MTB för trögt som pendlingshoj?

Höllviken

Ny medlem
Hej!

Har börjat pendla till jobb och har 32 km enkel resa. Kör en mycket lätt 26-tums Scott MTB med låsbara framdämpare och ingen dämpning bak samt dessvärre 54 mm däck. Ska såklart köpa en ny gravel bike där jag har tittat på lite olika cyklar, t ex Rose Backroad, Diverge eller GT Carbon. Nu vill jag dock inte göra som jag brukar och köpa en dyr cykel bara för att sen ställa den i förrådet och ta bilen. Hade tänkt att först konvertera min MTB till mer lättrullad och när jag har kört den x antal gånger till jobb så får jag köpa t ex en gravel/touring-hoj. Bra incitament att börja cykla.

Jag har beställt nya däck till min MTB som är 32 mm och bra på asfalt. Nu till frågan: tror ni denna MTB med smalare däck blir väldigt mycket långsammare än en gravel på 32 km. Tappar jag 5 km/h i snitt tror ni? Rädd för att jag tröttnar innan jag får en ändamålsenlig cykel.

Tror mer att sittställningen och möjligheten att gå ner i bocken i motvinden är det stora skillnaden på mtb och gravel /räser.

32 km är ändå rätt långt och iaf jag uppskattade att köra räser när jag pendlade så långt.

/T

Jag kör en BMC Roadmachine och den har jag pendlat på till Malmö(30km) och till Lund(13km). Funkar klockrent. Har satt på 28mm däck, som blir 30mm på fälgarna, nu över sommaren och byter till 25mm, blir 28mm på fälgarna, GP4Seasons nu över vinterhalvåret. Vid rejält med snö tar jag en av mina MTB.

Att sitta rakt upp som ett segel i motvinden gör ingen glad. Skaffa åtminstone ett par clip-on tempopinnar så blir det trevligare.

Tempopinnar på en pendlingshoj låter inte som en superbra idé. Nu skriver visserligen TS inget om huruvida det är mkt trafik eller inte på pendlingssträckan, men tempopinnar + ovan vid tempopinnar låter inte som en fantastisk kombo vid pendling.

Det kommer säkert att vara lite tröttsamt att sitta med rakat styre på väg så pass långt, men det kommer inte att döda dig.

Man kan ha böjt styre också. Allt är inte svart eller vitt, dvs rakt eller bock.

Man kan ju tänka på hur mycket man sliter på gaffeln också. Även låst så rör den sig, om är mikroskopiskt. Dessutom är smörjningen beroende av att oljan skvalpar runt i ytterbenen. Jag ser en klar risk att omfattande plattkörning med låst gaffel sliter värre på bussningar och innerben än lättare skogskörning. Dessutom mer koncentrerat till ytorna kring gaffelns viloläge. Snabbt tilltagande stiction är alltså en risk jag ser.
Är det verkligen värt att slita på något som redan kostar mycket pengar och kräver korta serviceintervall, bara för lite pendling? I stället för att skaffa en mer lämplig n+1.

OM TS pendlar från Höllviken till Malmö, så är det nog lite andra cyklister 90% av vägen. Eftersom det nästan alltid blåser där, så skulle jag prioritera att får ner luftmotståndet. En landsvägscykel är nog optimalt större delen av året, men med en CX/Gravel klarar man sig året runt.

Luthman Photography sa:
Tempopinnar på en pendlingshoj låter inte som en superbra idé.

Det har man kanske inte där du bor. Här är det en vanlig syn på cykelbanorna mellan Malmö--Staffanstorp-Lund och Malmö-Lomma-Kävlinge-vidare. Dom finns på helt vanliga herrcyklar också.

Spacekitty sa:
Luthman Photography sa:
Tempopinnar på en pendlingshoj låter inte som en superbra idé.

Det har man kanske inte där du bor. Här är det en vanlig syn på cykelbanorna mellan Malmö--Staffanstorp-Lund och Malmö-Lomma-Kävlinge-vidare. Dom finns på helt vanliga herrcyklar också.

Jag ser det inte på pendelcyklar, men det är ju tempo/triatleter ute och vinglar lite överallt här. Det känns inte så trafiksäkert. Bara för att det är vanligt är det inte bra.

Söderslätt är ju, dokumenterat, Sveriges blåsigaste plats. (Och vi som bor här behövde inga mätningar för att få den saken bekräftad...)
Skillnaden mellan att sitta upprätt på cykel här och att kunna gå ner i aeroposition är enorm. Är det motionen man är ute efter så är det ju en sak, men att få den där känslan av att kunna stänga av motvinden är fantastisk.

Kommer du vilja göra annat med hojjen än att pendla?
Tänk på fästen för skärmar, pakethållare och lysen är trevligare på en "icke-MTB"
Personligen så hade jag exploderat om jag varit tvungen att pendla 32km på en tillfixad MTB.
Köp Divergen- den är grym!

Jag har pendlat i ganska många år och olika distanser. Spontant skulle jag ha kvar den hoj du har nu och köra den vid snö/is/blöta löv men komplettera med en hyggligt snabb komfort racer. Skulle skippa gravel bike helt. Blir både roligare och billigare i längden.

Ska lägga till att 32 km enkel resa är långt om man ska pendla dagligen. Kanske kommer du vintertid välja andra alternativ ngn/ngr dagar i veckan. Bättre att gå på en snabbrullad komfort racer som du kan köra merparten av året och ta din nuvarande hoj med andra däck de dagar du känner för det under vintern.

Håller med de flesta, satsa på en racer/gravel/cx så att du får bockstyre och därmed både aero och en mer bekväm resa. Att cykeln dessutom är lättare och mer rapp än en mtb är ytterligare plus, gör pendlingen roligare.

har ungefär samma förutsättningar, ca 30 km enkel resa.
varierar mellan hybrid och komfortracer.
mycket trevligare på racer men smidigt med skärmar/pakethållare vid dåligt väder eller när man behöver fylla på kläd/matförrådet på jobbet.
har ca 17 km landsväg och 13 km göteborg på vägen. tempopinnarna kan vara skönt där ingen trafik finns, men känns inget bra på stadssträckorna.

köp en cx/racer/gravel och njut, det blir roligare.

Stort tack för alla kommentarer och tips. Vad är det för skillnader på en ”komfortracer” och en vanlig racer?

En av anledningarna till att jag tittar på gravel/cx istället för racer är att jag har en helgtur där jag slipper en farlig landsväg med mycket bilar om jag kör en sträcka på en fin/jämn grusväg. Där funkar knappt racerns däck.

så länge däcken är av lättrullande typ behöver du inte gå ner till 32mm. på grusväg är t ex 40 mm mycket skönare, och ja, rullet på asfalt är minst lika bra.

problemet med mtb är att många har små framklingor. gör att du blir liggande på smådreven bak med snart slitage som följd. löser man det har man en mycket smidigare hoj än en räser inne i stan.

hade tidigare 30 km till jobbet, men livspusslet gjorde det svårt att cykelpendla. löste det genom att köpa en brompton. tog den hem om väder, vind och tid tillät, sedan tåg och cykel tillbaka till jobbet morgonen därpå.

om man fixar till körställningen är den bättre att cykla på än man kan tro, och tidsskillnaden på tre mil jämfört med räser i praktiken kring 5 minuter.

mtb lär bjuda på något liknande. fördelen med brommien är dels stöldfriheten, dels att man kan anpassa sig bättre efter tid och väder.

Bilagor

• 0D80FCD0-0206-4F87-AE87-50E628882368.jpeg
    0D80FCD0-0206-4F87-AE87-50E628882368.jpeg
    358.2 KB · Besök: 116
Mtb pendlade tidigare med 26" mtb med racing Ralph på. Otroligt mer trögrullat än en hybrid/racer.

Visst kanske har svaga ben.. Men bevisar ändå att det är slöare..

Om man skall pendla enkel 32 så kanske man är värd en ny hoj då man är så duktig?

En annan grej med pendlarhoj är ju underhållet, som man (åtminstone jag) vill minimera. Pendlarhojen måste ju funka varje gång och alla dagar och man har inte tid att finlira. Vajrar som fryser vintertid är pest. Kan man ha hydrauliska bromsar och elektroniska grupper så kan man eliminera det, tänker jag. Kanske eliminerar det innehållet i plånboken lite väl bra också. Men värt att tänka på hur man ska kunna lägga så lite tid som möjligt på att göra rent växelsystem, drivpaket, etc. etc. På en pendlarhoj blir det ju mycket mer kompromisser än på en fritidshoj.

jokke sa:
Vajrar som fryser vintertid är pest. Kan man ha hydrauliska bromsar och elektroniska grupper så kan man eliminera det, tänker jag.
Visst är vajrar som fryser pest men är de vettigt dragna och med vettiga ändhylsor så är det rart. Hydraulbromsar som fryser (kondens samlas i oket) och går läck (tätningarna gillar inte kyla, salt och fukt) suger getballe det med och batterier som har dålig kapacitet på grund av kylan och finmekanik mellan motor och rörelse som inte tål fukt/vinter suger valfria saker även det.
Man ska nog välja det man är bekväm med att kunna fixa macgyver style för pendling...

MTB är knappt långsammare som pendlare än cx om det inte blåser tycker jag själv. Ens med lite bredare däck, givet lättrullade sådana.

Låter som att en velomobil vore otroligt överlägset snabbast och skönast. Eller en mer normal liggcykel om du inte är gjord av pengar.

emmer sa:
Visst är vajrar som fryser pest men är de vettigt dragna och med vettiga ändhylsor så är det rart.

Jag vågar påstå att det inte gäller i Skåne, där vinterfukten letar sig in över-jävla-allt och sedan är ok när det är några minusgrader men kärvar ihop hela hiet när det blir några minusgrader till.

emmer sa:
Hydraulbromsar som fryser (kondens samlas i oket) och går läck (tätningarna gillar inte kyla, salt och fukt) suger getballe det med

Då behöver jag inte vara ledsen för att jag inte har det, samtidigt som att det ju var skumt att det inte funkar på cykel när det inte är några som helst problem med sådant på bil och mc.

emmer sa:
Man ska nog välja det man är bekväm med att kunna fixa macgyver style för pendling...

Sant, sant.

Gatumoddad 26" MTB för till-och-från jobbetcykling.
-33 mm slicks
-Lågt styre
-Stel framgaffel
-Hydrauliska bromsar
-3x10

Nu används cykeln främst vintertid (med dubbdäck), enda sommarcyklingen är när det regnar. I övrigt kör jag CX under sommarhalvåret.

Bilagor

• IMG_4779.JPG
    IMG_4779.JPG
    391.6 KB · Besök: 273
Jag har en racer, en gravel o en 29HT att välja på. Pendlar till jobbet gör jag lite på alla beroende vilken jag vill få in mer mil på. Med lättrullade bra däck på HT (evo thunder burt) så är skillnaden i fart minimal mot gravel hojen med grova däck på. Lägger jag på 28or race däck på gravel biken så rullar den lite snabbare men på milen är det ca 1min och ju mer trafik desto mindre tjänar man. Bra bromsar i alla väder har de båda och det är viktigt vid pendling. 30km på en bra MTB går alldeles utmärkt och du får en bra alert hoj som tål potthål o trottoarkanter. Tempopinnar... Aldrig i livet i trafik.
Gravel är en bra kompromiss men så stor skillnad är det inte. Beror mer på vad du tycker är bekvämast. I stan är racern ofta inte lika snabb o hjulen är lite känsligare. Men ute på slätten tjänar man nog 2 min/mil mot mtb. Är dessa små tidsvinster avgörande skaffa då en racer annars så är en MTB mer än väl ett gott alternativ.

Skulle nog slängt på ett par barends. Några till ställen för händerna att hålla på är guld värt. Sätta dom på insidan av bromsarna kan ge en lite mer aeroställning medans längre ut är mer avslappnande. Både och?

Tillbaka
Topp