MTB eller något annat?
Lego :)

Allvarligt, alla mina pengar plöjs ned i cykeln för tillfället. Fast jag har foto/data/lego som extraintresse...

En bil kanske skulle platsa i herrns budget om det ändå ska tas körkort (vilket inte heller är gratis).

MTB eller något annat?
Skaffa en tjej, då har du inte en spänn över till nåt annat... Det kan dessutom vara ganska adrenalinpumpande då och då. Skämt åsido, klart du ska ha en fet hoj!
/Johan

MTB eller något annat?
Jag slålde min cross förra året och köpte en ny mtb istället. Det var riktigt kul å köra men det kostade och det var för mycket krångel, fast jag hade en ganska ny cross. Man får räkna med fler "mek" timmar än körtimmar. Man måste ha en bil med släp eller ställ. Reservdelarna kostar plus bensin, oljor, banavgift och alla skydden. Så 25000 kommer man inte långt med. Windsufing är också kul men är för väderkänsligt. Men du kan köpa bra begangnade prylar för 25000 men även här måste man ha bil.

MTB eller något annat?
Räkna med minst 300:-/timme i driftskostnad på en Cross/Enduro om du motionskör (tävlande på högre nivå kostar förstås massor mer). Till det en införskaffningskostnad på en bra bit över din budget även om det är en begagnad hoj.

Mao blir en ny MTB för 25´ett ekonomiskt klipp i jämförelse ;-)

Lycka till och välkommen i MTB-träsket.

Mvh / Lars (som nu sålt alla motorcyklar till förmån för trampcyklar)

MTB eller något annat?
Cross har jag inte tänkt att köra eftersom att det som ni säger kostar för mycket plus att det blir en del mecka.
Dykning: Inte de bästa vattnen för det i Sverige.
Klättring: Jag kommer ramla ner.
Paraglider: se ovan :D
Fallskärmshopp: Med tanke på de rätt starka ångestkänslorna jag upplevde efter att ha hoppat bungee jump är det här nog inte sporten för mig (bra med adrenalin fick man dock)
Windsurfing: För väderkänsligt som kella säger. Jag vill kunna gör det jag vill när jag vill.

Minst en vecka om året åker jag skidor (snowboard är bara töntigt :P). Men jag tycker det är tråkigt att bara glida ner för backen så jag håller mest på och hoppar. Det är en bit till backarna från mitt hem så den här grenen kommer jag nog inte att satsa mer på. Skateboarding har jag provat men det är kräver att man lägger ned ruskigt mycket tid på att upprepa samma saker hela tiden om man vill lära sig några nya tricks.

Saker jag annars tänkt på att skaffa mig har varit en fotokamera eller en videokamera men efter att jag tänkt en del kom jag på att de sakerna inte passade mig. Jag kommer inte ha tillräckligt med motivation för att gå ut och ta en bild på något eller att göra en film. Det skulle dock vara kul att ha en videokamera och filma när man åker MTB, men då måste jag ju skaffa en cykel först så att man kan göra lite häftigare saker än att bara åka ner för en stig :)

Det lutar mer och mer åt en FS-cykel

Edit: Paintball måste man ha hela lag för att utöva och jag tycker det är roligare att göra mer individuella saker. Fast jag cyklar hellre med andra människor än ensam.

MTB eller något annat?
Medge att du redan valt egentligen och nu bara försöker övertyga dig själv? :-)

Köp en redig hoj, du kommer inte att ångra dig!

MTB eller något annat?
Det du borde köpa är väll den grej som du vet att du är bäst på, och som du kommer att få full valuta för i långa loppet.

Kör själv cross som komplement till cycklingen o vise versa,och det finns dock inte mkt som rockar som att plöjja på banan ;-)

Lycka till med FS valet

//Saltis

MTB eller något annat?
Off-Pist skidåkning. Dyrt och långt mellan gångerna.
Längdåkning, beror på var du bor. Norröver har du en vettig säsong som dessutom matchar
mot MTB. Här i södra Sverige är det besvärligt med snön/kort säsong.
Segling, ger ingen motion men äsch vem bryr sig det är ju så kul. (Kallt på vintern och
problem med isen;-)

MTB
+ Du kan starta direkt utanför dörren
+ Perfekt till och från jobbet/skolan, du kan alltid hitta någon kul ny stig på vägen
hem t ex, lägga på en extravända på något nytt ställe.
+ Du kan köra året om (på med vinterdäcken och rätt kläder).
+ Du kan byta grejor och uppgradera/meka i det oändliga.
+ Du får benmuskler av stål och matchande lungor och hjärta (bra i off-pisten:-)
Bra träning för balans och koordination.

- Du kan lägga alldeles för mycket pengar på nya cykelprylar.
- Icke MTB:ande kompisar är oförstående ...
- När prylarna börjar gå sönder är det när plånboken är som tunnast.

MTB eller något annat?
Vad är det här för konstig tråd??? Köp du din cykel till att börja med, och fråga gärna Happy om cykelråd om du vill. Men det andra: Om det nu inte är så att du lider av en dödlig sjukdom och vill hinna med så mkt som möjligt på så kort tid som möjligt så har Du ett HELT LIV på dig att odla övriga intressen. Det är väl inget som behöver forceras fram nu.

MTB eller något annat?
Jag förstår din ångest att lägga ut så mycket pengar, och det är bra att checka läget om det kanske är något annat man skulle kunna vara lika intresserad av, som kanske varar längre.

Jag tvekade länge och väl innan jag köpte en ny cykel, även om jag har cyklat med en trafik- och terrängfarlig ram sedan en bil rammade oss. Efter olyckan var jag osäker på om jag VILLE fortsätta cykla överhuvudtaget. Den psykologiska spärren var värre än det faktum att jag haltade mig fram i fyra månader.

Jag insåg till slut att jag alltid har älskat att cykla, att ju starkare jag blir desto mer älskar jag det, och att jag aldrig har varit så här hett och intensivt förälskad i någonting eller någon annan i hela mitt liv.

Då var det rätt enkelt att lägga ut de där pengarna.

Lycka till.

MTB eller något annat?
Efter att ha hållit på med klättring i ca 15 år har jag det senaste året glidit över mer på MTB. Likheterna mellan båda aktiviterna är faktiskt större än vad man först kan tro.

För mig handlar det mycket om att kunna ta sig fram i terrängen och kunna klara svåra passager. Känna flytet när det går bra. Så är det i klättring också även om terrängen där är vertikal. Man klättrar/cyklar på leder som ofta har namn. Man kan som regel ge sig ut när som helst. Inga speciella tider att passa. MTBn är lite mindre väderkänsligt. Man kan klättra/cykla ensam eller ihop med andra. Man är ute i naturen. Båda sporterna stimulerar till att resa och se/röra sig i andra miljöer. Beträffande risken att ramla och skada sig så är den betydligt högre på MTBn än när man klättrar. Det är iallafall min erfarenhet. Jag har fallit ett otal gånger under klättring utan att skada mig det minsta. Ett rep tar ju hand om det. förutsatt att man hanterar det rätt. Det värsta jag råkat ut för under 15 års klättring är överansträngda armbågar under en tre-månadersperiod. Sen jag började med MTB har det varit ständiga krascher. För det mesta har det gått bra, men det gör ofta ont Än så länge inget allvarligt. Just nu linkar jag efter en krasch med racern

Kostnaderna är ungefär desamma även om kommaigång är dyrare med MTB. Båda är prylsporter. Det är mycket mer materialvård med MTB men det kanske man bara tycker är roligt.

Jag kan varmt rekommendera båda aktiviterna. Sen att jag börjat uppskatta racerhojen mer och mer är en helt annan historia. Känner du för en FS-hoj så skaffa en. Tror inte att du kommer att ångra dig. Du får nog tid att pröva annat vad det lider. Skulle också vilja ha en FS, men det tillåter inte kassan.

MTB eller något annat?
Ska inte komma med en lista på alternativ utan det som redan sagts stämmer väl. Om du är 18 snart så misstänker jag att du inte har några barn, ingen bil och inget hus/lägenhet som kostar... Dessutom har du redan testat cykel och vet att du tycker det är kul. Lätt val säger jag. Köp, köp, köp!

Lycka till!
/J

MTB eller något annat?
Plocka ihop en fet hoj själv, då kan man ibland tjäna tusingar =).
Köp sedan en Dv kamera och när du lärt dig cykla grymt på den nya hoj , kan du filma det :D

Ett köp av en fs hoj kommer du aldrig ångra!.

MTB eller något annat?
Jag måste tacka för alla svar, de har har hjälpt mig mycket och jag har nu mer eller mindre bestämt mig för att skaffa en ny hoj. Det är dock ett bra tag till själva inköpet men det ger mig tid till att bestämma vad jag ska ha.

Rippa: Livet är på sätt och vis en dödlig sjukdom (om man ser det pessimistiskt) :P

Eric: Att efter ett tag skaffa en DV-kamera och filma mig + andra är en tanke som jag haft. Kanske något att sikta på längre fram. Att plocka ihop en egen cykel ska jag också tänka på.

MTB eller något annat?
tidigt 90-tal så åkte jag och "skibumma" i Chamonix istället för att köpa en hot rosa Specialized Stumpjumper det var inget jag senare ångra 25 tusen lär räcka till liftkort och bira
prylar har du tid att köpa senare när flickor,studielånet och lägenheten hindrar dig från längre utflykter

upplevelser istället för prylar tycker jag!!

MTB eller något annat?
Perry har en poäng där! upplevelser istället för prylar är rätt väg. Frågan är bara vilka upplevelser killen vill ha - jaga puder, damer och bira i alperna eller härja runt i skogen här hemma... Det ena uteslutar inte det andra, det är bara den gamla tid/pengar/fritid ekvationen som måste lösas...

/apan

MTB eller något annat?
Jag går på Snowboardgymnasium och ser mtb mer som ett kompliment och sommarträning (d¨å jag har svårt att sprigna pga knäskada). Kombinationen funkar bra, man nyttjar samma muskler i båda sporterna (Dvs hela kroppen men främst ben-mage-rygg). Och tro det eller ej, men ett rejält flås i backen gör otroligt skillnad, inte bara om du måste gå uppför, men även när du har 00 höjdmeter ner till liften, klockan är 15:55 och du vill hinna ett åk till.

Annars är klättring en bra sysselsättning, kostar inte särskillt mycket om man jämnför med andra sporter.
Och det ger en väldigt bra träning för hela kroppen, det är absolut inte bara armar som tränas (nog öfr att det är just i underarmarna man får träningsverk dom första gångerna) hela kroppen tränas, om du bouldrar (klättrar på låg höjd utan säkring med madrass under) så bygger du otroligt mycket muskler, och du tränar koncentration. Klättringen är inte någon konditionssport, det blir aldrig något riktigt flås, men du övar upp mjölksyratålighet och smidighet tilll det extrema. Om du köper ett paket för innomhusklättreing så kan du få det för mellan 1000 - 2000. Att klättra innomhus kostar inte mycket, med ett medlemsskap så får man klättra i princip kostnadsfritt mot en års/månadsavgift, men man kan givetvis köpa 10kort för några hundra till att börja med.

Du kan givetvis hyra utrustning för en billig penning när du ska klättra, så du vet om det är något för dig eller inte. :)

Tillbaka
Topp