MTB för stads och grusväg

Hej, ny här på forumet
Jag söker en mtb för runt 5000 - 7000kr, lättmanövrerad, helst med så få växlar som möjligt och starka bromsar, cykeln kommer köpas denna veckan så snart som möjligt och kommer användas i vått och torrt och snö och sol.
Vilka är de bästa bang for the buck erbjudandena som finns just nu? Jag är 179cm lång på 80kg
Är där fabrikat att undvida eller titta extra efter i denna prisklassen?

Några cyklar jag hittat som ser intressanta ut är:

Men jag har absolut noll koll på vad man ska titta efter.

Är främre stötdämpare ens lönt för mitt syfte? kommer inte cyklar runt i skogen, kommer jag undan betydligt billigare med en fast gaffel?
exempelvis:

dock skrämmer en del av recensionerna mig på denna cyklen
Den cykeln har väl en egen lång tråd här, bara att läsa. Ris och ros men summan är väl att den är mycket för pengarna i alla fall.
Och nej, stötdämpare har du inte nytta av om du håller dig på asfalt och hyfsade grusvägar. Vill du ha Bang for the buck är det fast gaffel som gäller.
För den användning det verkar som du har är en hybrid eller gravel lämpligare än en MTB. Men vill du ha en MTB ändå skall du köpa det tycker jag!

Senast ändrad:
Visserligen ingen MTB, men kan vara intressant för ditt användningsområde. Fram till kl 10 imorgon kan du köpa en
för 7 tkr istället för 9 tkr. Det är en bra cykel för de pengarna givet att det är säsongsstart. Det finns en lång tråd om 2022 års modell.

Strl M passar dig som är 179 cm.

Men jag har absolut noll koll på vad man ska titta efter.
Som MTB finns det ingen poäng i att titta på förra årets modell när årets modell kostar lika mycket och har uppdaterats till microSHIFT ADVENT X med singelklinga.
Sen är frågan varför du kollar på en MTB överhuvudtaget... Flat Bar Gravel eller en hybrid kommer att passa ditt användningsområde mycket bättre. Lättare, mer trampeffektiv, billigare. Kanske en White AX+ 290 FF 23 nu när den är veckans vara och nedsatt från 4999kr till 3999kr.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp